Recept på Harr önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recept på Harr önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Recept på Harr önskas!

Är det någon som har recept på harr? Jag undrar även om det är så viktigt att tillaga harren direkt eller funkar det att tillaga den när man kommer hem om man har förvarat den kallt, typ med isklampar i en frysbox?

Tja,

Kolla http://www.pelles-fiske.se/recept/index.html, där finns ett gäng =)

Kommentera

Harren är ju bäst ju färskare den är så jag tycker inte att det är en fisk man stoppar i frysen ett par månader men inte måste du heller äte den direkt vid sjön...utan dagen efter eller ett par dagar ska man röka den till ex vill man ju att den ska ligga i salt ett tag så med kylklapar går fin fint... större harr brukar jag tillaga i ugn medans mindre passar bra i stekpannan ,,,i stekpannan så gäller det att panera annars brukar det inte bli mycket kvar salt dill äkta smör o citronpeppar tycker jag blir bra men många vill ha bara salt så man inte tar bort för mycket av fisk smaken

Kommentera

Haha, "äkta smör" sen skriver du citronpeppar

OnT: Jag tycker du ska röka harren och sedan avnjuta den som den är eller på en knäckemacka.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg

OnT: Jag tycker du ska röka harren och sedan avnjuta den som den är eller på en knäckemacka.
          Japp skrev ju även det att många bara vill salta lite men smaken e som baken vet du har han ingen rök så han kan röka så e det ju kinkigt för han ...men rökt e ju alltid godast men tyvär har ju inte alla den möjligheten sen ska den ju helst avnjutas med en

Kommentera

Tack för tipsen, nu ska bara harren fiskas upp!!

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg

Håller med. Rökt saltad Harr med något grovt norrlänsk knäckebröd.

Kommentera

Harr bäst antingen kokt direkt vid vattnet eller rökt så fort man kommer hem...

Kommentera

Rökt harr är ju för jäkla gott. Men att steka den ska inte underskattas. Rensa, kapa huvudet och salta in sen ner i en pannan med en gigantisk klick smör och ännu mer salt. Servera med knäckemacka och kall fulöl direkt vid lägerelden vid vattnet.

Kommentera

Den som fryser in Harr skulle skjutas, sen debitera familjen på skotten... En av få fiskar som faktiskt INTE går att frysa in med bibehållen kvalla på köttet...
                    Tillaga DIREKT vid fångst Stekt, kokt eller rökt..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                    1 svar
                    227 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X