Fisketävling vs hållbart fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketävling vs hållbart fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketävling vs hållbart fiske

Hörde i helgen om en pimpeltävling där det dragits upp över 1000 abborrar i en mindre sjö (ca 1000x200m).
    Fisken vägdes och efter det kastades stora delar av fisken i soptunnan. En del togs tillvara för angelfiske och en och annan blev säkert matfisk. Hur motiveras en sådan här tävling av sportfiskare?
    Än värre är det ju när det är vitfisk som fångas, då slängs betydligt mer än som sparas.
    Skulle vilja höra era åsikter om denna typ av fisketävlingar.
    Kan det kanske hjälpa bestånden i vissa mindre sjöar, eller hämmar det helt återväxten?
    Kan man bedriva dessa tävlingar på annat sätt?

Sådana där tävlingar är naturligtvis inte sportfiske. Visst använder man sportfiskeredskap men syftet ligger utanför vad som, åtminstone enligt mitt sätt att se på saken, ryms inom begreppet. Fast jag dissar ju även trollnig med flera spön per gubbe, ismete och vertikalfiske med dubbla ekolod...

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusR Visa inlägg
      Hörde i helgen om en pimpeltävling där det dragits upp över 1000 abborrar i en mindre sjö (ca 1000x200m).
      Fisken vägdes och efter det kastades stora delar av fisken i soptunnan. En del togs tillvara för angelfiske och en och annan blev säkert matfisk. Hur motiveras en sådan här tävling av sportfiskare?
      Än värre är det ju när det är vitfisk som fångas, då slängs betydligt mer än som sparas.
      Skulle vilja höra era åsikter om denna typ av fisketävlingar.
      Kan det kanske hjälpa bestånden i vissa mindre sjöar, eller hämmar det helt återväxten?
      Kan man bedriva dessa tävlingar på annat sätt?
      Vissa sjöar blir fisket bättre, andra sjöar sämre men i många sjöar spelar det ingen roll. Det finns oftast otroligt mycket fisk i sjöarna, mycket mer än du tror. Kan dock säga att det här fisket håller på att dö ut, det är allt färre ungdomar som bedriver den här sortens fiske.

Själv är jag en hängiven tävlingsfiskare som metar både traditionellt mete och internationellt. När man fiskar internationellt mete läggs all fisk i ett keepnet och efter tävlingen släpps den tillbaka. I traditionellt mete dödas tyvärr all fisk (undantag en del fridlysta arter och minimimått på andra arter). Däremot vet jag ur egen erfarenhet att det finns otaliga ton vitfisk även i relativt små sjöar, så oftast gör tävlingarna ingen skada alls. Det man dödar är bara en bråkdel av vad som finns i sjön. Dessutom, all fisk som tas upp under traditionellt mete (undantag abborrar) används till kräftbete.

Tävlingar är till för att det ska vara roligt, men tyvärr kan man inte alltid både äta kakan och ha den kvar. Jag tycker inte det behöver bli någon större diskussion om det är rätt eller fel, för de som vill borde få fortsätta tävlingsfiska och de som nu är helt emot det kan få sitta hela dagen med ett ismetesspö utan att få en enda gädda. Oftast är det de som har mest åsikter om andras fiske som fiskar minst. Dock tror jag att tävlingsfiskarna, mig inklusive, är öppna för nya idéer på hur man kan bedriva fisket utan att behöva döda fiskar. Ingen har kommit på en bra idé till det hittils (undantag Internationellt mete), men tillslut kanske det kommer?

Kommentera

Det är inget fel på tävlingsfiske i sig, inte heller fel att man dödar fisk, men det som stör mig är det att du, som jag uppfattar det, tycker att det är roligt att döda så myckert fisk du kan. Men givetvis får du fortsätta med det så mycket du vill så länge det är lagligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Det är inget fel på tävlingsfiske i sig, inte heller fel att man dödar fisk, men det som stör mig är det att du, som jag uppfattar det, tycker att det är roligt att döda så myckert fisk du kan. Men givetvis får du fortsätta med det så mycket du vill så länge det är lagligt.
          Jag tycker absolut inte det är roligt att döda fisk. Under internationellt mete släpper jag till och med tillbaka dem. Det jag tycker är roligt är att gå upp tidigt på morgonen och fundera över hur jag ska göra för att vinna, att innan tävlingen prata med andra fiskeintresserade människor och lista ut deras taktik, att en vacker vårdag njuta av det fina vädret när man skyndar sig till en platsen man tänkt fiska på, att under tävlingen försöka lista ut hur det går för de andra och samtidigt hitta rätt plats, djup och bete. Sedan efteråt berättar man för de andra hur det gått, varför det gick dåligt eller varför det gick bra. Kanske skylla på att man inte vann eftersom man tappade den där stora fisken man hade på i flera minuter. Att döda fisken är oundvikligt med de tävlingsregler som finns just nu, men det offrar jag för att kunna njuta av det andra.

Kommentera

[QUOTE=Sevenoak;795167]Vissa sjöar blir fisket bättre, andra sjöar sämre men i många sjöar spelar det ingen roll.

Kan du motivera och utveckla detta lite. Vad är det som skulle göra det bättre i vissa sjöar och sämre i andra?
            Och har man koll på detta innan tävlingen startar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
              Jag tycker absolut inte det är roligt att döda fisk. Under internationellt mete släpper jag till och med tillbaka dem. Det jag tycker är roligt är att gå upp tidigt på morgonen och fundera över hur jag ska göra för att vinna, att innan tävlingen prata med andra fiskeintresserade människor och lista ut deras taktik, att en vacker vårdag njuta av det fina vädret när man skyndar sig till en platsen man tänkt fiska på, att under tävlingen försöka lista ut hur det går för de andra och samtidigt hitta rätt plats, djup och bete. Sedan efteråt berättar man för de andra hur det gått, varför det gick dåligt eller varför det gick bra. Kanske skylla på att man inte vann eftersom man tappade den där stora fisken man hade på i flera minuter. Att döda fisken är oundvikligt med de tävlingsregler som finns just nu, men det offrar jag för att kunna njuta av det andra.
              Jag förstår att det är kul att tävla, gör det själv om det är C/R, men varför skulle det vara omöjligt att undvika nackandet av småabborre? Man kan tex sumpa fisken tills en kontrollant har mätt/vägt den, men då blir det förstås mer bök i och med att man måste släpa på en sump. Eller så fiskar man C/R efter arter som ger poäng efter svårighetsgrad, typ abborre 1p gädda 10p och den som har mest arter vinner. Om det funkar vid mete så borde det funka vid pimpelfiske med.

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusR Visa inlägg
                Kan du motivera och utveckla detta lite. Vad är det som skulle göra det bättre i vissa sjöar och sämre i andra?
                Och har man koll på detta innan tävlingen startar?
                Allt beror på balansen mellan vitfisk och andra fiskarter. Här är ett Youtube-klipp som förklarar vad jag menar. Se en tävlingsdag som ett bidrag till att återställa balansen och öka siktdjupet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Jag förstår att det är kul att tävla, gör det själv om det är C/R, men varför skulle det vara omöjligt att undvika nackandet av småabborre? Man kan tex sumpa fisken tills en kontrollant har mätt/vägt den, men då blir det förstås mer bök i och med att man måste släpa på en sump. Eller så fiskar man C/R efter arter som ger poäng efter svårighetsgrad, typ abborre 1p gädda 10p och den som har mest arter vinner. Om det funkar vid mete så borde det funka vid pimpelfiske med.
                  Finns olika typer av tävlingsmete, internationellt mete och traditionellt mete. Det är bara under internationellt det går att släppa tillbaka fiskarna eftersom man då sitter still på samma plats under hela fisketiden. Man mäskar och lockar därmed till sig fisken, vilket gör att man inte behöver flytta sig.

Det skulle inte vara omöjligt att undvika att nacka småabborrar, men det skulle bli så krångligt att jag vågar påstå att ingen skulle vilja fortsätta med tävlingspimpel. Anledningen till att det fungerar med internationellt mete är att man sitter still och det INTE är is på sjön. Att gå runt och släpa på en sump full med vatten, is och abborrar under 4 timmar och samtidigt borra ett 100-tal hål lär vara värre än det värsta fyspasset.

Angående fångst av många olika arter, det kan vara en intressant tävling. Dessvärre är det inte många arter man kan fånga från isen, i de flesta sjöarna i Sverige kan man bara fånga mört, abborre och gädda. Kanske har man tur och fångar alla tre arter efter bara 15-30 minuter. Det är långt från omöjligt på våren, ska tävlingen bara avbrytas då? Ska alla åka hem efter bara 30 minuters fiskande? Nä, det blir inte kul det heller.

Kommentera

Så det är så att latheten berättigar masslakten av abborre ? Man kanske inte behöver fånga massvis med småabborre, det kanske kunde räcka att man väger tex de fem största. Och vem har sagt att det är de tävlande som måste släpa på sumpen ? Arrangören kunde stå för den biten tex genom att tillhandahålla sumpar inklusive kontrollant på olika ställen inom tävlingsområdet där man anmäler fisken och lämnar den för att senare returneras. Ungefär som på gäddtävlingar där kontrollantbåten kommer och noterar fångsten.
                    Att det bara går att få abborre, gädda och mört från isen är struntprat. Det går att få nors, gärs, gös, braxen, id, tånglake, sik, regnbåge, öring, röding, simpor mm från isen. Och jag antar att artantalet tom är större i Sverige än här i Finland.
                    Och decimeringsfiske kan vara nödvändigt, men då inte som täckmantel för masslakt. Och att kalla fisk för skräpfisk är föråldrat, de är lika värdefulla som de degenererade fettfeneförsedda pelletgödda sk ädelfiskarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                    15 svar
                    974 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DJ Mqt
                    av DJ Mqt