Fiskesnacks Gäddfemma 2022 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Gäddfemma 2022

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Brain Tycker det är härligt med ismete.
    Kortet på gäddan här mäta jag aldrig den var ifrån i går.
    ​​​​​
    Den på 885 var från i dag..

Kommentera

Hallå La nyss upp en fisk på appen.
      Den är 90 om nu någon tänkt protestera..
      Vinkeln blev lite konstig såg jag.
      Första bilder jag tar på detta sätt ..så lär mig än..
      Mvh.

Kommentera

Var ute på mitt andra deadbait-pass för året häromdagen, jag hade ett 'run' men tyvärr tappade jag fisken. Min erfarenhet är att det brukar vara mindre gäddor som kör dom där runsen, speciellt när det är kallare i vattnet. Men det var inte därför jag ville bumpa utan för att jag tycker att fler personer ska joina och förhoppningsvis fiska och slänga in fina gäddor. Snart drar både förlek och efterleksfiske igång.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Braindisorder, vad gäller? Kollade när jag kom hem nu på gäddorna eller ska jag säga gäddan jag fick idag. Trodde jag fick två gäddor idag men nu när jag kollar noga så ser jag ju att det är samma gädda som klev på några timmar senare. Jag släppte tillbaka den i ett annat hål men likt förbannat klev den på i samma hål. Verkade ju märkligt att få två gäddor i samma hål som var 84 cm, men men. Då vet du i alla fall!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
            Braindisorder, vad gäller? Kollade när jag kom hem nu på gäddorna eller ska jag säga gäddan jag fick idag. Trodde jag fick två gäddor idag men nu när jag kollar noga så ser jag ju att det är samma gädda som klev på några timmar senare. Jag släppte tillbaka den i ett annat hål men likt förbannat klev den på i samma hål. Verkade ju märkligt att få två gäddor i samma hål som var 84 cm, men men. Då vet du i alla fall!
            Det är OK med återfångst. Hade du fångat en 110 cm gädda och sen lyckats fånga den igen en vecka senare så är jag övertygad om att man skulle vilja ha med båda. Sen är det ju ingen som kan kontrollera att det verkligen är så men vi är vuxna människor här, så bra fiskat! (Fångade själv en 10kg's-fisk med ca en månads mellanrum förrförra omgången och registrerade den båda gångerna)

Kommentera

Kul med återfångster, förmodligen gör vi en massa återfångster som vi inte ens lägger märke till.

Har själv endast lyckats konstatera två återfångster, den ena högg med några timmars mellanrum och hög på exakt samma position första och andra gången.

Den andra återfångsten högg nästan exakt ett år senare än första gången den högg.
              Cirka hundra meter från positionen året innan och var väldigt lätt att känna igen pga några tydligt gula fläckar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                Kul med återfångster, förmodligen gör vi en massa återfångster som vi inte ens lägger märke till.

Har själv endast lyckats konstatera två återfångster, den ena högg med några timmars mellanrum och hög på exakt samma position första och andra gången.

Den andra återfångsten högg nästan exakt ett år senare än första gången den högg.
                Cirka hundra meter från positionen året innan och var väldigt lätt att känna igen pga några tydligt gula fläckar.
                Väldigt intressant faktiskt. I fjol drog jag en abborre på 1,2 kilo på kvällen på en vobbler. Klockan 6 på morgonen dagen därpå tog samma borre på en jigg. Stjärtfenan hade en skada så det var lätt att se. Sen var jag i en liten tjärn när en gädda slet av min abborrvobbler, 45 min senare högg den igen och jag fick tillbaka min vobbler. Känns ju inte riktigt som de är jätte känsliga och har bra minne!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

Väldigt intressant faktiskt. I fjol drog jag en abborre på 1,2 kilo på kvällen på en vobbler. Klockan 6 på morgonen dagen därpå tog samma borre på en jigg. Stjärtfenan hade en skada så det var lätt att se. Sen var jag i en liten tjärn när en gädda slet av min abborrvobbler, 45 min senare högg den igen och jag fick tillbaka min vobbler. Känns ju inte riktigt som de är jätte känsliga och har bra minne!
                  Jag har fått samma gädda i en damm med 1 veckas mellanrum, på samma ställe, på mcrubber men dock olika färg.
                  Har också fått samma gädda som i slitit av min spinnare, första kastet med ny spinnare och med den gamla spinnaren i svalget. Så att dom skyggar om de kännt kroken tror jag inte ett dyft på.
                  Även samma gädda som anfallit samma Buster 3 ggr 3 kast i rad...
                  En polare tappa en gädda med en lipgrip fast i läppen, 2 veckor senare kom samma gädda upp med lipgripen fast i käken fortfarande. Något magrare, men hade huggt igen på flötmetad mört.

Listan kan göras lång.

Kommentera

Återfångst är nog vanligt som Reekie säger men man kanske inte tänker på det om det händer ett år senare. Vissa har ju tydliga märken eller skador som gör det enkelt med bilder att jämföra. Men jag har många gånger fångat samma gädda i olika vatten, i t.ex mindre dammar som Mijni skriver så är det lätt att hitta på samma exemplar då vattnet just är litet och beståndet inte jättestort. Men även i stora/större vatten har jag varit med om det, bl.a i en speciell vik i närheten utav en stuga vi hyrde. Omkring ett näckrosbälte som var bågformat så har både jag, min sambo samt en polare till mig fångat samma gädda under 3 år och 3 olika tillfällen. Gäddan vägde mellan 4,6 - 5,1 vid dessa tillfällen och stod på ett ungefär i samma område. Uppenbarligen inte den smartaste gäddan i sjön men kanske den största som fanns på den platsen.

Dock tycker jag det är lite tråkigt att fånga samma fisk igen, på något vis. Jag skulle ju gärna fånga en 18:kgs.gädda i Lödde för där har jag aldrig fiskat men dom som fiskat där i decennier och har vänner som gjort detsamma har ju givetvis koll på stora individer. Som att fånga dom största braxen i Rögle dammar eller dom största karparna i vissa vatten. Man önskar ju att det fanns oändligt med olika gäddor i även små vatten men tyvärr är det inte så.

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

Tänker att en förutsättning är att om man är med i "Fiskesnacks" gäddfemma är ju också att man är med eller åtminstone läser på detta forum då och då.
                      Att bilder på fiskar som någon bara håller i luften eller frontar lite inte godkänns tror jag de flesta förstår men det kan ju alltid lyftas här i tråden när någon lägger upp en felaktig bild.

Jag behöver inte vara tävlingsledare, tänkte mest att bara få igång det utifall någon var ute på nyårsdagen och drog en fin gädda.
                      Jag själv hoppas på att lyckas komma ut på onsdag, jag funderar på om jag ska försöka ismeta eller om jag bara ska pimpla men oavsett så är det ruggigt efterlängtat.
                      -----------------------------------------------------------------------------

Hej BrainDisorder;

När jag läser här på Fiskesnack.com ser jag att många kända Gäddfiskare bara blir bättre och skickligare med åren..
                      Old Firehand
                      Leif Engström

https://www.google.com/search?rlz=1C...h=699&dpr=1.25
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-01-04, 16:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 138 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg