Kantarellsnaps - Gott/äckligt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kantarellsnaps - Gott/äckligt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kantarellsnaps - Gott/äckligt ?

Kantarellsnaps, kan det vara nåt månne ?

Hittade följande på nätet:
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Kantarellsnaps
    3 medelstora kantareller
    1 flaska vodka, 75 cl

Ansa och skär kantarellerna i mindre bitar. Töm av lite vodka så att kantarellerna får plats i flaskan. Peta ner kantarellerna i vodkan. Sätt på korken. Skaka om flaskan. Låt den stå i tre dagar. Sila av kantarellerna. Häll tillbaka den avhällda vodkan.
    ----------------------------------------------------------------------------------

Källa: http://www.corren.se/archive/2002/8/...nb54htup8hjf20

Ev kanske man måste förvälla dom gula godsakerna först eller vad tror ni ?

Vore ju en hit om det smakar bra ! Ska nog testa att göra en liten flaska.
    Bifogade filer
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

låter riktigt äckligt tycker jag hehe =)

Kommentera

låter inte som nån hit måste jag säga......varför förstöra så god svamp.....

Kommentera

Definitivt värt ett försök. Smaksatt sprit kan bli bra i vissa fall.

Kommentera

Been there, done that :-) Tycker inte att det blev bra, och jag fick bara medhåll av mina gäster.

Klassiker som alltid funkar är;

Apelsin/ingefära ( Ev. ytterligare smaksatt av antingen vanilj eller kanel(Juletider))

Fläder!

Vanilj..

Ovanstående går inte att misslyckas med som många andra hemmeckade snapsar, men de passar tyvärr inte så bra varken på julbordet eller till de röda små godingarna..

Om man lyckas kan Pors bli en vinnare, liksom exempelvis Citronmeliss..

Kommentera

En av mina bekanta fick en gång för sig att han skulle skapa ett välfyllt barskåp av egenkryddade snapsar.
            Han började med blåbär. Fyllde en tom 75:a med bär och hällde sedan i en 37:a renat. Flaskan ställdes i ett soligt fönster uppe på vinden. När han fått en ny 75:a tom fylldes den med svart vinbär och sprit och så höll det på tills lingonen var plockade.
            På grund av omständigheter han inte rådde över, blev flaskorna stående och bortglömda. Fram på våren lyfter han dock en dag blicken mot vindsfönstret och får se flaskparaden.
            Enligt honom själv var de dryckerna de godaste bärsnapsarna han druckit. Fast det hade samtliga ett fel. De tog slut.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kanske ska göra en smaskig omelett av kantarellerna istället då. Grejen är den att just nu har man lite för mycket gula godsaker hemma så man vet inte rikigt vad man ska göra med resten ...

Ska testa att göra Anis/Fänkål-snaps och även en Limeskalsvariant. Vanilj har jag testat en gång men det smakade urk. Berodde förmodligen på att stängerna fick dra för länge i flaskorna.

Alla dom här bärvarianterna låter skoj men så mycket brännvin eller flaskor har jag inte. Får köpa in lite till kanske.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Anissnaps
                1 hela okryddad vodka
                1 dl anisfrö

Häll fröna i en burk. Fyll på spriten. Täck med lock och låt dra några veckor. Sila ifrån fröna.

Därmed är ”mörtmäskessensen” klar.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Låter äkligt som f-n. Drick spriten ren, o ge mig svampen

Kommentera

jag tycker absolut du ska satsa på en omelett istället d lät riktigt gott.....
                    eller varför inte kantarellstuvning på en bit rostat bröd....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                    1 svar
                    250 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X