Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Hehe ok, my bad!

Inte alls, du har rätt det avser cns som styr beteendet. Stavningen är fel, ska vara encephale (står fel på wiki).

Det är bara den grekiska direktöversättningen som betyder "i skallen".

Kommentera

Känslor, men mest fakta. Vi som var med när och innan det fria handredskapsfisket infördes vet skillnaden mellan ett ganska ofiskat bestånd och fisket efter vilt bonkande av de grova gäddor som då var vanliga. Med facit i hand skulle det införts kraftiga begränsningar innan det släpptes fritt. Alla som då var med kan vittna om grov gädda...Många. Läge att lära av erfarenheterna. C&r är helt rätt! Scansnacket bara dumt. Insnöat. Fångstbegränsningar, c&r, skyddade områden osv..är absolut en nödvändig förutsättning för ett framtida bra fiske. Vi är många fler fiskare nu..Vi måste tänka oss för och ta ansvar...Scans snack är fel..Totalt i motsats till allt förnuft..

Vad gäller, vad är huvudlinjen? Att konstant hacka på sportfiskare som SLÄPPER tillbaks fisk? Glöm det...

Kommentera

enkephale stavar de på engelska wiki
        encephalon på svenska

vilken är fel? kan inte båda betyda hjärna med tanke på att de egentligen betyder i huvet eller liknande...

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
          enkephale stavar de på engelska wiki
          encephalon på svenska

vilken är fel? kan inte båda betyda hjärna med tanke på att de egentligen betyder i huvet eller liknande...
          Står fel på engelska wiki.

Kommentera

K, då borde du rätta det...

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Gå en svenska kurs [...]
              Oh teh irony!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                Hur många gösvatten har inte blommat upp, varit bra i ett år då allt bonkats för att sedan inte leverara en vettig fisk, förrän 5år efter att det glömts bort.
                Abborrevatten likadant. Hornborgasjön är ett superexempel. Där all fisk samlades i inloppet för att det var dåligt med syre i resten av sjön under isen. Det bars iland bärkassar med fina abborrar, tills dom tog slut.
                Saxån, och Rönneå har också varit extremt bra abborrevatten, nu har abborrarna flyttat därifrån, i svarta sopsäckar..
                Fjällfiske utan restrektioner tar slut med en gång.
                Små system, med fiskar som behöver lite tid på sig för att bli stora påverkas direkt av fisketryck.
                Istället för att "skörda" och köra bestånden och fisket i botten, för att sedan vänta tills det återhämtat sig innan nästa "fiske". Är det bättre att fiska på ett sätt som bestånden tål, och kvaliten på fisket bibehålls.

Hej DavidL
                Jag fiskar en hel del kring Järnafjärden och kring Mörkö.Har båten där i närheten, många står o metar gös där. Blir rätt irriterad på alla "nysvenskar", dom flesta av dom är det, (jag är inte rasist för det eller så),när dom står med 5 spön var och bottenmetar gös. Jag snackade med en av gubbarna där, och han hade värsta karputrustningen. Sen berätta han att han bara kör bottenmete ifrån oktober, under en två-tre veckorsperiod.
                Rekordfångsten var 100 gösar på två veckor, puh. Kan det vara sant? Jag undrar om han vet vad c&r är för något. Det glömde jag tyvärr fråga han.
                Sen berätta han om en 9kgs han fångat, som han slog ihjäl och hängde upp huvvet i ett träd, resten slängde han väl i skogen. Alltså, det var ett exempel bara, på att det borde införa lite hårdare regler. Högre bevakning längs våra kuststränder. Vet att kontrollen av TDA kort är ganska bra. Men jag undrar om kustbevakninen kollar landfiskare?
                En fredningstid för gösleken kanske våre något på vissa ställen? Även för gäddan.
                /Hasse69

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                  Hej DavidL
                  Jag fiskar en hel del kring Järnafjärden och kring Mörkö.Har båten där i närheten, många står o metar gös där. Blir rätt irriterad på alla "nysvenskar", dom flesta av dom är det, (jag är inte rasist för det eller så),när dom står med 5 spön var och bottenmetar gös. Jag snackade med en av gubbarna där, och han hade värsta karputrustningen. Sen berätta han att han bara kör bottenmete ifrån oktober, under en två-tre veckorsperiod.
                  Rekordfångsten var 100 gösar på två veckor, puh. Kan det vara sant? Jag undrar om han vet vad c&r är för något. Det glömde jag tyvärr fråga han.
                  Sen berätta han om en 9kgs han fångat, som han slog ihjäl och hängde upp huvvet i ett träd, resten slängde han väl i skogen. Alltså, det var ett exempel bara, på att det borde införa lite hårdare regler. Högre bevakning längs våra kuststränder. Vet att kontrollen av TDA kort är ganska bra. Men jag undrar om kustbevakninen kollar landfiskare?
                  En fredningstid för gösleken kanske våre något på vissa ställen? Även för gäddan.
                  /Hasse69
                  Ville bara tillägga, att det var en 9kgs gädda!!!

Kommentera

[QUOTE=Scaner;320281]Du hittade på en sanning du vill tro på? Hänt förut?

Månskensbönder? Vad betyder det?
                    Antalet yrkesfiskare minskar för varje år som går. Hårt slit som ger MINDRE utdelning, för varje år. Det beror inte på MINDRE fisk.

Min "kursivering"...Stor stil..så är det ju inte, tvärtom är många bestånd överfiskade, ibland till utrotningens gräns. Ingen utan Scaner påstår något annat..Jo, yrkesfiskarna förstås..Läge kanske att läsa tex Isabella Lövin?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                      Hej DavidL
                      Jag fiskar en hel del kring Järnafjärden och kring Mörkö.Har båten där i närheten, många står o metar gös där. Blir rätt irriterad på alla "nysvenskar", dom flesta av dom är det,
                      /Hasse69

Har samma problem i skellefteå.De står och tjuvfiskar i förbudzooner där fisken är fredad när de kommer för lek . trots man sagt åt dem flera gånger, så bryr de sig inte. Ena gången låtsades de inte att förstå svenska. Går nog inte att ändra på deras beteende, de är födda så.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      989 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt
                      av DJ Mqt