Tips: Moppa båtbotten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips: Moppa båtbotten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips: Moppa båtbotten

Tänkte såhär inför säsongen leverera ett tips till alla Er som väljer att inte bottenmåla Era båtar med giftfärg men ändå vill hålla rent under vattenlinjen utan att behöva ta upp båten eller köra till en båtbottentvätt.

Precis som rubruiken säger så är det fråga om att moppa båtbotten och jag har gjort så i några år nu med gott resultat, jag använder en sådan här http://www.maria.se/Main.aspx?ObjectID=310 .
    Den har flerra fördelar framför en vanlig levang när det gäller att rengöra vattenlinjen och under vattnet, den stora plattan gör att man enkelt kan hålla reda på var men varit då det ju är svårt at se det utan att dyka i, plattans infästning är ledbar i alla riktningar så den kan vinklas hur som helst och följa båtens bottenform, teleskopskaftet ger bra räckvidd också tar den stora ytor snabbt så jobbet går fort.

Enklast är att lägga båten längs med en flytbrygga och så tvätta en sida i taget, inga tvättmedel eller kemikalier är nödvändiga utan bara microfiberplattan och sjövatten.

Bara gnugga rent i vattenlinjen och aktern runt motorn, sedan är det bara att börja i fören och köra från vattenlinjen ner mot kölen/långskeppslinjen och dra några gånger, sedan flytta en knapp plattbredd och osv tills man kommer till aktern, vänd på båten och gör om samma procedur och det är klart

Jag tvättar min 6m WAC på det viset med ca 3-4 veckors intervall och det tar ca 20 min att göra, visst jag kanske inte får bort 100 % av beväxningen då jag inte ser under ytan men är man lite nogrann så blir det bara obetydliga små fläckar kvar och det kan man ju leva med, sedan kör jag den på en riktig bottentvätt 1 gång per säsong, med den strategin klarar jag mig utan beväxning trots att båten är omålad och ligger i sjön från April till November, det är både miljösmart samt spar en massa pengar

Tack för tipset
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det inlägget kom helt perfekt tackar man för..
      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Bra tips! Speciellt för oss som ligger i Mälaren april-december...blir en del (läs: osannolikt j*vla mycket!) skit även om vi försöker spola av den varje gång man trailar iväg någonstans.

Webb - www.teamtrogdor.se
        Blogg - blog.teamtrogdor.se
        Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
        Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
        47 svar
        3 583 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg HarpoonMan  
        Arbetar...
        X