Röklåda vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röklåda vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röklåda vilken?

Tjena!

Nu ska jag inhandla mig en rök låda hade jag tänkt. Såg på Jula att dem har två st för 399kr vardera. Men vilken ska man välja? Denna här http://www.jula.se/roklada-770110 ifrån ABU GARCIA eller http://www.jula.se/rostfri-roklada-m...rannare-769007 ifrån Fladen?

Bor granne med Jula så får bli någon utav dem. Kom med tips

OBS kanske fel forum, ber om ursäkt då!

Jag har köpt mig en fladen på Ullared för 249. Fungerar jättebra till småabborre och till regnbågssidor. Den ser ut som abus stora

Kommentera

Ok, lite knasigare fråga nu då.. Vad behöver man för att man ska kunna röka? givetvis en röklåda spån vad mer?

Kommentera

Någonting att elda med, exempelvis metanol.
        Grovsalt så att du kan salta fisken i ett par dagar innan du röker den.
        Eventuella kryddor. Detta har jag väl mest sett när folk röker makrill eller lax att de lägger på pepparkorn på fiskköttet. Inget som jag har testat dock.

Ett tips om du inte rökt förut: om du har hela fiskar som ska rökas som abborre eller makrill, så kan du lägga dem på rygg om du kan balansera dem på gallret. Detta gör att mer av vätskan i fisken stannar kvar och fisken blir inte lika torr.

Lycka till!

Kommentera

Ok, tack! Det är just makrill som jag ska röka.

Kommentera

Den stora Abu liknande röken tror det är Jula som säljer, funkar den bra på Abborre?
            Rökt abborre är grymt gott! tro mej (makrill är fruktansvärt gott men abborre är bara just precis runt hörnan tro mej iaf enligt min åsikt)
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag inhandlade igår en ABU-röken (den äldre bruna varianten). Lite dyrare än de som reas ut nu, men den känns rejäl.

Under förmiddagen har jag rökt abborre, torsk och älgfilé.

Abborrarna, som var rensade, huvud, fen och stjärtlösa, la jag i saltlake igårkväll. 10% grovsalt och 2-3% socker.
              Även torskfiléerna med skinnsidan kvar fick ligga i samma lake. Dock blev dess nååågot salta när de provsmakades varma. Återstår att se om sältan är OK när de är kalla.

Älgfilén delade jag i bitar stora som lammfilé och la i lake på samma sätt.

Rödsprit och ett tunnt lager alspån till fisken. 8-10 minuter och perfekt resultat.

Älgen fick några små grankvistar bland alspånen och den kördes i röken i två omgångar full spritkopp.

Återstående fyra abborrar ska få en liten dos enris bland spånen.

Älgfilén ska provas på en macka med pepparrotsvisp lagom till Belgiens GP kl 14 :-)

HUr enkelt och kul som helst!!!

Kommentera

Om man har en klotgrill eller ännu bättre en fyrkantig meco-grill går det alldeles utmärkt att röka i den! Samla grillkol eller briketter så att du kan få indirekt värme. På glödbädden lägger du rökflis. Det som ska rökas placeras ut som om det skulle grillas indirekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                1 svar
                207 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg HarpoonMan  
                Arbetar...
                X