Friterad Gädda a'la Jan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friterad Gädda a'la Jan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Friterad Gädda a'la Jan

Ett super enkelt och gott recept.

Filea en gädda och salta köttet och låt stå i kylen tills nästa dag (drivar bort vatten och gör köttet mer fast). Hälla bort vatten som runnit ur köttet.

Gör en frityrsmet:

33 cl vanlig ljus öl typ heineken eller om det ska vara godare välja nils oscar god lager.
    saft från 1/2 citron
    Peppar (efter smak)
    Vetemjöl (har inget mått utan jag strör mjölet i under omröring tills smeten får en trög flytande konsistens). När smeten har rätt konsistens tillsättas 2 tsk bakpulver som röras försiktig i smeten. Doppa gäddfilén i smeten och fritera i rapsolja tills smeten blir gyllenbrun och knaprig. Serveras med hemgjord pommes frites (gärna extra tjocka pommes). Samma recept fungera även med fördel på abborre och ja - all mager fisk. Men gädda som inte är alldeles för stor (1-2 kg) är typ den bästa till detta tycker jag :-)

Fan va gött! Värt att testa helt klart. Gäller bara att komma ihåg hur benen satt, hmm.

Hur gör man på smidigast sätt för att fisken inte ska fasta i korgen? Håller man i den med en tång lite så den blir fastare så blir det ett fult hål utan frityrsmet

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
      Fan va gött! Värt att testa helt klart. Gäller bara att komma ihåg hur benen satt, hmm.

Hur gör man på smidigast sätt för att fisken inte ska fasta i korgen? Håller man i den med en tång lite så den blir fastare så blir det ett fult hål utan frityrsmet
      Jag har för mig att om du har korgen ner sänkt redan så den har samma temperatur som oljan så slipper du att smeten fastnar. Funkar så i alla fall på friterad banan i min jula fritös!

Men detta verkar helt klart lättast i en gryta.

Kommentera

Ah det kan nog stämma! Jag har alltid korgen uppe för att lägga i pommes i vanliga fall, så det hände nog samma sak när jag skulle köra banan, att korgen inte blivit riktigt varm
        Nu vart man sugen på banan

Kommentera

Jag har inget super fancy :-), bara en helt vanlig kastrull. Jag tror jag kommer undan eftersom oljan är rejäl het innan jag slängar i fisken och vad jag nu annars fritera. Annars använder jag en gaffel som jag köra under filén så det lossnar utan att smeten faller av :-) Men det är sällant det behövs. Hur som helst - godare fish and chips går knappast att få tycker jag :-) Och som sagt - passar också kanon bra till abborre men de mindre slipsen smakar nu också kanon. Det är ju så mycket kött och det är så fin och fast :-) Jag brukar skära upp gäddan ryggan. Då har man två stora sidofiléer. Tar bort alla synlige benen. Sedan skär jag längs mitten på varje sidofilé så jag kommer åt övriga benen och vupti då har jag benfri gädda :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X