Vad har hänt med fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har hänt med fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
    Ta och kolla in sjöarna kring Arjeplog. Där höll de också på med flottning av timmer och inte har då fisken minskat där i mängd !
    Nog tror jag att miljön + Yrkesfisket är stora boven = Arter försvinner och rubbar balansen.

Miljön och yrkesfisket hade kunnat varit en bra förklaring om det inte hade varit för att det var så många arter som drabbades sammtidigt och att det blir värre och värre trots att dessa faktorer förbättrats på många ställen.
    Skogochfisk - En ny syn på problemen i Östersjön

Kommentera

Angående risvasar, dom funkar. Men jag tror att dom samlar ihop den fisk som finns i området,av lite olika skäl (gömställe, lekplats (abborre),större inseksliv= mat, mm mm ) Vet inte om träet i sig har någon större betydelse på något annat än insekterna.

Forsätt gärna forskningen "spåna om det" kan vara intresant att få se vart ni kommer.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Nån flottning har då inte förekommit på Gotland, utan torskens försvinnande eller drastiska minskning i Ö-sjön har nog en del med gäddans minskning i
        ytterskärgården och runt Gotland och Öland att göra, torsken var ett tacksamt byte. Sen har den ökade mängden havsöring gjort att abborren och gäddan konkurrerats ut också...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Nån flottning har då inte förekommit på Gotland, utan torskens försvinnande eller drastiska minskning i Ö-sjön har nog en del med gäddans minskning i
          ytterskärgården och runt Gotland och Öland att göra, torsken var ett tacksamt byte. Sen har den ökade mängden havsöring gjort att abborren och gäddan konkurrerats ut också...
          Men Gotland och centrala Östersjön är det ställe som först drabbas när något landbaserat ämne börjar ta slut vilket är precis vad vi tror har hänt sen man slutade flotta.

Runt Gotland har man också gjort försök med torskägg under optimala förhållanden utan att få några lyckade resultat. Det verkar som om det är något annat problem än att dom bara blir uppätna.

Har du någon bra källa till att havsöringen har ökat? Min uppfattning var att den hade minskat men jag har inga säkra papper på det just nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
            Angående risvasar, dom funkar. Men jag tror att dom samlar ihop den fisk som finns i området,av lite olika skäl (gömställe, lekplats (abborre),större inseksliv= mat, mm mm ) Vet inte om träet i sig har någon större betydelse på något annat än insekterna.

Forsätt gärna forskningen "spåna om det" kan vara intresant att få se vart ni kommer.

Det du skriver om att träet inte har någon effekt annat än på insekterna är precis det vi ser från forskarna. Det finns nästan inga studier alls på de kemiska effekterna av ved.

Det är märkligt att när aftonbladet rapporterar om att några glas vin kan vara bra för din hälsa så tror folk på det, men när vi säger att mycket större mängder av närbesläktade substanser har någon verkan så blir folk tveksamma.

...och vi jobbar på. Tro mig, du kommer höra mer från oss.

Kommentera

Det som nämnts här tror jag inte ett skvatt på. Det är saker som är mycket värre. All medicin som spolas ut i avloppen är nog den största boven.
              Tänk på hur länge sedan som folk har pinkat ut all läkemedel rakt ut i naturen.
              Finns ju inget reningsverk som klarar att rena det.
              Värst är ju dessa P-piller. Sen plasten som bränns upp ger ju ifrån sig massor av det farliga ämnen (glömt namnet på det farligaste).
              Händer så mycket på alla fronter både på hav och sjö att jag inte kan tro att det har med fisket att göra. Nåt med nån flottning tror jag inte ett smack på.
              Är alldeles för lokalt för att ha nån trovärdighet över hela Sverige.
              Flottningen gödde ju bara vattnet. Så det händer ju hela tiden av jordbruket.
              Däremot kunde dom gömma sig under timmret och det var mer lättfiskat.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

kul att ngn engarerar sig iaf, stöder er till 100%

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Det som nämnts här tror jag inte ett skvatt på. Det är saker som är mycket värre. All medicin som spolas ut i avloppen är nog den största boven.
                  Tänk på hur länge sedan som folk har pinkat ut all läkemedel rakt ut i naturen.
                  Finns ju inget reningsverk som klarar att rena det.
                  Värst är ju dessa P-piller. Sen plasten som bränns upp ger ju ifrån sig massor av det farliga ämnen (glömt namnet på det farligaste).
                  Händer så mycket på alla fronter både på hav och sjö att jag inte kan tro att det har med fisket att göra. Nåt med nån flottning tror jag inte ett smack på.
                  Är alldeles för lokalt för att ha nån trovärdighet över hela Sverige.
                  Flottningen gödde ju bara vattnet. Så det händer ju hela tiden av jordbruket.
                  Däremot kunde dom gömma sig under timmret och det var mer lättfiskat.
                  Som jag redan har sagt flera gånger så dels var utsläppen av miljöfarliga ämnen mycket större för 40 år sedan än de var idag. Och hade det varit miljöfarliga ämnen som var orsaken så hade vi förväntat oss att se lokala effekter och extra mycket runt t.ex. reningsverk och fabriker. Framförallt borde Polen och Baltikum vara hårt drabbat. Istället är Daugava i Lettland en av få älvar där laxar verkar kunna leva utan M74. Problemen bör definitivt inte börja runt Gotland som lär vara en av de renare delarna av Östersjön.

Du får också tänka på att flottningen är något unikt svenskt som gör det lätt att studera problemen men att problemen är globala och att den egentliga orsaken är skogskövlingen. Jag har ingen siffra på det men en stor procentandel av den skog som fanns på jorden för 100 år sen är nu borta. Det är bara naivt att tro att det inte skulle ha någon effekt på haven.

Tänk på att vi har varit i kontakt med de flesta som forskar på området. Dom kan inte säga att vi har fel. Det finns inga studier gjorda på området. Hur kan du då vara så säker?

Kommentera

Ursprungligen postat av kemmotar Visa inlägg
                    Men Gotland och centrala Östersjön är det ställe som först drabbas när något landbaserat ämne börjar ta slut vilket är precis vad vi tror har hänt sen man slutade flotta.

Runt Gotland har man också gjort försök med torskägg under optimala förhållanden utan att få några lyckade resultat. Det verkar som om det är något annat problem än att dom bara blir uppätna.

Har du någon bra källa till att havsöringen har ökat? Min uppfattning var att den hade minskat men jag har inga säkra papper på det just nu.
                    Det är en högst personlig uppfattning att HÖ:n ökat sedan torsken försvann.
                    Tror nog snarare det är så att torsken ligger i gränslandet för sitt habitat i Östersjön och en speciellt anpassad gren som tålde det låga salthalten, när
                    den blev nerfiskad kan man inte bara ta en annan gren t.ex västkusttorskens
                    rom och plantera ut.
                    Timmerflottning förekom väl även i Finland?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                      Det är en högst personlig uppfattning att HÖ:n ökat sedan torsken försvann.
                      Tror nog snarare det är så att torsken ligger i gränslandet för sitt habitat i Östersjön och en speciellt anpassad gren som tålde det låga salthalten, när
                      den blev nerfiskad kan man inte bara ta en annan gren t.ex västkusttorskens
                      rom och plantera ut.
                      Timmerflottning förekom väl även i Finland?
                      Du har rätt när det gäller flottningen. Sverige och Finland ska det vara. Däremot tror jag inte att den har använts i någon större utsträckning någon annanstans. Skulle vara Amazon- eller Kongofloden kanske.

Torsken lever på gränsen för vad den klarar av men experimenten gjordes efter några år med saltinflöde då salthalten ökat lite igen. Men, det är troligtvis inte det som är problemet. Framför allt eftersom det inte finns någon torsk på västkusten heller längre och där är inte salthalten något problem.
                      Dessutom får man inte glömma det största fallet av torskförsvinnande nämligen utanför Newfoundland.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      47 svar
                      3 479 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X