Brandbashing mot Fortum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brandbashing mot Fortum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blir ju lätt en politiktråd detta och vi får i så fall försöka hålla oss undan värre snedsteg
    Jag tänker exempelvis på vattenfall som nybygger kolkraftverk i Tyskland trots rådande klimatförändringar. Statligt bolag. Även i Sverige begår ju vattenfall sådant som är att betrakta som miljöbrott. Lite därför jag vill ha hårdare lagar att luta sig emot oavsett om aktören är privat eller statlig.

Kommentera

Desto fler som tycker om fiskar och miljön under vattenytan, desto fler bryr sig. Har man någon gång sett en torrlagd älv på riktigt borde man reagera och inse att något inte står rätt till. Det går ju faktiskt att ha vattenkraft och levande älvar. Problemet är att allt skall maximeras utan hänsyn till något. Jag tycker SG har rätt om att lagar krävs, men så länge det är helt ok att skita i dem så hjälper dem inte. Att man har ok vattennivå 99,9% av tiden hjälper inte om du torrlägger en endaste gång. Att maximera och överkonsumera görs över allt hela tiden, och det visar sig konstant att det inte fungerar. Tyvärr är det bara så att det finns bara ett sätt att hindra detta och det är att stötta våra intresseorganisationer, bla sportfiskarna, samt fortsätta fiska. När vi sportfiskare och turister genererar mer pengar än övriga intressenter får vi gehör, i alla fall ibland. Så många menar på att vi som sportfiskar bara plågar fiskar, och visst hade den specifika fisken trivts bättre med att inte bli fångad alls, men det är också bara vi sportfiskare som ser till att skydda både fiskarna och biotopen de lever i. Genom att vistas vid vattnen kan inte företagen göra vad som helst obemärkt, och det kan inte tjuvfiskas med fasta redskap hur enkelt som helst.

Så känner jag i alla fall.

Kommentera

Spelar liksom ingen roll att ett företag är statligt om det är typ Putin som driver det
        Om man tittar lite närmre på företagen sitter där säkert många politiker i dom som har vinstintresse, och att få tidningar och Tv att rota i det är nog inte helt lätt med tanke på att även dom är till stor del styrda av politiska partier.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-09-26, 16:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Om man tittar lite närmre på företagen sitter där säkert många politiker i dom som har vinstintresse, och att få tidningar och Tv att rota i det är nog inte helt lätt med tanke på att även dom är till stor del styrda av politiska partier.
          Njaaa! Min yrkesbana avslutades med en tolvårig sejour som politisk redaktör och ledarskribent på en liberal landsortstidning. Och jag kan med gott samvete påstå att jag ingen gång lät mig styras av den lokal folkpartiavdelningen lika lite som av liberala landstingspolitiker... Snarare tvärtom.
          Därför ska det bli ganska kul att se hur min lokala landsortstidning kommer att reagera på min insändare med den fejkade Fortumannonsen som illustration...
          Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att en eventuell refusering beror på politisk styrning, snarare på rädsla för förlorade annonsintäkter.

Kommentera

snarare på rädsla för förlorade annonsintäkter.
            Eller presstödet

Kommentera

Ett vanligt problem är att folk ( MP:are och andra ) blandar ihop de helt olika begreppen förnyelsebart och miljövänligt.
              Vattenkraft med stora dammar , bioenergi med cancerframkallande utsläpp och skogsskövling, vindkraft ineffektiv resurskrävande teknik med dödade fåglar och fladdermöss mm är inte miljövänligt .
              Modern kärnkraft ( Gen 2+ och mer )är det i särklass mest miljövänliga alternativet .
              Senast ändrad av RK99; 2014-09-26, 17:21.
              "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Detta skulle vi kunna debattera länge. ...
                Absolut!

Men jag varken hinner eller orkar nu. Jag ska äntligen lära mig hur ett ekolod funkar.

Dessutom tycker jag vi har så god stämning här på forumet att jag personligen inte vill diskutera politik mer än kanske på principiell nivå... vi människor har ju benägenhet att tända till ibland! ;-)

Du nämner rättvisa i ett senare inlägg.
                Jag har läst en del om det för länge sedan, och då snackar vi inte kvällstidningar...
                Bara där finns olika uppfattningar om vad som kan anses rättvist...smakprov:
                http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttvisa

Skitfiske!
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                  Ett vanligt problem är att folk ( MP:are och andra ) blandar ihop de helt olika begreppen förnyelsebart och miljövänligt.
                  Vattenkraft med stora dammar , bioenergi med cancerframkallande utsläpp och skogsskövling, vindkraft ineffektiv resurskrävande teknik med dödade fåglar och fladdermöss mm är inte miljövänligt .
                  Modern kärnkraft ( Gen 2+ och mer )är det i särklass mest miljövänliga alternativet .
                  Kärnkraft är nog inte mer miljövänligt än vattenkraft om du brukar den på ett sparsamt sätt. Jag är inte emot kärnkraft, men det är varken miljövänligt, riskfritt eller hållbart. Allt förbrukat kärnbränsle måste förvaras och än finns ingen slutförvaring vad jag vet och det skall hållas kylt och säkert i tusentals år. Hur skall de gå när världen inte ens klarar hålla fred på jorden. Det finns helt klart stora utmaningar där miljö och energi står i konflikt med varandra. Detta går långt djupare än vattenkraft. Ytterst få är villiga att ge upp ens någon bekvämlighet och betala för något bättre alternativ. Nästan alla köper det billigaste köttet oavsett vart det kommer ifrån eller hur det vuxit upp utan att ens fundera på det. Se er omkring i vilken butik som helst. På andra sidan har vi dem som förkastar allt köttätande utan att faktiskt se nyttan av att faktiskt äta kött och hålla djur. Det finns dåligt kött både miljö och klimatmässigt, samtidigt som det finns betesdjur som bidrar till ökad biologisk mångfald och klimatpositivt. Men det andra köttet kostar mer. Än en gång, pengarna talar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                    Absolut!

Men jag varken hinner eller orkar nu. Jag ska äntligen lära mig hur ett ekolod funkar.

Dessutom tycker jag vi har så god stämning här på forumet att jag personligen inte vill diskutera politik mer än kanske på principiell nivå... vi människor har ju benägenhet att tända till ibland! ;-)

Du nämner rättvisa i ett senare inlägg.
                    Jag har läst en del om det för länge sedan, och då snackar vi inte kvällstidningar...
                    Bara där finns olika uppfattningar om vad som kan anses rättvist...smakprov:
                    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttvisa

Skitfiske!
                    Jag plockade mask och fixade betesfisk så polisiska/filosofiska diskussioner fick ge vika.

Oavsett politisk övertygelse är väl de flesta på FS för en schysst vattenkraft som skonar den biologiska mångfalden i så hög utsträckning som det bara är möjligt!

Skitfiske på er alla!
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Myndigheterna har(hade) en möjlighet att klämma fram åtgärder när tillstånden skulle förnyas men det sket man i!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      47 svar
                      3 583 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X