Vad har hänt med fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har hänt med fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har hänt med fisken?

Hej
    Vi håller på att bygga upp en ny sida om fiskproblem. Det skulle vara intressant att höra vad några erfarna fiskare säger.

Anledningen till att vi började var egentligen att vi tycker att forskningen på fiskområdet har varit riktigt dålig. Det har pumpats in pengar och ändå har man inte kommit någon vart under de senaste 40 åren.
    Under den tiden har alla problem bara blivit värre. Se bara på laxen, gäddan och abborren i havet, strömmingen och flera andra arter.

Av den etablerade forskningen har alla dessa problem setts var för sig och man har kastat ur sig dåligt underbyggda lösningar som verkat passa just då. Att det blivit varmare eller kallare, att det skulle finnas någon okänd sjukdom eller något okänt miljögift, eller rent absurda saker som att golfströmmen skulle ha ändrats.

Men tittar man på utsläppen i haven så märker man att allting är mycket renare nu än för 40 år sen. Allting verkar gå i rätt riktning. Trots det så förvärras problemen.

Om man tittar på Gädda och Abborre t.ex. så börjar det med att dom försvinner från Gotland och den yttersta skärgården. Sen fortsätter det inåt. Det låter inte som någon effekt av något miljögift eller övergödning. Snarare som att det är något som försvinner mer och mer. Då borde det ta slut långt från land först.

Vår teori är att det är skogen som är roten till allt. För 100 år sen kom det ner massvis med organiskt material i havet via åar och älvar, som svämmade över vid vårflod och rann genom orörda skogsmarker. Sen när man började rensa vattendragen och kalhugga skogen, då ersatte man det naturliga organiska materialet i vattnet genom att tillsätta massa ved i form av flottning. I och med flottningens avskaffande har allt mer organiskt material försvunnit från vattnet. Detta är ämnen som alltid har funnits och som livet i havet anpassat sig till under tusentals år. När dom plötsligt försvinner är det inte så konstigt att saker börjar hända.

Mer finns att läsa på: http://www.skogochfisk.se

Men för att komma till saken. Det skulle vara intressant att höra vad några erfarna fiskare säger om hur fisket har utvecklat sig under de senaste åren. Kanske är det någon som minns hur det var när dom slutade flotta? Blev det bättre eller sämre? Om det är någon som har experimenterat med risvasar så skulle det vara intressant att höra hur det har gått också.

// Martin
    Skogochfisk - En ny syn på problemen i Östersjön

Ta och kolla in sjöarna kring Arjeplog. Där höll de också på med flottning av timmer och inte har då fisken minskat där i mängd !
    Nog tror jag att miljön + Yrkesfisket är stora boven = Arter försvinner och rubbar balansen.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
      Ta och kolla in sjöarna kring Arjeplog. Där höll de också på med flottning av timmer och inte har då fisken minskat där i mängd !
      Nog tror jag att miljön + Yrkesfisket är stora boven = Arter försvinner och rubbar balansen.

Men fisket Ske-fjärden har blivit nått jä kt mycke sämre sen flottningen försvann.
      Så jag tror att det kan ligga något i det.
      Tror dock inte att det är enda orsaken.

Mina fem cent.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Håller inte med om att mängden organiskt material minskat i Östersjön? Östersjön som är ett eustarium har ju naturligt och nu en hög produktivitet (näring från floder ex.) men låg diversitet. Planktonblomningarna har ju dessutom ökat vilket beror främst på att mängden närsalter ökat (N, P, Si), vilket ger en ytterligare förhöjd biomassa?
        Senast ändrad av MastaPike; 2007-08-07, 17:04. Anledning: stavfel

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
          Men fisket Ske-fjärden har blivit nått jä kt mycke sämre sen flottningen försvann.

Mina fem cent.
          Keldor, om du lärde dig fiska istället Då de muddrade älven på stockar för ca 7 år sedan så blev det en markant förändring. Mört,abborre letade sig till nya ställen och nya matplatser och gäddan hänger ju på. Sen så skall man ju hitta dessa ställen. Men alla jävla ryssjor de haft i björns,nyhamn har påverkat fisket enormt också. Sist jag såg en var för 3 år sedan. Den var lagd just innanför nyhamnsbron och tog all lekfisk som skulle in dit, sånt påverkar flera generationer !
          Sen så är det ett jäkla fisketryck i fjärden också ! Om du kollar ut på fjärden en varm julidag så är det minst 3 båtar som står och fiskar på ett mindre område som hyser lite gädda. Hur många tror du överlever i det varma vattnet?

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg

Mina fem cent.
            Flottningen försvann väl för 100 år sedan, medans fisket försämrades för ca 7 år sedan , pga giriga Burlinare som skulle rensa älven på stockar och ändra hela biotopen ! Sånt är aldrig bra.

Kommentera

Kan det vara så att fiskarna fått ben och vandrat upp på land?
              sigpic

Kommentera

Håller med om en del.
                Du har rätt om mudringen, men du skulle ha varitt med när buntverken fortfarande gick.
                Då var det ett underbart fiske, trots ryssjorna.( Som förövrigt borde brännas)

Angående fisketrycket tror jag det var ännu värre om man går bak 20-30år,
                minns när man var ute och rodde drag, det var ofta tio till femton båtar ute.
                Men fiske trycket är ändå värre nu , beroende på att vi som fiskar där vet var fisken går. Vi är lite mer effektiva. Då fiskade man stort sett över hela fjärden.
                Så jag ger dig rätt där.
                Men det var mer fisk i fjärden under flottningen.. Framför allt fler arter.

Ps: varit ute nått?
                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg

Kommentera

Flottningen försvann väl för 100 år sedan, medans fisket försämrades för ca 7 år sedan , pga giriga Burlinare som skulle rensa älven på stockar och ändra hela biotopen ! Sånt är aldrig bra.
                  Flottningen ja men buntningen nej. den försvan ca 73. Ett år efter dom bygde bron.

Senast ändrad av keldor; 2007-08-07, 22:02.

Min Blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                    Håller inte med om att mängden organiskt material minskat i Östersjön? Östersjön som är ett eustarium har ju naturligt och nu en hög produktivitet (näring från floder ex.) men låg diversitet. Planktonblomningarna har ju dessutom ökat vilket beror främst på att mängden närsalter ökat (N, P, Si), vilket ger en ytterligare förhöjd biomassa?

Jag kanske skulle ha varit mer specifik när jag pratade om organiskt material. Det vi intresserar oss för är främst fenoliska ämnen från skogen. Dessa har minskat dramatiskt under de senaste åren.

Kväve och Fosfor-halterna är också intressanta. Lite för att ingen vet vad de riktigt beror på och vad de påverkar. Fosforhalten verkar inte ha något samband med hur mycket fosfor som släpps ut i haven. Sen finns det två olika skolor om hur vi ska göra med kväve. Den ena hävdar att vi ska rensa bort allt kväve i reningsverken och den andra att vi ska släppa ut allt.
                    Skogochfisk - En ny syn på problemen i Östersjön

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                    47 svar
                    3 479 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X