Nya regler om betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya regler om betesfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya regler om betesfisk

Vettigt. Ja, då blir det utrymmet på jänkarbåtarna endast ölkyl nu då

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Vettigt. Ja, då blir det utrymmet på jänkarbåtarna endast ölkyl nu då
      Vettigt, njae knappast. Och vad gäller att traila jänkebåtar eller andra flytetyg mellan olika vattendrag är det väl nästa steg i förbudsivern. Kommer att sluta med att vi inte får bada i mer än en sjö heller!

(btw, förbudet gäller väl precis som med att måla båten med giftig färg inte miljöpartister kan man förmoda... )

Kommentera

Var finns källhänvisningen i artikeln?

Jag hittar inget aktuellt på webben i ämnet och inget på Jordbruksverkets hemsida.

Sedan talas det om regler... det är väl inte detsamma som lagar.

Hittills känner jag inte till ett enda fall där någon har dömts för att ha fiskat med levande betesfisk.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Enormt bra nyhet, har man någon form av empati för levande varelser så trycker man inte in en krok i ryggen och låter fisken simma omkring där livrädd och blödande.

Jag har också gjort detta men det var när jag var 13 år och inte visste bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
            Enormt bra nyhet, har man någon form av empati för levande varelser så trycker man inte in en krok i ryggen och låter fisken simma omkring där livrädd och blödande.

Men att sätta en fet trekrok långt in i munnen på en gädda är inga problem gissar jag. Eller fiskar du med bomullstuss som bete och utan krok?

Kommentera

Har det verkligen kommit något nytt eller är det bara tidningen Jakt och Jägare som sent snappat upp Jordbruksverkets och deras inhyrda konsults egna syn på saken som debatterades här för något eller ett par år sedan?

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg

Hade du inte någon form av empati som 13-åring? (Kunde inte låta bli).

Äter man trålad fisk så äter man ofta fiskar som livrädda har klämts ihjäl. Äter man andra djur så är risken att man äter ett djur som nån gång under processen varit i en inte allför trevlig sits...

Blir vår skuld mindre för att någon annan bidragit med lidande och vi kan två våra händer...

Obs! Jag vädrar inte mina åsikter. Detta är enbart ett tankeexperiment...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Men att sätta en fet trekrok långt in i munnen på en gädda är inga problem gissar jag. Eller fiskar du med bomullstuss som bete och utan krok?
                  Klart det är skillnad. Den korrekta jämförelsen är ju att trycka en trekrok med storlek av en mindre dragg genom ryggen på gäddan och låta den plågas ihjäl under längre tid.

Jag förstår fishalots jämförelse, men tycker personligen det ligger viss skillnad i det man gör för nöjes skull och yrkesfisket.
                  Senast ändrad av Cobrak; 2015-03-25, 18:33.

Kommentera

Bara jag som ser gäddsaxen?
                    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                    47 svar
                    3 583 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X