EFTERLYSES: Ål-recept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EFTERLYSES: Ål-recept

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EFTERLYSES: Ål-recept

Hejsan, nu vet ja inte om ja får på käften med tanke på den rödflaggade ålen men jag undrar om nån här har något bra recept på att tillaga en ål.

Min första ål hamnade i röken så den har ja smakat, så nu undrar ja om man kan tillaga den på något annat sätt?

// Danne
    [FONT="Verdana"]Pike Performance, Södertälje![/FONT] | [FONT="Verdana"]Skicka gratis SMS[/FONT]

Inte för att jag kan speciellt mycket om detta meen..

Vanligast för mig är då rökt ål. Men sen har jag nästan bara hört om kokt ål. Min farbror och min kusins barn fiskade ål och sedan kokade dem ålen och käkade upp den. Lillkillen smaska och åt med glädje.. om det var den god och eller en glad och nöjd fiskare som gjorde den goda matupplevelsen.. vem vet

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Stir-fried eel with black bean sauce

Serves 2
      Preparation time less than 30 mins
      Cooking time 10 to 30 mins

Ingredients
      225-275g/8-10oz eel fillet, skinned
      1½ tsp cornflour
      1½tbsp Chinese fermented salted black beans
      ½ tsp caster sugar
      2 tbsp sesame oil
      2 garlic cloves, cut into fine shreds
      2.5cm/1in piece of peeled fresh ginger, cut into very thin shreds
      1 medium-hot red finger chilli, thinly sliced
      3 tbsp/1½fl oz/45ml Chinese rice wine or dry sherry
      1 tsp dark soy sauce
      4 springs onions, cut on the diagonal into long, thin slices
      salt

Method
      1. Cut the eel diagonally into pieces 2.5cm/1in wide. Toss with a little salt and then the cornflour. Put the black beans, sugar and 2 tbsp/1fl oz/30ml of cold water into a small bowl and crush to a coarse paste.
      2. Heat a wok over a high heat until it is smoking hot. Add the sesame oil and garlic, quickly followed by the ginger, red chilli and black bean paste. Stir-fry for a few seconds, then add eel pieces and stir-fry for 1 minute. Add the rice wine or sherry, soy sauce and 3-4 tbspof water and cook for 2 minutes, until the eel is cooked through.
      3. Add the spring onions to the wok and stir-fry for about a minute. Serve immediately, with some steamed rice.

Kommentera

Stek den. De lite mindre ålarna >4hg blir suveräna uppdelade i bitar på kanske 3 cm....vända i rågmjöl och stekta. Äts med salt till mellan tummen och pekfingret. Bara att äta runt benet. Superbt

Kommentera

Hej åldiggare !
          Skålla ålen & skrapa så den blir ljusblå, alltså skinnet skall vara på. Skär ålen i 7-8 cm. bitar lägg den på en typ eldfast form & strö över salt ( lagom ) & låt ligga över natten i kylen. Dagen efter tas ålen fram & lägges på alepinnar i en braspanna alepinnarna lägges så att det går att lägga ålbitarna på dessa. In i ugnen på 175 grader i ca: ½ timme. Det är skitgott. Jag rekomenderar ål som fångats i havet eftersom annan ål från insjöar & åar har så olika smak. Hälsningar ! Snurringen

Kommentera

Stoppa den i en kondom med smak nam-nam jordgubb, pensla gärna med ägg och färsk rosmarin.Griljera detta i ugnen i tio minuter på 175 C. Serveras med en lätt ceasar salad och färskpotatis! Låter kanske konstigt men smakar otroligt gött!!
            sigpic

Kommentera

Som du helt riktigt misstänkte får du nu här på käften!

Men seriöst, vad skall du äta ål för?
              Genomsnittliga demografin på ålätare är väl nuförtiden ignoranta, ålderstigna män bosatta i något tragiskt bakvatten med noll miljöintresse som haft ål på julbordet i 100 år och inte tänkt lägga av innan graven?

Jag kan dock ha fel. Det kanske till och med är coolt och lite farligt att äta ål? Vad vet jag.

/bandis

Kommentera

coolt eller farligt vet jag ej om det är, men sagolikt gott !

Kommentera

Mitt råd är att sluta köpa ål och torsk... Finns mycket annan god fisk.

Kommentera

Jag har slutat äta ål. Innehåller rent för mkt skit samt det går för illa för den. Jag har dock ätit en del ål. Rökt, stekt och kokt. Kan bara säga att med rätt recept är kokt ål det allra godaste. Sjukt gott!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                    1 svar
                    216 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X