När ska man INTE utöva C&R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När ska man INTE utöva C&R

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om magsyrorna fräter bort krokarna då? Detta skall enligt upplysningar gå bra på bland annat gädda. Vet inte om det stämmer men släpper hellre tebax en 10+;are djupt krokad(SOM JAG VERKLIGEN HOPPAS SLIPPA SE NÅGONSIN!) än att klubbar den..KLipper tafsen och låter den simma, sen om det är etiskt rätt eller inte så har man iaf försökt?

Originally posted by Slemgädda
    Men inte fan kan man släppa tillbaka abborrar som har krokar i svalget, skärpning!

Om fisken är skadad så avliva den omedelbart istället.
    sigpic

Kommentera

Jag fattar inte detta tjat om en håv? Plockar man med håven får man ränka med lite trassel, FÖR FISKENS VÄLFÄRD! Plocka dom med handen annars o sluta tjata! Hur skall du göra sen på ismetet då när du vant dej vid håv?

Originally posted by kenta_85
      Har faktisk funderar på att investera i en skapligt stor finmaskig håv för de större som verkar komma nu! Mne hur är det med wobblers me tanke på krokar å allt! Blir det bara en stor trasselsudd av alltihop?
      sigpic

Kommentera

Håller med Pekka.Wallin!

Kommentera

Ja du, när ska du inte köra c&r?
          Det är bara din egen bedömning som kan fälla det avgörandet, men jag släpper ej fisk som blöder ymnigt, som inte kvicknar till osv. helt enkelt när jag gjort bedömingen; klara sig eller inte, äta eller inte, lidande elle rinte!
          Är du osäker på om en fisk klarar sig, fixa en karpsäck elller liknande så du kan sumpa fisken en stund för att se om den kvicknar till.
          Jag har gjort så med ett par stora abborrar som haft kroken i svalget, de såg mkt sargade ut och jag trodde dem skulle stryka med, men en timme senare i en säck så var de mkt pigga och jag släppte dem med mkt gott samvete.
          Altså, egentligen är det bara ditt samvete och bedömning av läget som kan avgöra när du ska köra c&r eller inte!
          Tror du fisken klarar sig, släpp den tillbaka, bedömmer du att den itne klarar sig, ta med hem å käka......
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
            I sommar så har jag b.l.a. lyckats med följande:
            Abborre krokad i ögat vilket lossnade (äckligt) blev C&R.
            Abborre krokad i svaljet, klippt lina och C&R.

Det händer oxå att man krokar i gälar m.m. och fisken blöder mycket.

Jag har inställningen att lever fisken så får den åka tillbaka.

Enligt Lag så antar jag att ALL felkrokad fisk ska tillbaks oavsett om den är död.

Nu undrar jag om det av humanitära (alltså för fiskens skull) skäl är korrekt att klubba fisken och då när? Ge gärna exempel.
            Att sätta tillbaka en fisk som har fått ögat urslitet eller en som har en krok i svaljet, det är väl inte humant att släppa i den igen....
            Tänk själv om du blev av med ena ögat och sedan fick du bara gå vidare utan läkarvård... (SKAMLIGT).
            Eller att utöva c&r och sedan gå och köpa fisk i butiken är oxå ett försvarslöst resonemang.
            Gynna yrkesfisket?? det är väl det som vi vill få bort eller???

Man tar upp den fisken som man vill äta eller som är skadad resten ska man kasta tillbaka...

Kommentera

Det verkar va C&R hysteri här... Använd lite sunt förnuft när du fiskar så blir det nog inte så komplicerat.
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
              9 svar
              1 082 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman