Hur är det egentligen med fiskeregler när någon by gått ihop och planterat Ädelfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur är det egentligen med fiskeregler när någon by gått ihop och planterat Ädelfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sen finns det ju de markägare som säljer dyra fiskekort medans de inte lägger enda peng på vattnet utan lägger nätet själva och fiskar sönder.
    Sådant brukar fixa sig själv, folk köper inte fiskekort i vatten utan fisk...

Kommentera

I sammanhanget handlar det inte om huruvida man tar upp fisk eller släpper tillbaka den, det handlar om fiskerätten. Om man tar sig rätten att fiska i en sjö som man inte har tillstånd att fiska i så är det i sak samma som att fälla ett träd i en skog man inte äger. Jag argumenterar inte för någon sida här utan beskriver bara hur verkligheten ser ut.

Den som tjuvfiskar i någon annans sjö tar sig samma rätt som att utnyttja någonting annat som man i te har rätt till. Att hävda att C&R skulle spela in i sammanhanget vore samma sak som att ta en moped på stan och sen lämna tillbaka den och säga "jag lånade den bara". Man har inte rätt att göra det heller trots att det inte står på en skylt bredvid "förbjudet att låna mopeden".

Kommentera

Jag undrar om det inte finns 3 "klasser" faktiskt.

1. Olaga fiske.
        Fiske som bryter mot myndigheters regler hur fiske får bedrivas (lagbrott).
        Man kan få böter och redskap kan beslagtas. Av polis (och troligen tillsynsman för beslagtagning men ej böter)

2. Olovligt fiske
        Fiske utan tillstånd på t.ex. annans mark. (Lagbrott)
        Typiskt är att fiska *utan* fiskekort där fiskekort krävs.
        Man kan få böter och redskap beslagtas. Av polis och tillsynsman/vattenägare som får beslagta redskap. Böter får ej utkrävas av tillsynsman som istället polisanmäler. Även beslagtagna redskap ska anmälas till polis, dock ej beslagtagen fisk.

3. /vet inte vad det heter/
        Överträdelser mot FVO-förenings föreskrifter. (Avtalsbrott)
        De kan hålla sig med Kontrollavgifter, men enbart riktade mot dess medlemmar och de som köpt fiskekort eller på annat sätt avtalat att följa FVO:s regler. Dvs kontrollavgiften är en avtalad överenskommelse att betala vid avtalsbrott.

Alltså,
        1. Om man fiskar med gäddsax eller i, av myndighet, avlyst lekvik är det Olaga fiske. (Lagbrott)
        2. Om man fiskar utan tillstånd på privat vatten, dvs ej har köpt fiskekort, är det Olovligt fiske. Kan ge böter och redskap kan bli beslagtagna. (Lagbrott)
        3. Om man har köpt fiskekort och inte följt FVO:ts regler om att t.ex. inte fiska med mask är det en överträdelse och kan ge Kontrollavgift. (Avtalsbrott)

Om jag förstått rätt.

Gränserna mellan 1-2-3 är inte alltid självklar. Men man kan nog säga; för att FVO ska kunna ta ut en kontrollavgift måste de kunna visa att du brutit mot en överenskommen regel i ett avtal. Där också kontrollavgifter framgår. De får inte bara "hitta på", de har de ingen juridisk makt till.
        Att köpa ett fiskekort med angivna regler eller hänvisning till ett FVO:s stadgar och regler är nog tillräckligt "avtal" och gör att de kan ta ut Kontrollavgift om man bryter mot någon regel.

/// visst är väl gäddsax en *olaglig* fiskemetod? (Är inte 100% säker ...)

Tillägg: La till exempel med fall 1 också.
        Senast ändrad av jonasby; 2017-06-19, 09:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
          Jag undrar om det inte finns 3 "klasser" faktiskt.

1. Olaga fiske.
          Fiske som bryter mot myndigheters regler hur fiske får bedrivas (lagbrott).
          Man kan få böter och redskap kan beslagtas. Av polis (och troligen tillsynsman för beslagtagning men ej böter)

2. Olovligt fiske
          Fiske utan tillstånd på t.ex. annans mark. (Lagbrott)
          Typiskt är att fiska *utan* fiskekort där fiskekort krävs.
          Man kan få böter och redskap beslagtas. Av polis och tillsynsman/vattenägare som får beslagta redskap. Böter får ej utkrävas av tillsynsman som istället polisanmäler. Även beslagtagna redskap ska anmälas till polis, dock ej beslagtagen fisk.

3. /vet inte vad det heter/
          Överträdelser mot FVO-förenings föreskrifter. (Avtalsbrott)
          De kan hålla sig med Kontrollavgifter, men enbart riktade mot dess medlemmar och de som köpt fiskekort eller på annat sätt avtalat att följa FVO:s regler. Dvs kontrollavgiften är en avtalad överenskommelse att betala vid avtalsbrott.

Alltså,
          1. Om man fiskar med gäddsax eller i, av myndighet, avlyst lekvik är det Olaga fiske. (Lagbrott)
          2. Om man fiskar utan tillstånd på privat vatten, dvs ej har köpt fiskekort, är det Olovligt fiske. Kan ge böter och redskap kan bli beslagtagna. (Lagbrott)
          3. Om man har köpt fiskekort och inte följt FVO:ts regler om att t.ex. inte fiska med mask är det en överträdelse och kan ge Kontrollavgift. (Avtalsbrott)

Om jag förstått rätt.

Gränserna mellan 1-2-3 är inte alltid självklar. Men man kan nog säga; för att FVO ska kunna ta ut en kontrollavgift måste de kunna visa att du brutit mot en överenskommen regel i ett avtal. Där också kontrollavgifter framgår. De får inte bara "hitta på", de har de ingen juridisk makt till.
          Att köpa ett fiskekort med angivna regler eller hänvisning till ett FVO:s stadgar och regler är nog tillräckligt "avtal" och gör att de kan ta ut Kontrollavgift om man bryter mot någon regel.

/// visst är väl gäddsax en *olaglig* fiskemetod? (Är inte 100% säker ...)

Tillägg: La till exempel med fall 1 också.
          Din definition av Olaga och Olovligt fiske är rätt och min var fel, det är lagbrott båda två. Den 3:e kallas av Sveriges Fiskevattenägareförbund för "Överträdelse Av Fiskevårdsområdes föreningens bestämmelser" men det finns förmodligen fler benämningar (?)

Många FVO vet inte så mycket om eller orkar inte definiera och besluta om kontrollavgifter vilket gör att fisket kan bedrivas lite hur som helst utan att följa lokala regler (tider, platser, uttagsbegränsningar (vikt och mått), antal spön, etc) som kan medföra betalningsföreläggande. Enda "straffet" är då att eventuell fångs kan beslagtas men det drabbar ju inte så många c&r-fiskare... (om jag nu inte rört ihop begreppen igen :p )

Hur som, tyvärr tror jag att gäddsax fortfarande är tillåtet för markägare och räknas inte som handredskap.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Är man bara trevlig så brukar det inte vara några problem om man frågar först
            Exakt. Så har funkat alldeles utmärkt.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Det är synd att vi inte har en enkel och bra organisation för att kartlägga alla små sjöar o fiskevatten så man lätt kan hitta info om fiskeregler, fiskekort och om det finns någon förening som sköter FVO. Mail eller tele till kontaktperson vore bra. Det finns många små sjöar tror jag som förblir ofiskade pga detta.
              Jag tror det skulle finnas intresse från fiskrättinnehavare att få in en slant om de ansluter sig till ett gemensamt fiskekort som täcker större områden med många sjöar. Gärna en nationell organisation. Reglerna skulle ju behöva variera från sjö till sjö beroende på förutsättningar och bestånd såklart.
              Drömma är ju tillåtet....
              Dom siter som finns på nätet där man kan köpa kort har ju inte så många sjöar anslutna, särskilt dåligt i Skåne tyvärr.

Tur att allemansrätten ger en rätt att bada i alla fall
              PLASK!

Kommentera

Tack alla för alla utförliga och vettiga svar, nu har jag verkligen fått lite mer kött på benen gällande detta!
                Svaren jag ville ha har benats ut rätt bra här i tråden.

Utöver detta och nu när jag fått lite mer insyn så tycker jag att det är lite konstigt att det i ett fiskeforum som detta verkar vara ett rungande medhåll på alla dessa reglerna. Att dem flesta verkligen tar stånd och debatterar för att dem tycker det helt klart skall vara på det här viset.
                Jag kan förstå det i en "paragrafryttares anda" att man tydligt benar ut exakt vad som gäller, enligt lagen. Och skriver detta.
                Däremot tycker jag det är lite konstigt att man utöver detta verkar tycka att detta är väldigt bra lagstadgar och som det helt enkelt borde vara.

Jag själv är en sportfiskare som ser fisket som en enda stor hobby och jag tror till största delen alla i den yngre generationen följer i samma spår.
                Medans jag tror att den äldre generationen fortfarande ser detta lite som ett yrke och ev levebröd.
                Att man helt enkelt fiskar, lägger massa nät och tar upp all fisk man får, för det bringar mat på bordet.
                Man tar upp alla Gäddor och ger dem till t.ex katterna..(Vilket jag själv tycker är bedrövligt).
                I just detta avseendet känns det också som att lagen är upprättad, angående fiskerätten.
                D.v.s inte alls som fisket som en Hobby.

Jag förstår självklart att lagen inte ser någon skillnad på C&R eller inte.
                Men för fiskebeståndet, för kommande fiskare och för att vårda naturen, så gör det ju en avsevärd skillnad.

Jag tycker fisket som vi den yngre generationen bedriver idag kan ses väldigt långt ifrån exempelvis jakt.
                Att fiska i en sjö borde få vara lika självklart som att du får plocka blommor, svamp och bär varstans, enligt min mening.
                Så länge man då köper ett allmänt fiskekort.
                Förslagsvis, regionsbaserat?
                (Bortsett då från sjöar med inplantering).
                Senast ändrad av Hackke; 2017-06-19, 19:20.

Kommentera

Fiskevårdsområden kanske inte vill fronta och exponera sjöar då de inte är tillgängliga med bil.

Vi har flera kanonfina sjöar och skogstjärnar som har grymt bra abborrfiske och naturlig öring. Problemet är bara att det sitter bommar som gör att man får cykla eller gå i nästan en mil.

De ingår i området och årskorten/dagkorten men det är bara 10 skogsägare som har nyckel dit.

Det är inte för sjöarna man har kostat på hundratusentals kronor i vägbrytning. Det är skogen man vill åt och få tillgänglig.
                  Finns inte ett FVO som har råd att köpa in sig i vägar och betala årligt underhåll för att medlemmarna ska få en skogssjö tillgänglig med bil.

Sen sitter fiskare och är sur för att de inte släpps in till sjöarna när vägar redan finns.

Prova fråga vägföreningar om att köpa in sig i vägen ned egen nyckel. Säg att du har motsvarande 8% i en väg för 800.000kr så lägg 64.000 för inlösen i nyckeln och 1500kr om år i underhåll exkl större åtgärder. Tror ingen nekar dig.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 647 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                  7 svar
                  422 visningar