EFTERLYSES: Ål-recept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EFTERLYSES: Ål-recept

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om jag fattat det rätt så är många av de ålarna som finns i bla Sthlms skärgård utplanterade som småålar köpta från andra länder i Europa, nedgången på invandrande ål från sargasso till Sverige är ju som Bandis påpekar 99%..

Kommentera

Exempel från Ätran, halland (se Hallands natur) där flera åtgärder tagits för att bevara ålen bla är 50.000 kr avsatta varje år för att köpa ålyngel från England á 3-4 kr styck men försök visar att av vuxna ålar när de vandrar ut från vattendragen så dödas 70% vid VARJE kraftverkspassage i nämnda ås fall återstår efter tex 100 ålhonors vandring till havet via de 7 befintliga kraftverken 0,02 st...

Kommentera

Håll er till ämnet Ålrecept. För eller emot ålfiske kan ni starta en ny tråd om.

Kommentera

jag tycker iaf det är absolut godast att stoppa in den i röken fullproppad med en-kvistatar
          Det är sagolikt gott!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Snurringen Visa inlägg
            Man kan se det på många sätt, titta på kraftverken i våra älvar, de mossar tonvis med ål, mer än det fiskas vid kusten, i sina turbiner men jag är helt säker på att du vill ha lite ström där hemma i alla fall. Fransmännen & ett land till som jag inte kommer ihåg har glasålen som delikatess.Eftersom de har detta som delikatess så försvinner en stor del innan de är vuxna. Vad tror du fränsmännen säger om de skulle förbjuda dem att ha glasål på bordet, jo de hade vällt hela Frankrike. Dessa 2 detaljer får våra ålfiskare med anor från jag vet ej när betala för här i Sverige tiger vi & sväljer allt. Ha de ! Snurringen
            Snurringens attityd som yrkesfiskarson är den samma som jag upplevt bland de flesta yrkesfiskare. "Vi är yrkesfiskare och vet bäst hur havet mår". "Forskarna har ingen aning". Eller som en trålfiskare i Varberg sa: "Vi måste tråla för att där ska kunna komma nytt". Hur mycket "nytt" som kommer av trålfisket i Kattegatt borde de flesta insatta veta.

Ålens förekommst kan inte sägas exakt (som någon annan fiskart) förutom att de flesta är överens om att den har minskat. Ynglens förkommst beräknas dock genom provtrålning. De senaste provtrålningarna har gett noll yngel. Det ger en fingervisning om hur det ser ut i framtiden.
            Ålens problem beror i första hand på överfiske av glasål av bland annat fransmännen och alla vattenkraftverk som byggts de senaste åren. Det kustnära fisket i Östersjön är givetvis också en faktor som påverkar. Såvida det kan kallas överfiske är en definitionsfråga men som läget är nu har vi inte råd att fiska ålen alls.
            Vad fransmännen skulle göra om de inte fick någon glasål tror jag inte Snurringen vet. Ganske förmätet att uttala sig om en sådan sak. Det kan främst Fransmännen svara på. Enligt mina senaste rapporter börjar dock kraven på hållbart fiske åka med rask takt i Frankrike. Det andra landet som Snurre "inte kommer ihåg" är för övrigt Japan. Även kineser äter gärna glasål.

Att säga att vi måste ha kraftverk annars får vi ingen ström är också helt felaktigt. Som son till en yrkesfiskare borde Snurre veta att man kan bygga ålledare och fisktrappor. Därmed kan man behålla vattenkraftverket och ålen kan ändå vandra upp och ner för att leka. Tyvärr har vi bara fisktrappor i 2% av av alla vattenkraftverk och det är elbolagens fel som helt enkelt vägrar.

Vad också är viktigt i energifrågan är att vi har ett elöverskott som faktiskt VÄXER med rask takt (de flesta vet inte det). Det betyder att vi sakteligen kan börja byta ut miljöskadliga energiformer (vattenkraft, kolkraft, kärnkraft) mot vindkraft.

För övrigt är det numera förbjudet att fritidsfiska ål.

Yrkesfiskare skyller alltid gärna på andra hot mot fisket för att rättfärdiga sitt eget fiske. Sedan är det alltid jättesynd om yrkesfiskare. Jag anser att alla måste ta sitt ansvar.
            Senast ändrad av Brownie; 2010-07-10, 16:20. Anledning: Lade till tredje sista raden

Kommentera

Gör den på Italienskt vis. Rensa skär den/dom mitt i tur. Så att du får får två sammansatta sidor.Glöm inte att salta och pepprar. Kolgrilla den/dom tills dom fått nästan svart färg på skinnsidan. Under tiden olja in dom (Olivolja) ÄT OCH NJUT
              Senast ändrad av sas59; 2010-08-22, 23:36.
              Fri Lands Flugfiskarn
              SAS 59

sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                För övrigt är det numera förbjudet att fritidsfiska ål.
                OM inte något ändrats sedan sommaren 2009 så gäller väl inte det fiskförbudet ovanför tredje hindret. Vilket betyder Slusar och kraftvärk. Sjön där jag fiskade förut var det lagligt att ta upp ål. Plus att dom planterade in starks över 10 tusen ålar varge år.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                1 svar
                194 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg HarpoonMan  
                Arbetar...
                X