Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre

    Hejsan,

    Jag skulle behöva få lite tips om något bra recept för abborre för jag är ganska trött på att röka alltid.

  • #2
    panera och stek?

    Kommentera


    • #3
      Jag tog 2 goa borrar för ett par veckor sedan som åkte med hem till pannan.

      Filéa dem, lägg dem i salt ett tag innan du panerar dem med ströbröd, salt och citronpeppar. Riv gärna lite citronskal över dem också för att spetsa till smaken litta till.
      Sen på stekpannan med smör (inte olivolja eller liknande) på medelhög värme tills dem blir gyllenbruna..
      Sen kokar du potatis till det och njuter med en kall pilsner.

      Smaklig spis önskar Flundran.

      Kommentera


      • #4
        Tycker som herrn här ovanför i det tidigare inlägget men lägg till en kantarellstuvning sen kan man inte ha det bättre.

        Kommentera


        • #5
          prova detta jättegott o lätt.2 pers,400gr abborrfile,100 gr blåmögelost,2 dl gräslök 1tsk salt1/2 tsk citronsaft2 dl grädde 13%.lägg fisken i passande form o sätt ugnen på 225 gr. laga vitsås så mycket du tror behövs, smält osten i såsen så att den blir ganska tjock, krydda fisken med salt o peppar,häll såsen över fisken o grädda i ugnen ca 30 40 min eller tills fisken är vit inuti.
          ät med kokad potatis o njut

          Kommentera


          • #6
            dränk i egg, rulla i ströbröd, stek me en massa smör.

            käka me färkpotatis...

            Kommentera


            • #7
              Flå abborren, d.v.s. ta bort skinn, rygg och sidofenor, huvud och inälvor.
              Då har du alltså kvar ryggbenet med fileerna och stjärtfenan (behåll den på)
              Salta och peppra, rulla i grovmjöl. Knaperstek fisken i varm panna med smör. Ät med kokt potatis och remoladsås eller gräddfil med dill och citron i.

              Eller,
              efter att du flått fisken, salt + peppar. Rulla i vetemjöl. Stek snabbt i mycket varm panna så att bara utsidan av fisken blir stekt, ca 5-10 sek på var sida.
              Lägg sen upp abborren i en gryta där du har fyllt bottenytan med massor av finhackad dill och persilja. fisken läggs i med varannan riktning. Om du har många abborrar, i två lager. Strö över med massor av (resten av) hackad dill och persilja och slå i grädde tills det täcker fisken helt, +salt och peppar. Då det kokat upp häller du i saften av ca en halv citron och så får det skjuda i max 2-3 min. Ta av och sätt på locket. Äts med kokt potatis, sallad med tomater och gurka.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #8
                Ugn

                Oj oj vilka gourmeter det finns på fiskesnack. Måste jag själv prova.
                Annars gör jag som så de få gångerna jag träffar på vettig borre. Skär av huvudet, tar ut innälvorna, tvättar... kryddar med citronpeppar, lägger i ugnen i 40 min eller nåt sånt, plockat bort ben, och äter med fingrarna. MUMS ibland är det godare att skippa vara sofistikerad.
                sigpic
                www.fkpgear.com
                Fiskkonservator.se
                Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

                Kommentera


                • #9
                  Prova att panera i hälften ströbröd hälten finriven västerbottenost å salt å peppar förstås! Till det potatispure och skirat smör. Sagolikt gott!! Bon appetite

                  Kommentera


                  • #10
                    Själv föredrar jag att köra meunière ( finare ord för att vända något i mjöl och stekas till en fin gyllen brun yta)

                    Filea abborren, vänd i vanligt vetemjöl och stek i panna på medelvärme och låt smöret bli lite brynt innan ni lägger i fisken.

                    Servera fisken med en potatis och bet sallad ( själv gillar jag polkabetor till just detta ) gör en vinegrette med lite citron och använd även lite av skalet, Skär potatisen och betorna i önskat storlek blanda med vinegretten och du kan gärna ha i lite tunt strimlad rödlök, salladslök, sugarsnaps eller vad du själv anser passar bra.

                    Till detta ska vi göra ett brynt dill smör, bryn smöret i en vanlig kastrull gärna med tjock botten, när smöret börjar bilda ett vit skum som reser på sig är det dags att ta av smöret från värmen och häll över det i en bunke, vispa smöret i en liten degblandare om en sådan finns i hemmet typ Kitchen Aid annars gå det bra med en elvisp. Vispa tills smöret är vitt och fluffigt tar mellan 10-15min till sist till sätter vi finhackad dill samt salt och peppar

                    Allt utom fisken kan med fördel göras dagen innan eller tidigare samma dag.

                    Ett tips är att göra potatis och betsalladen dagen innan och att slå på vinegretten när potatisen och betorna är varma då kommer dom att dra åt sig mer smak.

                    /Symon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    158 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X