Fiskesnacks Abborrefemma 2022 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Abborrefemma 2022

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Skoj! Jag blev peppad. Hade ändå tänk ge borrefisket mer tid i år.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Skoj! Jag blev peppad. Hade ändå tänk ge borrefisket mer tid i år.
      Kul, välkommen till roligaste fisketävlingen :-)

      Kommentera


      • #23
        Äntligen en vettig fisk! Hade åkt till Mora för att fixa nytt pass på lördagen, man gör tydligen så nu för tiden när man ska ha pass. Var ett tag på väg till Gällivare när tiderna i Mora dök upp. Hur som helst är det ingen omväg tillbaka hem för att fiska i min favorit sjö, 10 mil norr från där jag bor. Tur jag hade spade med mig så jag kunde gräva bort plogvallen till skogsstigen man kör sista biten på. Ut på isen vid 15:45 tiden, kort anmarsch och första hålet i den 40 + cm tjocka isen snart gjort. Satte 3 ismete spön för gädda och 3 för borre, sen börja jag pimpla. Vädret var kanon, solen värmde. Drog några små abborrar men inget bättre. Tänkte det blir nog som vanligt!
        Vid 19 tiden när solen börja gå ner börja det plinga i ett gäddmete. Fällde inte så jag började tro det var hallucination. Drog ur mörten och sänkte ner lodet. Stod nått på botten. Ner med balansare. Den hög direkt som att den var arg och patrullera där nere. Lyckades inte kroka den trots flera arga hugg. Bytte till min nya specialitet, jigghuvud för pimpel och på med en liten mask liknande jigg. Small direkt och nu var den krokad. Endast 3 meter djupt på stället, som vetter mot 20 m. Ingen jätte, men 37 cm och 855 g är stort för mig när det kommer till pimpel.

        Kanske blir det påsk där, för den isen lär inte försvinna de närmaste veckorna.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #24
          Nu är man anmäld för första gången i en FS tävling, känns spännande hehe.

          Hur ser reglerna ut , får man fiska var man vill inom Sverige?

          Kommer fiska i allt från mindre sjöar till skärgård.

          Bor mellan Kalmar och Karlskrona så tänkte prova det beryktade Kalmarsund.

          Har för mej att det har diskuterats om Kalmarsund förut och att det ansågs som lite ”fusk och orättvist” för folk som inte har möjlighet att fiska där.

          Med handen på hjärtat så kommer jag troligtvis fiska mest i lite större insjöar och har inget emot att skippa rapportera in (om man nu skulle få några jättar) i Kalmarsund.

          mvh Zagrag

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
            Hur ser reglerna ut , får man fiska var man vill inom Sverige?

            Kommer fiska i allt från mindre sjöar till skärgård.
            Kul, välkommen!

            Första året jag själv deltar i abborre-tävlingen och drog bara igång tävlingen så att folk kunde börja rapportera in så är osäker på tidigare diskussioner men mig veterligen så får man givetvis fiska vart man vill i Sverige. Reglerna är simpla och gäller som så att fisken ska vara fångad på sportfiskemetoder (nätfiske, angeldon, ryckfiske, elfiske eller fisk fångad i ryssja är EJ tillåtna) samt att längden skall vara dokumenterad på ett godkänt vis i form utav bild eller filmmaterial tillsammans med en mätbräda, måttstock, avkrokningsmatta med längdmått på t.ex. En fisk som någon bara håller i luften eller poserar med på något vis kan ej godkännas.

            Om det är tidigare deltagare som är av annan uppfattning just kring abborre-tävlingarna så får ni gärna fylla på så rättar jag mig naturligtvis.

            Att säga att Kalmarsund är fusk och orättvisa låter mer som avundsjuka. Då skulle jag också vilja utesluta alla norrländare direkt från tävlingar då dom har hur många sjöar och älvar som helst där uppe som är outforskade med lågt fisketryck samt innehåller både grov abborre och gädda.

            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #26
              Kanon.

              Lite nördigt kanske men såg på nån bild i appen på en mätbräda med som jag tyckte såg ut som en FS mätdekal?

              Finns det någon sådan att beställa någonstans?

              Tycker de hade varit en kul grej isåfall hehe.

              Ser fram emot detta fiskeåret som fan och detta sporrar en ju till att fiska ännu mer , framförallt kommer det läggas en del tid i Karlskrona skärgård.

              Lite kul om man kunde hitta lite ”egna” ställen hehe.

              Skitfiske på er

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
                Kanon.
                Lite nördigt kanske men såg på nån bild i appen på en mätbräda med som jag tyckte såg ut som en FS mätdekal?
                Finns det någon sådan att beställa någonstans?
                Om det är den från årets tävling du tänker på som Eric använder så må det se ut som att det står "Fiskesnack" men jag är ganska övertygad om att det är denna mätdekal han använder.
                https://www.upplevstore.se/gaddfemma...m-snask-mdekal

                Tror inte FS har gjort några egna mätdekaler, tyvärr dock!

                Klart man ska hitta sina egna ställen, jag är glad över att bo i en mindre stad där jag slipper trängas med så mycket folk på vattnen. Inte för att det simmar några nya rekordfiskar här givetvis men jag kan hellre ta det än att stå och slåss med andra båtar i en vik för att eventuellt fånga en stor fisk.
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                  Klart man ska hitta sina egna ställen, jag är glad över att bo i en mindre stad där jag slipper trängas med så mycket folk på vattnen. Inte för att det simmar några nya rekordfiskar här givetvis men jag kan hellre ta det än att stå och slåss med andra båtar i en vik för att eventuellt fånga en stor fisk.
                  Jag bor i Stockholm och får stå och trängas i en vik för eventuellt fånga ett par små fiskar

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

                    Jag bor i Stockholm och får stå och trängas i en vik för eventuellt fånga ett par små fiskar
                    Bor också i Stockholm men har som pensionär förmånen att kunna fiska på vardagar, vilket gör en jätteskillnad vad beträffar trängsel. Du får helt enkelt vänta tills du blir pensionär :-)

                    Visst är Sthlmssjöarna hårdfiskade, men det gör också att det blir extra roligt när man väl lyckas lura upp en kilosborre tycker jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                      Om det är den från årets tävling du tänker på som Eric använder så må det se ut som att det står "Fiskesnack" men jag är ganska övertygad om att det är denna mätdekal han använder.
                      https://www.upplevstore.se/gaddfemma...m-snask-mdekal

                      Tror inte FS har gjort några egna mätdekaler, tyvärr dock!

                      Klart man ska hitta sina egna ställen, jag är glad över att bo i en mindre stad där jag slipper trängas med så mycket folk på vattnen. Inte för att det simmar några nya rekordfiskar här givetvis men jag kan hellre ta det än att stå och slåss med andra båtar i en vik för att eventuellt fånga en stor fisk.
                      Det korrekt att jag har den mätbrädan och dekal. Fiskar också ensligt vilket passar mig ypperligt. Den fiskevårdförening jag är med i består av 400 sjöar som mer eller mindre ingen fiskar i, speciellt i de norra delarna. Så jag har att göra för att pröva alla.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X