Svenska Gäddklubbens Årsmöte och KM. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska Gäddklubbens Årsmöte och KM.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenska Gäddklubbens Årsmöte och KM.

Nu är det dags att för alla medlemar i SGK att göra sin röst hörd på årsmötet och att kämpa för den åtråvärda KM titeln.
    Årsmötet kommer att hållas på Gålö Havsbad lördagen den 29okt, och KM tävlingen utgår från Morarna Gålö på söndagsmorgonen.
    Läs mer här: Svenska Gäddklubben årsmöte/KM.
    Hårda Hugg, Mjuka Returer!

Lasse B
    Kassör, Medlemsansvarig SGK

http://www.svenskagaddklubben.se/

Tänk på att ni måste föranmäla er även om ni bara tänkt komma på söndagen och fiska KM-tävlingen. Annars är det omöjligt för oss att veta hur många mätbrädor vi ska släpa med oss till Gålö.
    Det räcker inte med att betala in på vårt postgiro, ni måste även maila kenneth@svenskagaddklubben.com för att vi ska få ordning på startlistan.
    Jag tror på en spännade KM-tävling och regerande Klubbmästaren Fredde Bolin har inga planer på att släppa ifrån sig titeln.
    Men vi får se, jag kan ju "råka" missa med håven när han får fisk..

Kommentera

Det var ju väldigt tråkigt att det skulle krocka med en tävling
      Titta gärna in på min fiskeblogg
      www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ja, tyvärr är det ju gäddtävlingar nästan varje helg på hösten så det blir krockar. Vi har ju sen 4 år tillbaka bestämt att SGKs KM alltid ska gå sista helgen i oktober så att alla medlemmar vet om det och kan planera efter det. Ett bra system som skulle spolieras om vi började flytta runt KM för att undvika kollisioner. Vi anser ju att alla andra tävlingar får anpassa sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Ja, tyvärr är det ju gäddtävlingar nästan varje helg på hösten så det blir krockar. Vi har ju sen 4 år tillbaka bestämt att SGKs KM alltid ska gå sista helgen i oktober så att alla medlemmar vet om det och kan planera efter det. Ett bra system som skulle spolieras om vi började flytta runt KM för att undvika kollisioner. Vi anser ju att alla andra tävlingar får anpassa sig...
          Hej Angelführern;

Det är både positivt och modigt att du som ordförande i Svenska Gäddklubben visar andra klubbar och tävlingsarrangörer var skåpet ska stå! Eftersom SGK ska fiska runt Gålö lördagen 29/10 2011 är det bra att du som ordförande före SGKs KM informerar om vilka områden klubben får fiska på och var fiske inte är tillåtet.

När Mikael Hammarstedt, Carl-Gunnar Höglund och jag före införandet av det "fria handredskapsfisket" 1985 var medlemmar i Stockholms Sportfiskeklubb och Stockholm Spinnkastarklubb hade klubben otroligt fina egna, välvårdade Gädd- och Gösvatten i Lännåkersviken och på Blistafjärden. Både på den stora grynnan på Blistafjärden och området som vi inom klubben kallade "Sumpen" var Gäddor på 12-14 kilos vikt inte speciellt sällsynta. Lännåkersviken på nordvästra sidan av Gålö och Askviken på norra sidan var också säkra platser för den som spinnfiskade efter riktigt stor Gös.

Efter det enormt hårda fisketrycket som startade våren 1985 i många enskilda och privata vattenområden förändrades tillgången på stor Gädda och Gös relativt snabbt. Idag är det inte tillåtet att fiska i Lännåkersviken längre. Läs Fiskeriverkets föreskrifter FIFS 2004:36 och Dnr 13-4122-09 daterad 2009.11.24 för att se vad som gäller för fisket.

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickey_KnoX Visa inlägg
            Nu är det dags att för alla medlemar i SGK att göra sin röst hörd på årsmötet och att kämpa för den åtråvärda KM titeln.
            Årsmötet kommer att hållas på Gålö Havsbad lördagen den 29okt, och KM tävlingen utgår från Morarna Gålö på söndagsmorgonen.
            Läs mer här: Svenska Gäddklubben årsmöte/KM.
            Hej Lars Berglund;

Inför förra årets, dvs 2010 års klubbmästerskap i Svenska Gäddklubben föreslog jag att flytta KM´et till Vänern och låta tävlingen äga rum i en sjö som inte påverkas nämnvärt av trycket från ett 100-tal oerhört skickliga Gäddfiskare.

Eftersom ingen i SGK´s styrelse visade tecken på att nedlåta sig till att besvara mitt tidigare placeringsförslag av klubbmästerskapet upprepar jag mitt förslag här igen i hopp om att åtminstone få till en diskussion innan nästa år klubbmästerskap:

"Efter Fiskeriverkets beslut 2010.03.01 blir det förbjudet för sportfiskare att dra upp Gäddor längre än 75 cm ur Östersjön redan 1 april i år 2010.

Att som nu under helgen i SGK Svenska Gäddklubbens regi arrangera Gäddfisketävlingar i Östersjön är att strö salt i såren på de som i god tro drev igenom det fria handredskapsfisket i Östersjön 1985. Nu sitter vi alla Gäddfiskare med facit i handen och vet vad det hårda fisketrycket under 25 års tid inom vissa skärgårdsområden i Östersjön fört med sig vad beträffar Gäddbeståndet. Område efter område av kända Gäddplatser kommer succesivt att stängas av helt eller periodvis.

Som medlem i SGK Svenska Gäddklubben sedan starten 1997 föreslår jag än en gång att SGK`s Gäddfisketävlingar flyttas till Sveriges största insjö Vänern, där det finns relativt gott om stora Gäddor över 12 kilos vikt. I Vänern simmar troligtvis även Gäddor i "monsterklass" i vikter på mellan 18 - 22 kilo. Både i Åmål vid Örnäs Camping, Mellerud vid Vita Sannars stugby och Hällekis Camping finns det åtskilliga bryggplatser, sjösättningsramper och stugor att hyra. En ytterligare anledning att flytta Svenska Gäddklubbens tävlingar till Vänern är att antalet trollingfiskade Laxar och Öringar har minskat drastiskt under senare år...och därför bör SGK`s tävlingar i Vänern uppskattas av ägarna till nämnda stugbyar."

Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand

Kommentera

Hej Själv Old Firehand.

Du får som medlem självklart komma till årsmötet och framlägga och argumentera för ditt förslag, jag ser själv inga problem med att hålla ett KM där. Men det är på årsmötetet det disskuteras fram, iofs bestämmdes det att vi skulle vara i Järna i år men p.g.a. att det är många stora byggprojekt i den komunen just nu vara alla vandrarhem och liknade uppbokade av företag för deras gästarbetare. Men om du inte kan komma själv tar jag gärna emot en skrivelse från dig och lovar att framföra dina åsikter.

lars@svenskagaddklubben.com
              Senast ändrad av Mickey_KnoX; 2011-10-13, 16:27.

Lasse B

Kommentera

Vi bestämde att årsmöte KM skulle vara i Nynäshamn men där var det fullt. Gålö var närmaste alternativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickey_KnoX Visa inlägg
                  Hej Själv Old Firehand.

Du får som medlem självklart komma till årsmötet och framlägga och argumentera för ditt förslag, jag ser själv inga problem med att hålla ett KM där. Men det är på årsmötetet det disskuteras fram, iofs bestämmdes det att vi skulle vara i Järna i år men p.g.a. att det är många stora byggprojekt i den komunen just nu vara alla vandrarhem och liknade uppbokade av företag för deras gästarbetare. Men om du inte kan komma själv tar jag gärna emot en skrivelse från dig och lovar att framföra dina åsikter.lars@svenskagaddklubben.com
                  Hej Lars Berglund;

Skrivelsen och mina åsikter har du i mina tidigare inlägg ovan och även i det citerade inlägget från år 2010.
                  Tydligare än så kan jag inte formulera mig.

Med vänlig fiskehälsning,

Leif Engström
                  (Old Firehand på Internet)
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-13, 18:27.

Kommentera

Absolut såg jag det du skrivit och både respekterar det du skrivit och tycker det är vettiga åsikter. Men jag tänker inte ta upp forumåsikter. Men ett mail därimot kan ses som en motion och den kommer jag lägga fram. Men det bästa är ju om du dyker upp själv på mötet. Kan bli många intresssanta diskussioner. =)

Med vänliga hälsningar/ Lasse Berglund

Lasse B

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18