Välja fiskvänlig elleverantör - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja fiskvänlig elleverantör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Välja fiskvänlig elleverantör

    Efter Martin falklinds nya serie och uppdrags gransknings avsnitt den sista ålen fick man en rejäl tankeställare.

    Har aldrig ägnat en tanke åt detta tidigare vid val av elleverantör utan bara gått på billigast möjliga.
    Nu är det dags att tänka om och betalar gärna lite mer och sover med gott samvete.

    Vilka elbolag är fiskvänliga, och helst helt fria från vattenkraft.
    Personligen skulle jag själv gärna använda mig av endast el från kärnkraften men vet inte om det är möjligt.

    ​​​​​​

  • #2
    Tranås energi nämns ofta.

    Kommentera


    • #3
      Jag har hört det, någon som kan fylla på med mera info.

      Kommentera


      • #4
        Inte Lerums energi.

        https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lerumlax

        ”Det stämmer att det finns en dom, men den är inte för lax utan för öring. Och jag vet ingen som är intresserad av en fiskväg för öring, säger Mats Jakobsson, vd Lerum Energi.”

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
          Inte Lerums energi.

          https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lerumlax

          ”Det stämmer att det finns en dom, men den är inte för lax utan för öring. Och jag vet ingen som är intresserad av en fiskväg för öring, säger Mats Jakobsson, vd Lerum Energi.”
          Man blir fan illamående
          Upp med mer sån här information om elbolag, men även den positiva om den ens finns?
          ​​​​​​

          Kommentera


          • #6
            Jag har varit kund hos Tranås i många år. Du kan läsa lite mer om hur de arbetar här -> https://tranasenergi.se/privat/elavt...-elproduktion/

            Kommentera


            • #7
              Verkar vara endast två elbolag som gör rätt för sig.
              Tranås och ljusdal.

              Ett utdrag från älvräddarna

              Det finns dock två kraftföretag som gör rätt. De har fått Älvräddarnas certifiering för att de inte försöker smita undan sina skyldigheter mot miljön i ett enda av sina kraftverk. Alla andra (så du behöver inte ta reda på om just din elleverantör gör rätt eller inte) struntar i miljöanpassning i den absoluta majoriteten av sina vattenkraftverk.

              https://alvraddarna.se/nyheter/idag-...ora-tva-saker/


              Kommentera


              • #8
                Hoppas att Alla förstår nu hur farligt det är att Lägga sin röst på Miljömupparna. MP och C är 2 partier som är livsfarliga för Sveriges framtid.
                Vattenkraft, vindkraftverk, solkraft..... Kommer aldrig i helvete räcka någonstans :-(
                Sen är det inte kul heller när man fiskar, halva grejen är njutningen av att vara ute i det fria, då vill inte jag se stora elvispar eller bländande solkatter, jag vill se träd, djur och natur som den Alltid sett ut :-)

                Till TS
                själv har jag haft Tranås energi många år, men som du säger, Kärnkraft hade varit det absolut bästa alternativet :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Kruxet är ju att om nu alla skulle välja dessa 2 som leverantörer så kommer dom köpa ström av andra för att fylla kundens behov. Och det blir ju den ström som är tillgänglig.
                  Bor själv vid Sveriges 3 mest utbyggda älvar.


                  Det bästa vore ju ändå att få några mångmiljonärer som fiskade och kämpade. Då kunde dom köpa aktuella kraftverk och riva dom. Jag vet av en. Han stod i en butik och köpte en maskin för 5 miljoner. Handlaren fick en smärre chock då han sa 30 dagar netto som betalning. Vore en dröm att få stå där med en kamera.

                  Fast ändå bättre vore att stödja forskningen som sa att ca 90% av energin är kvar i den redan förbrukade uranet. Minns inte nu men en bit stor som en tändsticksask kunde driva en villa i många år eller om det rent av var en stad. Det tror jag är framtiden.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Hoppas att Alla förstår nu hur farligt det är att Lägga sin röst på Miljömupparna. MP och C är 2 partier som är livsfarliga för Sveriges framtid.
                    Vattenkraft, vindkraftverk, solkraft..... Kommer aldrig i helvete räcka någonstans :-(
                    Sen är det inte kul heller när man fiskar, halva grejen är njutningen av att vara ute i det fria, då vill inte jag se stora elvispar eller bländande solkatter, jag vill se träd, djur och natur som den Alltid sett ut :-)

                    Till TS
                    själv har jag haft Tranås energi många år, men som du säger, Kärnkraft hade varit det absolut bästa alternativet :-)
                    Som eddie Meduza sjöng för 40 år sedan, MERA KÄRNKRAFT! :-D

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    451 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X