FS AbborreFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS AbborreFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Inget vidare trivselväder idag, 2 grader i luften, 2-3 m/s vind och från och till lätt duggregn.

    Hade bullat upp med nedrigskallar och olika feta Z-Manmaskar eftersom jag tänkte att det nu handlar om extremt långsamt fiske, det var runt 4 grader i ytvattnet.

    I första viken såg jag ett stort stim med betesfisk på 4 - 6 meters djup och enstaka större ekon vid sidan om och nedanför. Kanske abborre tänkte jag och i så fall är de eventuellt lite aktiva ändå. Så jag och började med en Shadow Rap Deep som jag twitchade in med flera sekunder långa stopp. Redan efter ett par kast small det på rejält och upp kom en fet abborre som definitivt var över kilot...trodde jag, men också denna gång visade vågen precis under kilot, närmare bestämt 970 gram.

    Resten av dagen alternerade jag sedan mellan Shadow Rap Deep och favoritjiggen Pulse Shad i färgen smelt och fick ytterligare 5 eller 6 abborrar mellan 4 - 6 hg samt en kilosgös.

    Så här års blir det inte många timmars fiske innan det blir mörkt, men när jag nöjd paddlade hemåt så insåg jag att dagens fisketur måste ha varit årets bästa vad gäller storlek.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Inget vidare trivselväder idag, 2 grader i luften, 2-3 m/s vind och från och till lätt duggregn.

      Hade bullat upp med nedrigskallar och olika feta Z-Manmaskar eftersom jag tänkte att det nu handlar om extremt långsamt fiske, det var runt 4 grader i ytvattnet.

      I första viken såg jag ett stort stim med betesfisk på 4 - 6 meters djup och enstaka större ekon vid sidan om och nedanför. Kanske abborre tänkte jag och i så fall är de eventuellt lite aktiva ändå. Så jag och började med en Shadow Rap Deep som jag twitchade in med flera sekunder långa stopp. Redan efter ett par kast small det på rejält och upp kom en fet abborre som definitivt var över kilot...trodde jag, men också denna gång visade vågen precis under kilot, närmare bestämt 970 gram.

      Resten av dagen alternerade jag sedan mellan Shadow Rap Deep och favoritjiggen Pulse Shad i färgen smelt och fick ytterligare 5 eller 6 abborrar mellan 4 - 6 hg samt en kilosgös.

      Så här års blir det inte många timmars fiske innan det blir mörkt, men när jag nöjd paddlade hemåt så insåg jag att dagens fisketur måste ha varit årets bästa vad gäller storlek.
      Roligt att du krigar på i detta väder. Själv hinner jag bara köra på söndagar. Förra söndagen fick jag en 930g borre sen blev det bara gäddor.

      Typiskt för sjön jag fiskar i. Man får en stor aborre, sen får man inget mer stort eller så får man bara en massa smågäddor. Skitkonstigt men så har det varit i alla år i just denna sjö.

      Skit fiske på dig :-)

      Kommentera


      • Siktar på en tur imorgon, räknar med extremt segt fiske som det brukar vara i skärgården så här års, dutta på botten med lätta prylar och drömma om nästa sommar-höst när man kan köra hårdbeten igen.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Roligt att du krigar på i detta väder. Själv hinner jag bara köra på söndagar. Förra söndagen fick jag en 930g borre sen blev det bara gäddor.

          Typiskt för sjön jag fiskar i. Man får en stor aborre, sen får man inget mer stort eller så får man bara en massa smågäddor. Skitkonstigt men så har det varit i alla år i just denna sjö.

          Skit fiske på dig :-)
          Ungefär samma i min sjö (eller så fiskar vi i samma sjö ha ha). Det är också så att det är ytterst sällan jag får fler än två-tre abborrar på samma ställe och vid de få tillfällen jag har fått borrar på 8-9 hg har jag inte fått fler på samma ställe.

          I det senare fallet har jag tänkt att det kanske kan bero på att jag alltid fotar och/eller väger abborren direkt innan den sedan får gå tillbaka. Och under den tiden har ev. kompisar hunnit simma vidare när jag väl får ut betet igen.

          Jag har nu skaffat ett litet flytande keepnet som jag snabbt kan lägga ner fisken i och fortsätta att kasta på en gång. Det hjälpte inte idag, men kanske framöver...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Siktar på en tur imorgon, räknar med extremt segt fiske som det brukar vara i skärgården så här års, dutta på botten med lätta prylar och drömma om nästa sommar-höst när man kan köra hårdbeten igen.
            I de sjöar jag fiskar i brukar jag om somrarna drömma om senhöst/vinter när abborrarna äntligen börjar hugga :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

              Ungefär samma i min sjö (eller så fiskar vi i samma sjö ha ha). Det är också så att det är ytterst sällan jag får fler än två-tre abborrar på samma ställe och vid de få tillfällen jag har fått borrar på 8-9 hg har jag inte fått fler på samma ställe.

              I det senare fallet har jag tänkt att det kanske kan bero på att jag alltid fotar och/eller väger abborren direkt innan den sedan får gå tillbaka. Och under den tiden har ev. kompisar hunnit simma vidare när jag väl får ut betet igen.

              Jag har nu skaffat ett litet flytande keepnet som jag snabbt kan lägga ner fisken i och fortsätta att kasta på en gång. Det hjälpte inte idag, men kanske framöver...
              Jo jag tror att vi håller till på samma ställe :-) Har provat sumpa stor borre i hoven men icke funkar detta heller.

              Kommentera


              • Som väntat, inte ett pet. Nästan ingen fisk på lodet nånstans utom tusenbröderna på 15 meters djup som jag vägrar fiska på.

                Kommentera


                • Dom är luriga dom där randiga.. :-)
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • För att ta vara på de få ljusa timmarna så åkte jag hemifrån när det fortfarande var beckmörkt.

                    Det var riktigt gråväder och nollgradigt när jag paddlade ut på den spegelblanka sjön. Vattentempen låg runt 3,5 grader.

                    Såg en hel del större och mindre betesfiskstim på allt från 4 till 8 meters djup. Min taktik var att fiska runt dessa med långsamt invevade jiggar, men den första timmen hände inget.

                    Kom fram till en vassvik där jag då och då brukar få rätt hyggliga borrar och också idag small det på en fet abborre på 880 gram.

                    Närmsta timmarna körde jag omväxlande med jigg och Shadow Rap Deep och fick ett par abborrar kring halvkilot samt en liten gädda och en gös på runt kilot.

                    Eftersom det var helt vindstilla så gjorde jag några försök med en nedriggad giftgrön larv som jag sakta drog längs med botten med långa pauser. Men det verkade abborrarna vara helt ointresserade av.

                    Jag har öht känslan av att abborrarna även i kallt vatten är rätt aktiva i denna sjö. En annan sak jag märkt är att nästan alla abborrar jag fått sent på hösten/vintern har varit smällfeta. Kan det vara så att honorna börjar bilda rom redan i november/december?

                    Vid halvtvåtiden började jag frysa så pass att jag inte kunde hålla spötoppen stilla och när det sedan började spöregna så gav jag upp.

                    Kanske var det sista turen för i år, vi får se...

                    Click image for larger version

Name:	0_IMG_20201214_162440.jpg
Views:	198
Size:	418,0 KB
ID:	2566590

                    Kommentera


                    • Blir inte tätt mellan passen dessa tider. Men fan vad kul det är när man sitter och pimplar mellan betesfisken och det bara suger till i spöet.
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 096 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      795 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X