Lagligt att förbjuda fiske i havet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lagligt att förbjuda fiske i havet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
    Kan glädja dig med att jag är anställd för min expertis inom fisk och vattenvård och inte juridik eller affärsverksamhet
    Då är det kamikazeuppdrag att gå i klinch med en jurist. (även om det inte är mitt expertisområde)

Tyvärr verkar båtklubben som har TS brygga primitiva så jag hittar inte deras stadgar på nätet. Men om de satt upp skylt så bör det stå i stadgarna att det också råder fiskeförbud i hamnen.

Kommentera

Stör mig nåt väldigt på alla dessa förbudsskyltar och avspärrande staket och bommar och hänvisningar att bara vissa får tillträde.
      Borde vara minst lika förbjudet för privatpersoner och föreningar att sätta upp dessa hinder som det är att bryta mot dem där de verkligen finns.
      Det är idag dessutom näst intill omöjligt att veta vilka av alla jäkla skyltar som verkligen gäller och vilka som är satta där olagligt .
      Med det menar jag givetvis inte att man borde får köra över allt eller stå mitt bland båtarna i småbåtshamnen och kasta från bryggorna. Men fenomenet att begränsa och försöka stänga ute allmänheten har gått till extrem överdrift och är i mitt tycke ett jävla ofog.
      Tror att om man ska få förbjuda tillträde eller sätta upp en bom osv så ska väl kommunen godkänna det och överväga nyttan tillträdet har för allmänheten mot effekten tillträdet skulle få ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Detanvändarnamnetanvändsredan Visa inlägg
        Stör mig nåt väldigt på alla dessa förbudsskyltar och avspärrande staket och bommar och hänvisningar att bara vissa får tillträde.
        Borde vara minst lika förbjudet för privatpersoner och föreningar att sätta upp dessa hinder som det är att bryta mot dem där de verkligen finns.
        Det är idag dessutom näst intill omöjligt att veta vilka av alla jäkla skyltar som verkligen gäller och vilka som är satta där olagligt .
        Med det menar jag givetvis inte att man borde får köra över allt eller stå mitt bland båtarna i småbåtshamnen och kasta från bryggorna. Men fenomenet att begränsa och försöka stänga ute allmänheten har gått till extrem överdrift och är i mitt tycke ett jävla ofog.
        Tror att om man ska få förbjuda tillträde eller sätta upp en bom osv så ska väl kommunen godkänna det och överväga nyttan tillträdet har för allmänheten mot effekten tillträdet skulle få ?
        Tyvärr en utveckling vi går emot.

Jag ser allt fler bostadsrättsområden sätter upp staket kring områdena här i Malmö. "Gated community" kommer öka. Kommer bli som i vissa andra länder. Och det beror främst på det finns människor som inte kan sköta sig. Samma gäller hamnar och marinor. Det stjäls väldigt mycket båtmotorer och då vill man inte ha in bilar som underlättar stölder och transport. Skåne ligger i topp gällande stulna båtmotorer. Det har blivit så illa att man tagit bort centrala båtplatser mitt emot centralstationen för ingen vill hyra dem. Vet en som haft inbrott 4 gånger i sin båt där med omfattande skadegörelse. Nu är det bara en kaj.

Trist utveckling. Håller med.
        Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-06, 19:08.

Kommentera

Fast jag är ganska säker på att vi går mot den utveckling just p.g.a att folk i mångt och mycket inte har någon form av sans och hyffs längre, visst normala skötsamma människor är inget problem, men det finns många "normala skötsamma människor" som inte tar någon som helst hänsyn till dom som faktiskt äger/arrenderar/driver anläggningar och mark utan klampar fram med buller å bång... Synd.
          Team Fanny Farm

Kommentera

Så här ser man på saken i Lysekil.

http://bohuslaningen.se/nyheter/lyse...forbudsskyltar

Lasse J

Kommentera

Ursprungligen postat av l.jernberg Visa inlägg
              Så här ser man på saken i Lysekil.

http://bohuslaningen.se/nyheter/lyse...forbudsskyltar

Lasse J
              Den artikeln luktar ju partsinlaga snarare än seriös journalistik. Fakta i målet är tydligen att någon/några tagit sig rätten att sätta upp förbudsskyltar trots att inget förbud gäller. Detta borde naturligtvis beivras. Förekommer det att fiskare beter sig illa och inte respekterar att bryggan främst är avsedd för att båtar ska kunna lägga till är det naturligtvis beklagligt men jag utgår från att det i så fall rör sig om ett mycket litet fåtal av de som fiskar. Däremot verkar det ju kört att få till en sansad diskussion/kommunikation nu när båtfolket (?) satt nivån med sina "dra åt helvete"-skyltar. Trist.

Kommentera

BTW, hur går det egentligen med Sportfiskarnas översyn av de etiska reglerna. För en sådan pågår väl, eller var det bara något man tog till när det blev diskussion för en tid sedan?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  BTW, hur går det egentligen med Sportfiskarnas översyn av de etiska reglerna. För en sådan pågår väl, eller var det bara något man tog till när det blev diskussion för en tid sedan?
                  Inte den blekaste!
                  Om du med etik menar tex "hur bör man bete sig" är jag själv av den åsikten att man, utan att förlöjliga det hela, inom en snar framtid inför ett "körkort" eller någon typ av licens för att få fiska i Sverige.
                  Senast igår pratade jag med ett par killar från Ungern och dom berättade att man där har kravet på sig att om man vill fiska måste man inte bara ha ett fiskekort utan även "licensen". Samma sak gäller i Tyskland och Schweiz exempelvis.
                  Hårdare tag alltså, mot okunskap och dåligt uppförande. Då tror jag att förståelsen också ökar mellan olika intressegrupper.

Lasse J

Kommentera

Gärna licens, men inte med tyskland eller schweiz som förebild där har det gått överstyr till den grad att det knappast är möjligt att ägna sig åt sportfiske.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                      Gärna licens, men inte med tyskland eller schweiz som förebild där har det gått överstyr till den grad att det knappast är möjligt att ägna sig åt sportfiske.
                      Har du lust att utveckla lite? Jag har egentligen bara utsagor av fiskare från dessa länder (positiva!). Har än så länge inte fördjupat mig i detaljer.

Lasse J

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 647 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                      7 svar
                      408 visningar