Glömde fisk i rumstemperatur över natten - är den hälsovådlig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glömde fisk i rumstemperatur över natten - är den hälsovådlig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Glömde fisk i rumstemperatur över natten - är den hälsovådlig?

    Påbörjade upptiningen av långan jag ska käka idag redan igår. Planen var att låta den stå i rumstemperatur kanske två till tre timmar och sen lägga in den i kylen igen. Nu blev det inte så, utan den har råkat stå i rumstemperatur över natten i c:a 9-11 timmar. Nu när jag upptäckte detta ställde jag in den i kylen. Det var c:a 3-4 hekto filé, i fryspåse. Någon som har fakta om huruvida den är hälsovådlig eller ej?

    Och slutligen ett fisktips:
    Tänk på att det inte finns någon lag(vare sig skriven, oskriven eller naturlag) som säger att fisk som t.ex långa, torsk, sej, kolja osv måste ätas med någon form av potatis samt sås med lite tråkig smak. Det går alldeles utmärkt att marinera i olivolja, chili(eller chilipulver/chiliflingor) , svartpeppar och vitlök(om mån så önskar), salta efter behag före stekning och sedan avnjuta med saffransris och en stor klick limeaioli och en stor klick chilimajonäs.

    Med vänlig hälsning
    Potatishatande 79:a
    All you need is Lubb.

  • #2
    Det beror på hur mycket salt du använder och hur väl du tillagar den. Även tiden innan frysning spelar in.
    Hos mig hade katterna eller hönsen fått den av säkerhetsskäl. Så kul är det inte med diarre.

    Jag fick abborre av en bekant en vinterdag. Så där halvfrusna efter att ha legat på isen under fisket. Jag la dom på diskbänken och tänkte rensa dom när jag kom hem från arbetet 4-5 timmar senare... Resulterade i 3 sjukdagar.

    Kommentera


    • #3
      Känner du dig osäker bör det redan där vara ett nej. Grandiosa magras är rätt slitsamma.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Så frysta filéer, som sakta tinat i 9h i rumstemperatur?
        Misstänker att den var lite kall fortfarande typ?
        Det finns för mycket rädsla för ”gammal” mat.
        lukta, luktar det friskt fortfarande, ät skiten bara.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Det beror på hur mycket salt du använder och hur väl du tillagar den. Även tiden innan frysning spelar in.
          Hos mig hade katterna eller hönsen fått den av säkerhetsskäl. Så kul är det inte med diarre.

          Jag fick abborre av en bekant en vinterdag. Så där halvfrusna efter att ha legat på isen under fisket. Jag la dom på diskbänken och tänkte rensa dom när jag kom hem från arbetet 4-5 timmar senare... Resulterade i 3 sjukdagar.
          Vadå, krockade du på vägen hem? Eller skar du dig illa vid rensningen eller vad?


          Jag bedömer att lätt frysta abborrar som fileas efter 5h knappast är boven i dramat.

          Herregud hur tror ni kommersiellt fiskad fisk hanteras innan den ””färskt”” läggs på is i fiskdisken på Ica i ett par dagar..
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Öhhh... fisken ska väl ändå tillagas eller gör ni sushi av den? =)

            Sushi
            Rare
            Medium rare
            Done
            Well Done
            Destroyd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

              Vadå, krockade du på vägen hem? Eller skar du dig illa vid rensningen eller vad?


              Jag bedömer att lätt frysta abborrar som fileas efter 5h knappast är boven i dramat.

              Herregud hur tror ni kommersiellt fiskad fisk hanteras innan den ””färskt”” läggs på is i fiskdisken på Ica i ett par dagar..
              hehe
              Vintertid så eldar jag i vedspisen i köket. Kan vara 30 grader där...

              Fisk är bland det känsligaste och abborre upplever jag som väldigt känslig speciellt orensad.

              Kommentera


              • #8
                Alla djur som ska ätas ska tas ur fortast möjligt och absolut inom två timmar efter avlivning. Risk finns att nyttobakterier i tarmarna lämnar tarmarna och vandrar ut i köttet annars och där slutar dom vara nyttobakterier...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                4 svar
                468 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Backslag  
                Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                6 svar
                1 054 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                7 svar
                468 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                0 svar
                156 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Arbetar...
                X