Farox - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 11 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farox - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Farox - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 11

    Inskickat av: Farox

    "Höstfiske med oväntad vändning

    Höstfiske, fisket många längtat efter hela sommaren ända sen det grymma vårfisket. Kallt är det men är oftast ändå värt besväret vilket det var under denna fisketur en sen septemberdag. Allting var perfekt, molnigt, svag vind och kalla grader i vattnet och luften. Så jag, min kompis och fiske-partner från JAC Fishing Team och hans far drog ut på Mälaren i deras styrpulpet för en skön fiskrik dag på sjön. Ja, nu trodde vi ju inte precis att det skulle bli så, hoppet är sällan på topp för oss. Men ack så fel vi hade, denna dag blev en av de roligaste fiskedagarna på länge.

    Vi börjar dagen med lite jerkbait efter gädda vilket verkar helt hopplöst efter ett par hundra kast i ett tiotal vikar. Fikat vi hade packat med blev allt mer lockande för varje värdelös vik. Så när hoppet och fikat var helt slut drog vi ut på djupare vatten för att försöka oss på den ny populära fiskemetoden vertikalfiske. Vi har nyligen påbörjat denna metod och verkligen fastnat, det främst för chansen att få gös om man gör det rätt.

    Med hjälp av deras gamla ekolod lokaliserar vi en grynna vi hört mycket gott om. Dragen släpps ner på 10 meter djupt vatten och vi låter båten driva med vinden över grynnan. Antons far riggar med en pilk modell större och Anton och jag testar med FKP-Gears JL3 jiggar på 10-20g skalle. Det tar bara ett par sekunder innan Antons farsa drillar upp första fisken, som visade sig vara en abborre. Vi blev lite förvånade både över fisken som vi trodde blivit bortblåst och över arten men hann inte tänka så mycket innan nästa satt på på mitt spö.

    Dagen fortsatte så där och vi gled över stim efter stim med abborre som högg direkt vid nersläpp. Vi fick till och med dubbelhugg på JL3an så jag fick posera lite för kameran. Det var ju inga monster borrar men spännande var det ändå och lodet skrek till om stora klumpar av fisk under båten.

    Click image for larger version

Name:	bild(9).JPG
Views:	1
Size:	141,5 KB
ID:	1813433


    Abborren är en väldigt nyfiken fisk som inte tvekar om den är hungrig. Detta visades många gånger under denna dagen och man fastnar lite för ett fiske som vi sällan kör. Nästa år blir det helt klart mer abborre fiske! För övrigt kommer denna jiggen att testas en del under årets vinterfiske för den verkar sjukt effektiv vertikalt.

    Men till slut börjar man ju känna sig färdig med småfisk efter ett tjugotal abborrar runt ett hekto men så plötsligt kommer den riktiga vändningen vi väntat på. Det säger bara pang i mitt spö och jag sätter ett rejält förvånat mothugg och det första jag säger är, den är stor! Och det var den jämfört med de tidigare. Min hjärna sa till mig att rimligtvis måste det vara en gös på detta djup men det skulle lika gärna kunna vara en jätte till abborre, eller kanske en gädda? Medan jag drillar denna fisken för fullt som ger ifrån sig en hyfsad kamp börjar Anton veva upp sin jigg i full fart. Då hör jag Anton ropa ut bakom mig, haha jag har också en stor! Så efter ett tag kommer min fisk upp som helt rätt var en fin gös på 1,5kg som sätter PB för mig och min gös nummer fem.

    Click image for larger version

Name:	bild(36).JPG
Views:	1
Size:	152,6 KB
ID:	1813434


    Fisken tas upp och jag fokuserar på Anton som helt plötsligt har en gädda på 3kg uppe vid ytan. Vi garvar åt det hela och är lika överraskade, en dag som börjar uselt slutar med dubbelhugg på två olika arter i acceptabel storlek, det är inte varje dag.

    /Christian"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
109 svar
6 183 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Fiskefuralles  
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
3 014 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
48 svar
3 104 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
107 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
12 svar
834 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Arbetar...
X