SM i Trosa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SM i Trosa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Eino, jo det var SM på Mörkö. Så då är den tävlingen alla snackar om här just nu.
    Konstigt när jag frågade förut var det inte en käft som visste nåt.
    Tack för infot Eino. Du visste mer än alla på hela Fiskesnack.
    Den tävlingen som arrangerades förra helgen hade inget alls med Svenska Mästerskapet i gäddfiske att göra. Det är en tävling som arrangeras av Berra Mård och som fiffigt döpts till Stockholmsmästerskapet i gäddfiske.

Det officiella SMet i gäddfiske avgjordes igår i Trosa. En tävling som Svenska Gäddklubben arrangerade ihop med Sportfiskarna. Det var där SM-medaljerna delades ut till årets svenska mästare i gäddfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Den tävlingen som arrangerades förra helgen hade inget alls med Svenska Mästerskapet i gäddfiske att göra. Det är en tävling som arrangeras av Berra Mård och som fiffigt döpts till Stockholmsmästerskapet i gäddfiske.

Det officiella SMet i gäddfiske avgjordes igår i Trosa. En tävling som Svenska Gäddklubben arrangerade ihop med Sportfiskarna. Det var där SM-medaljerna delades ut till årets svenska mästare i gäddfiske.
      Grattis "KG?" Kenneth Karlsson och andra SGK-are till ett välarrangerat SM i Gäddfiske. Det måste ha varit otroligt spännande för alla att få delta i en sådan tävling.
      Hälsa Fredrik Bohlin och gratulera till tävlingens största Gädda, en 120cm lång och 10 kilo + Gädda är det få förunnat att locka till hugg på "fullmånedagen".
      Kanske kan ett bildgalleri från Gädd-SM-tävlingen kunna få avnjutas inom snar framtid?
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ett ihållande regn och blåst mötte de tävlande på SM i gäddfiske den 9 maj. Ca 150 personer fördelat på 54 team gjorde upp om den åtråvärda titeln Svensk Mästare i gäddfiske 2009. Tävlingsklasserna bestod av lag, individuellt samt specialpris för enskilt längsta gäddan. I lagklassen räknades max fem gäddor per team och individuellt räknades max tre gäddor per person.

Som av ett mirakel öppnade himlen sig och regnet avtog strax innan start. Vinden ville dock inte ge med sig på hela dagen vilket gjorde fisket tufft i vågorna. En del team avbröt tävlingen. Av de övriga som höll ut hela tiden mätte 22 team och 27 personer in godkända fiskar.

Något som var extra glädjande var att den unge studenten och gäddforskaren Tobias Fränstam fick bronsmedalj individuellt och guldmedalj i lagklassen. Som fattig student uppskattade han säkert alla fiskeprylar han vann och som kommer till användning i hans fortsatta forskningsarbete om catch and release.

Även starkt av team Dreamteam (Ronny Andén, Jonas Matsgård) att komma tvåa i lag, trots att de hade en man mindre i båten.

Grattis Tobias och alla andra vinnare!

Svensk mästare i individuella tävlingen

Guldmedaljör Göran Andersson (Team Aros Pike 2) 275 cm
        Silvermedaljör Jonas Matsgård (Team Dreamteam) 258 cm
        Bronsmedaljör Tobias Fränstam (Team Pickerel) 258 cm

Svenska mästare i lagtävlingen

Guld: Team Pickerel (Alexander Neidestam, William Lönnström, Tobias Fränstam) 445 cm
        Silver: Team Söders sportfiske (Henrik Sandahl, Olle Berggren, Lars Norgren) 443 cm
        Brons: Dreamteam (Ronny Andén, Jonas Matsgård) 412 cm

Specialpris längsta gäddan

Fredrik Bolin (Team CWC) 120 cm
        Senast ändrad av Rimfrost; 2009-05-11, 17:24.

Kommentera

Lista

Guld: Team Pickerel (Alexander Neidestam, William Lönnström, Tobias Fränstam) 445 cm
          Silver: Team Söders sportfiske (Henrik Sandahl, Olle Berggren, Lars Norgren) 443 cm

Fredrik Bolin (Team CWC) 120 cm[/QUOTE]

Finns det någon komplett resultatlista att få tag på någonstans?

........................................
          Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Pixies Visa inlägg

Fredrik Bolin (Team CWC) 120 cm

Tomas
            www.dinfiskeguide.se[/QUOTE]

Inte än, vi har inte hunnit. Men den bör jag kunna fixa till senast ikväll.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg

Tomas
              www.dinfiskeguide.se
              Inte än, vi har inte hunnit. Men den bör jag kunna fixa till senast ikväll.[/QUOTE]

Blir perfekt!

....................................
              Tomas

Kommentera

Stort grattis till vinnarna! Kul att det var hårfint vilket ökar spänningen också!
                Tack också till de trevliga arrangörerna, enkelt, bra och inga konstigheter är min uppfattning!
                (Hur gick det med speciment metet tillslut Jonas? )

Tyvärr har jag aldrig känt mig så dålig som fiskare, inte en ända gädda i båten trots 3 pers som kastade överallt och jag lovar att vi gick igenom varenda bete man hade tillslut.
                Att inte ens ta en liten snipa vid nån vass är helt obegripligt!

Vi var på så många platser som såg ut att ha potential men icke, det roligaste vi hade var 2 lekgäddor som slogs med varandra, ett klart spektakel att se dom fara omkring som ytgående torpeder, fenorna upp likt två hajar!
                Totalt ointresserade av våra drag dock, det ända dom gjorde var att ge dom en "örfil" som tecken på att inkräktare inte hade där att göra.

Droppen vart när vi i ett sista desperat försök kör längs vassarna i hamnen då Rickard plötsligt drar ett primalvrål - något sitter på kroken! Och det vandrar!
                Upp med håven och...en Braxen. EN JÄVLA BRAXEN! 2.6Kg iofs. :P

Vi lackar ur, packade ihop, lämnade in grejerna, tackade för oss och drog till Båven.
                (42 gäddor upp igår enligt mina lagkamrater, inga giganter men en viss revanch trots allt)

Men men, det är väl fiske antar jag, vi kommer tillbaka!

/Löwa
                ps. För de som tyckte starten var tuff, prova gärna Gäddfestivalen i Kil, 200 båtar som startar på led är en grym upplevelse!
                Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

Daniel det gick bra och inte mindre en sex arter fick jag på ett lånat toppknutet. Det var skönt fördriva tiden innan båtarna kom in med lite mete i dess enklaste form. Nu bråkade ju dock tält och banderoller en hel del så man fick även jobba lite. Kändes som om det mesta flöt smidigt men det finns ju givetvs en del att förbättra. KG har gjort en jäkla jobb som roddad runt allt, jag körde mer räkmacka.

Kommentera

Oavsett räkmacka så gjorde du ett kanonjobb som speaker. Du lekte med din publik på ett naturligt och lättsamt sätt men ändå seriöst. Hoppas du kan ställa upp även nästa år?

Och till nästa år är mycket av jobbet redan gjort. Kontakter är knutna, mätbrädor är tillverkade, sekretariatet inkört osv. Nu är det som du säger bara detaljer kvar att fila på. En liten detalj som är bra att tänka på nästa år är säkerhetlinor till tältet, så vi slipper få balkar över oss igen... ;-)
                    Senast ändrad av Rimfrost; 2009-05-11, 17:48.

Kommentera

Hehe, så mörten (nummer 7) uteblev alltså? Nåväl, bra att du kunde underhålla dig själv under tiden, man ska ärligt talat inte underskatta det "simpla" fisket, det kan vara otroligt rogivande faktiskt!
                      Tack igen, och jag kan inte annat än hålla med Rimfrost; Bra talat!

Skitfiske,
                      Löwa
                      ps. jag hade fel i mitt tidigare inlägg, slutnota i Båven var 47 gäddor, jättekul för dom, själv är jag i Litauen på jobb.
                      Men det finns en liten sjö utanför hotellet och jag såg en fiskarbroder i morse med gäddspö i hand...måste undersökas närmare!
                      Senast ändrad av Löwa; 2009-05-11, 17:58.
                      Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      988 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt