tips att laga rengbåge ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips att laga rengbåge ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips att laga rengbåge ?

hej ska på fiske resa till majakärn och fiska rengbåge!

det kanske är drygt att diskutera matlagnings sätt innan jag fått någon fisk, för deta är faktiskt min först gång jag ska fiska rengbåge.

men jag undrar om nån har något tips på hur man kan laga till en god rengbåge ute i naturen. Är det svårt att filea en rengbåge??

mvh typera

Nej det är inte svårare än att filea annan fisk. Om du söker på google finns det flera fina beskrivningar på hur du gör.
    Ett tips är att först filea en fisk. Lägg fileerna i lite aluminiumfolie tillsammans med smör, salt, peppar och lite citron. Släng dem på grillen en stund o efter några minuter är dem klara. Smaklig måltid och hoppas ni får en trevlig resa!

Kommentera

mums

ja nu vart man ju hungrig, jag tackar för alla fina tips

mvh typera

Kommentera

Till fisken

Glöm inte att ta med ett foliepaket med potatis, morötter, lök, paprika, svamp och egentligen vilka grönsaker man känner för. Krydda med salt och (citron-)peppar. Lägg i olja/smör och grilla på samma sätt som fisken. (dock lite längre..) Då har du en fullgod middag. Enkelt och mycket gott ute i guds fria natur.

Eller tar du med en påse soppa, tex grönsakssoppa, som du spetsar med fina bitar av fiskfilèn. Kräver dock lite mer som tallrik och sånt...

Detta är mina enkla varianter. Man är ju så lyckligt lottad att fiskepolarn är kock så oftast slipper man tänka på den biten när man är på fiskeresor. Då fokuserar man bara på att få upp fisken och sedan ta disken..hehe

Kommentera

Varför filea en regnbåge som skall foliestekas???????????
          Det förstör smaken och man riskerar oxå att den blir "överstekt".

Nä-e, stek fisken hel i folie. Tag bara ur fisken innan stekningen inklusive gälarna. Salt ordentligt och ha på dill, smör och peppar. Stek fisken (ca 1 kg) i folien på glöd i ca 30 min och över 1,5 kg i ca 45 min.

Ok det här var visserligen en grilse (smålax) men regnbåge funkar bättre.
          Om du nu önskar att filea fisken, stek den i så fall i en stekpanna, allternativt grilla fileérna på en grill.

Ett annat populärt resept är att röka fisken dagen efter fångsten. Saltas med masse grovsalt + ca en tesked socker fångstdagen och rök den i ABU-röken ca 20-24 tim senare. kanon. Kan ätas som en delikaress eller med lite majonäs på knäckebröd. Testa det, rekommenderas.
          Senast ändrad av Flodström; 2008-08-15, 17:25.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Lånar litte... Är det ABUs special spån man ska röka med??

Kommentera

Ät bara regnbåge från Östersjön annars de smakar det nästan jämt dy tyvärr ! Men de är en skitrolig fisk att drilla
              www.gramslures.se

[url]http://gramslures.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av raketjohan Visa inlägg
                Lånar litte... Är det ABUs special spån man ska röka med??
                Om du menar i ABU-röken: ja (och på liknande konstruerade röklådor).

Annars röker du med tunna Al-vedsfliser/pinnar och eller spån (beroende på rökskåp etc.).
                Röker du fisk vid nån sjö efter ett fiske så kan du oxå använda enkvistar men då
                måste dom vara mörkgröna och friska, inte torra/torkade.

Tycker personligen att det blir mest lyckat om man grovsaltar en regnbåge 20-24 tim innan varmrökningen Ligga på is eller i kylskåp). Blir det godaste tillagningssättet tycker jag för då går en del av det fetaste av fisken bort och ev. dysmak (som någon nämde) går oxå bort. För att få bort ev dysmak så kan man oxå gnida in fisken i lite vitpeppar och Cognac före rökningen.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
                  Glöm inte att ta med ett foliepaket med potatis, morötter, lök, paprika, svamp och egentligen vilka grönsaker man känner för. Krydda med salt och (citron-)peppar. Lägg i olja/smör och grilla på samma sätt som fisken. (dock lite längre..) Då har du en fullgod middag. Enkelt och mycket gott ute i guds fria natur.

Eller tar du med en påse soppa, tex grönsakssoppa, som du spetsar med fina bitar av fiskfilèn. Kräver dock lite mer som tallrik och sånt...

Detta är mina enkla varianter. Man är ju så lyckligt lottad att fiskepolarn är kock så oftast slipper man tänka på den biten när man är på fiskeresor. Då fokuserar man bara på att få upp fisken och sedan ta disken..hehe
                  Ta med en jävla massa potäter isf! För Regnbågen lär du inte kunna äta!
                  sigpic

Kommentera

Min regnbåge är, as we speak, i ugnen.

Salt, citronpeppar, margarin och fullt med trattkantareller inbakat i folie. Får se om det blir gott!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                    10 svar
                    6 309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cobrak
                    av Cobrak

Arbetar...