Funtar på att fiska upp en eller köpa en o äta
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ugnsstekt karp
Collapse
X
-
Kan kanske kännas lite konstigt i dagens samhälle att äta såna arter som karp, brax och andra "vitfiskar" men dessa har varit vanliga på matbordet under långa tider även hos oss, och för vissa var det den enda fisken som De hade råd med då kilopriset på gädda och abborre var högre så den såldes och så åt man resten själva.
Hade en gammal släkting som var född på sent 1800 tal och hans absoluta favorit på julbordet var inkokt brax, utan det ingen jul enligt honom, själv är jag tveksam till att jag skulle äta det men smaken är som sagt som baken
Sen har vi den kulturella biten då olika geografiska områden har olika matkulturer, det som är en delikatess i ett område anses som oätligt i ett annat pga tradition och kulturellt arv och vi lever i ett mångkulturellt land så vi får säkert se mera av nya matvanor framöver på gott och ont men allt kan man ju äta iaf en gång som test innan man har en åsikt om hur det smakar.
Kommentera
-
Var nere i Uganda i höstas, besökte 2st fiskodlingar under min vistelse därnere, På den ena odlades det bla. Spegelkarp. Fiskarna växte kopiöst bra i det tropiska klimatet och behövde ingen animalisk föda till skillnad från Tilapian och Nilabborren, en perfekt fisk för odling. Men frågan är hur god den är då Ugandas befolkning förkastade den totalt pga. smaken! Enligt odlarna så valde landets fattiga befolkning att hellre betala mer för att få Tilapia, har aldrig ätit karp, har dock ätit braxen, en fisk som jag anser smakar skit och som bör vara snarlikPå jakt efter 15+
Kommentera
-
Nänänä! Braxen är görgott! Gissar att det beror väldigt mkt på varifrån du tar den. Skulle inte vilja ha en panka från någon sunkig å men en hyfsat stor 2-3 kilos från Sommen (eller annan sjö med rent vatten) smakar mums - rökt eller i folie...Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg[...] Enligt odlarna så valde landets fattiga befolkning att hellre betala mer för att få Tilapia, har aldrig ätit karp, har dock ätit braxen, en fisk som jag anser smakar skit och som bör vara snarlik
Kommentera
-
Mjo i slovakien står mina släktingar och köar till motsvarigheten till coop för att få me sig en fin karp från tanken, som man sen lägger i badkaret nån dag innan jul. Har käkat karp ett par gånger, tyckte d va fast kött, ben som va lätta att handskas med och rätt god smak (beror på vem som e kocken såklart)
Tillockmed fiskat karp där nere som barn, 1-2kg matbitar i rätt stora kvantiteter...
Inga direkt moraliska dilemman då det va på en odling, och de åts alla.
Har klart med matkultur att göra, tycker inte d e skummt på nåt vis. Kommer ihåg när vi hade lite gäster från slovakien, de spydde nästan av rö kt ål och tyckte det va fullständigt vidrigt med rå, salt jävla fisk i munnen "va e detta, japan eller?" (gravad lax)
Vi har ätit karp och braxen i sverige förut, åker man till ringsjö fisk i höör så finns där en gammal metall staty av en brax på gården (det brukade vara deras signum förr, rökt brax).
Antar att det som inte längre behövs, görs automatiskt onödigt. Vi "behöver" inte äta karp längre, vi har annan fisk, som vi som majoritet funnit som bättre föda, jag gillar att tradisioner bryts, ett täcken på utveckling, tradisioner är DIREKT civilisationshämmande tycker jag!
MEN, parametrarna kan ändräs närsom, fiskar vi upp all fisk i haven så kommer man bli tvungen att ge sig på den art som är minst belastad och inte riskerar utrotning så det kanske kommer tillbaka (inte för att jag tror karp hade klarat kommersiellt fiske, för att mata ett helt land), men isåfall i form av fiskodling... fiskodlingar är framtiden för matfisket....
Kommentera
-
Hmm det känns som att karp kan ge eventuellt dysmak pga dammarna där karpen lever men vi får väl se om någon tycker om receptet
Men känns enligt mig som en äcklig fisk. Föredrar nog en färsk stekt abborre på grillen
...går under namnet "Fiskarn"
Kommentera
-
Ni lär ju inte bli populära bland karpelitenUrsprungligen postat av Jonas 37En kompis fångade en karp på 10kg från Mörtsjön utanför Täby.Vi åt den och jag var inte imponerad av smaken.
Till alla: vad ni än gör så ät för fasen inte våra svenska fritt simmande karpar...
Odlad karp äter även jag en gång om året till jul (polsk sådan - jul, alltså). Jag vet hur den skall tillagas utan att smaka just dy och då slår den enligt mitt tycke t ex torsk på fingrarna (om torsken nu skulle haft sådana). Alla sötvattensfiskar har i mindre eller större grad "dysmak" även exotiska arter som pangasius och tilapia. Enbart saltvattensarter är helt dysmaksfria. Allt handlar om rätt tillagning/kryddning/marinering.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
|
1 svar
217 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg