Enkel hembyggd rök, åsikter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel hembyggd rök, åsikter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkel hembyggd rök, åsikter?

Jag har en idé om en mycket enkel rök som jag gärna vill ha era åsikter om.

Jag tänkte mig att ta en halvpall med tre-fyra kragar och lock som röklåda. En bit därifrån en annan mindre trälåda där jag tänkte placera en enkel kokplatta med en gammal kastrull där jag lägger rökspånet. Beroende på om jag använder ett kort eller långt rör mellan de båda lådorna borde jag kunna välja mellan varm eller kallrök. Kommer detta att funka i verkligheten eller gör jag det lite för enkelt för mig?

Tror inte du kommer få tillräckligt varmt även om du ställer plattan direkt i pallkragen, en vanlig abu-rök går att ställa direkt på en platta tyvärr inget större.

Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	153,6 KB
ID:	1781406
    Senast ändrad av krisseh; 2016-04-23, 19:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
      Tror inte du kommer få tillräckligt varmt även om du ställer plattan direkt i pallkragen, en vanlig abu-rök går att ställa direkt på en platta tyvärr inget större.

[ATTACH=CONFIG]86760[/ATTACH]
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Om vi bortser från varmrökningen då? Den har jag egentligen en lösning för redan idag.

Kommentera

Kallrökning funkar det säkert för! Inget jag pysslat med men inte över 28c är väll en regel

Kommentera

Sålänge den är någorlunda tät och du får till värmen rätt (gäller både kall o varmrökning) så borde det väll inte vara några problem?

Håller själv på att bygga en rök nu (nästan klar faktiskt), dock har jag 0 erfarnhet sen tidigare, men väljer du köra på projektet får du gärna posta bilder så man kan följa. Kanske man lär sig nått
            www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
            1 svar
            195 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg HarpoonMan  
            Arbetar...
            X