Är det slutfiskat i Kävlingeån? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det slutfiskat i Kävlingeån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det slutfiskat i Kävlingeån?

    I går godkände mark- och miljödomstolen tre vattenkraftverk att fortsätta sin verksamhet i Kävlingeån.

    https://www.skd.se/2019/10/30/vande-...-i-kavlingean/

    "Lilla Harrie valskvarn, Bösmöllan och Kvarnvik får ta ut grön el ur Kävlingeån. Från att ha fått nej i varje instans lagligförklarar mark- och miljööverdomstolen vattenturbinerna.
    Om tre veckor kan domen ha vunnit laga kraft.
    Motståndarsidan med bland annat länsstyrelsen, Älvräddarnas samorganisation och Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund har menat att turbinerna orsakar fiskdöd, död för ålar samt försvårar för fisken att vandra i ån.
    Önskan att flera hundra år gamla dämmen ska tas bort för att få annat flöde i ån har framförts.
    Från att ha förlorat i alla instanser vann Lilla Harrie valskvarn, Bösmöllan och Kvarnvik i mark- och miljööverdomstolen på onsdagen."

    Har själv inte varit fiskat i ån på rätt många år, men var där ofta med pappa långt upp i tonåren. En tradition som jag tänkt mina barn skulle ärva..
    Tror ni att det är en möjlighet eller tror ni fisket i ån kommer att påverkas alltför negativt av det här?

    /fisker
    Senast ändrad av SKfisker; 2019-10-31, 07:53.

  • #2
    Är det nya kraftverk eller är det en fortsatt drift av befintliga. Om de har funnits i hundra år lär de inte göra mer skada på bestånden i framtiden än de redan gör idag. Personligen är jag emot småskalig vattenkraft men du lär kunna njuta lika mycket av fisket framåt som du gjort historiskt om ovan antagande stämmer.

    Kommentera


    • #3
      Fisket i ån har ju varit grymt en bit in på 2000-talet trots kraftverken. Bott längs ån i 25år. Och det som förstör fisket där är inte kraftverken. Snarare förstör det när luckan i Vombsjön stängs på sommaren så där knappt är något flöde.
      Kvävedammarna / fällorna som byggdes för en massa år sen hjälpte ju inte heller direkt. Alldeles för effektiva så ist för att ha en grumlig å med massor av vitfisk och rovfisk som var fiskbar så fick man en klar å där det växer igen fullständigt överallt.
      Och i pengarna som kommunen fick för det projektet ingick att man skulle rensa dammarna efter 10år om jag minns rätt. Detta är ju inte gjort. För dom pengarna har väl gått till nån fet kommunpolitikers avsked eller nått.
      Skamligt skött å som bara tillåts att växa igen. Och det har uttalats missnöje från fiskevårdsföreningen mfl om att det inte funkar bra. Men verkar inte hönda ngt mer än så.

      Kommentera


      • #4
        Tack för era synpunkter.
        Som jag förstått det har kraftverken inte varit i bruk sedan en rättslig tvist inleddes för några år sedan. Blev orolig att fisket kan påverkas nu när det sätts igång igen (som ni kan se startade jag till och med ett konto för att posta detta..).
        Men håller helt enkelt tummarna för att ni har rätt. Det kanske till och med blir ett testfiske, och sedermera säsongsavslutning, efter ett par esox lucius i ån till helgen!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
        3 svar
        454 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
        0 svar
        85 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
        5 svar
        686 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
        5 svar
        190 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke203  
        Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
        2 svar
        246 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
        Arbetar...
        X