Stor fisk = god fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor fisk = god fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor fisk = god fisk?

Vi ska fiska i Nordnorge i sommar och kommer förhoppningsvis att få åtskilliga stora torskar och sejar där. Är det någon som har koll på hur smaken är på sej och torsk på 15-20 kg? Många fiskar, åtminstone i sötvatten typ abborre och gädda, smakar ju inget vidare om de är för stora. Är det samma sak med torsk och sej och andra stora saltvattensfiskar?

Enligt mina erfarenheter smakar stor torsk fint!
    http://www.fiskedagbok.se

Kommentera

Sej smakar alltid äckligt och stor fisk är aldrig godare än de små. Torskar på upp till 4 kilo är godast. När fiskar blir större blir köttet mindre mört och blir mer segt.

Kommentera

gädda är gott när det är storlek på dom .. ca 2-3 kg

Kommentera

Stora torskar och sejar är kanonfina att äta.
          Det är inte för inte som resturangerna betalar 400-500 kr kg för stor torsk.
          Tänk på att skära dom så att blodet rinner ur. specielt viktigt på sejen.

Kommentera

var i nordnorge skall du?

Kommentera

Hmmmmmm...Jag tycker nog att den stora torsken, d v s över 10 kg blir träig och grov i köttet...Upp till 7-8 kg är bäst smak på. Och som kingfisher säger, glöm inte "blögga" fisken.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Originally posted by kingfisher
                Stora torskar och sejar är kanonfina att äta.
                Det är inte för inte som resturangerna betalar 400-500 kr kg för stor torsk.
                Tänk på att skära dom så att blodet rinner ur. specielt viktigt på sejen.
                Där ser man, betalar restaurangerna högre kilopris för stor torsk än för mindre torsk?
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag tror att smaken är som baken. Själv tycker jag bättre om lite mindre fisk. (Egentligen rätt logiskt eftersom de är yngre, friskare och inte lika förkalkade som gammelfarfar Torsk på 20 kg).
                  Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Vi ska till Saltströmmen i början av juli, men vi kommer nog mest att fiska i Skjerstadsfjorden. När ni säger "tömma dem på blod", menar ni då blodet längs ryggraden?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                    1 svar
                    221 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X