Stark pasta med lax & Chili - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stark pasta med lax & Chili

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stark pasta med lax & Chili

för 4 pers behövs:

500 g laxfilé ( Går säkert att byta ut mot annat)
    400 g spaghetti
    2 + 2 + 2 msk olivolja
    1 paprika helst röd
    5 vitlöksklyftor
    1 röd färsk chilipeppar
    1 citron
    1 stor bunt rucolasallat
    1,5 dl nyriven parmesanost
    Salt & Peppar

- Skär laxen i kuber ca 3x3 cm. Stek dem 2-3 min i 2 msk av olivoljan. Salta och peppra efteråt.

- Snitta upp, kärna ur och fin strimla chilin. Skala och finhacka ( pressa ej) vitlöksklyftorna. Kärna ur och strimla paprikan. Riv skalet av citronen, Obs endast det gula inte det vita. Grovstrimla rucolan. Riv parmesanosten.
    Ställ allt åt sidan.

- Koka spaghettin i rikligt med saltat vatten tillssammans med 2 msk av olivoljan.

- Medans pastan kokar fräs chili, vitlök, och paprika i 2 msk av olivoljan på ganska lågvärme i ca 4 till 5 minuter. Salta peppra lätt.

- När pastan är färdigkokt häll av spadet, men spara ca 1,5 dl av pasta spadet.

- Blanda chiliröran med den nykokta , avrunna spaghettin och vänd också ner laxkuberna , det rivna citronskalet och rucolan. Häll i kokspadet från pastan och blanda om.

- Servera direkt med riven parmesan.

MMMMMMM

Men va tusan jag har ju inte ätit frukost ännu och så lägger du in ett så gott recept på ett allmänt forum, fy på dig

Kommentera

Hehe! Prova denna någon gång! Helt otroligt gott! Men se till och köp röd chili och inte nån starkare variant som jag har råkat göra en gång! Det vart lite väl extremt stark!

Kommentera

Hehe, min kompis farsa blandade ihop en tomat bit med spansk peppar. Lite starkt! Ska testa detta i Sveige sen.

Kommentera

Jag har också råkat ut för den spanska pepparn... den är djävligt stark! Jag la saften från den spanska pepparn på några godisar och bjöd dem till några i min klass... ni kan ju förstå att de blev sena till nästa lektion... He he!
          Gone fishing- will never come back!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
          1 svar
          176 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg HarpoonMan  
          Arbetar...
          X