Eller slutar fega och tar dom med handen ! Men iofs är en knutlös håv bättre än inget, även om den inverkar starkt till att skava bort slemm!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Huggkrok vs lip-grip...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FlodebananEller slutar fega och tar dom med handen ! Men iofs är en knutlös håv bättre än inget, även om den inverkar starkt till att skava bort slemm!
"min regel är ganska enkel: aldrig huggkrok!
och när det kommer en tillförlitlig och positiv forskarrapport om lippgripp KANSKE jag införskaffar en sådan. men tills dess tar jag med handen upp till 5kg, och resten med en knutlös håv (vilket inte blir så fasligt ofta)."achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Håller faktiskt med till viss del, knutarna skaver ju lite extra, men jag menar har man en knutlös håv med STORA maskor spelar det knappt någon roll om det e knutar eller inte !
Så personligen tycker jag att en håv skall ha sååå små maskor som det e möjligt! Kolla på en karpsäck, sånt material skall det vara, fint tunt och inga maskor! Själv använde jag aldrig håv.
Och till alla er som tjatar om att krokarna fastnar i en håv, antigen plockar man gäddan med handen, eller så använder man något skadligt som huggkrok eller lipgrip(det beror ju iofs lite på hur man änvänder den) ELLER får man ofra lite för att man skall kunna sätta tillbaks fisken och trassla lite med håven varje ggr. då!sigpic
Kommentera
-
håller med! som hundersmark och flodbananen så riktigt påpekar. när man väl landat ngt så stort att man MÅSTE ta till håven, då ska väl inte lite pillande med krokar vara hela världen, eller?achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Bock och tack för det informativa svaret. Känns lite som ett problem av låg dignitet i jämförelse med huggkrokar och gällockslyft av stora individer etc. En blöt håv skadar nog ringa.(?) Skinnet på fisken ska ju palla med lekbestyr och många andra påfrestningar så knutar känns mindre vesäntligt. Inte så att jag köper en ny håv bara för det. Men om valet mellan de bägge finns möjliga när ny håv införskaffas (snart på gång) så kikar vi förstås efter knutlöst. Många bäckar små - många få detaljer ger större utfall. Ju mindre påfrestning desto bättre!
Vill själv tumma högt för höga vattentemperaturer, vertikala lyft utan understöd, långa drillningstider, lång visetelsetid på land (speciellt sommartid) samt djupa krokningar som faktorer vi bör prioritera högt.
Kommentera
-
Håller helt med, tid på land kan nog anses ännu mera eller likvärdigt under vintern. Frostskador kommer lättare än man tror!Ursprungligen postat av DanneBock och tack för det informativa svaret. Känns lite som ett problem av låg dignitet i jämförelse med huggkrokar och gällockslyft av stora individer etc. En blöt håv skadar nog ringa.(?) Skinnet på fisken ska ju palla med lekbestyr och många andra påfrestningar så knutar känns mindre vesäntligt. Inte så att jag köper en ny håv bara för det. Men om valet mellan de bägge finns möjliga när ny håv införskaffas (snart på gång) så kikar vi förstås efter knutlöst. Många bäckar små - många få detaljer ger större utfall. Ju mindre påfrestning desto bättre!
Vill själv tumma högt för höga vattentemperaturer, vertikala lyft utan understöd, långa drillningstider, lång visetelsetid på land (speciellt sommartid) samt djupa krokningar som faktorer vi bör prioritera högt.
Vad skulle problemet vara när det gäller gällockslyft på stora gäddor?
Det är det enda jag använder!
sigpic
Kommentera
-
Lyft av fiskar kring 8-9 kilo och över mår inte bra av gällockslyftet. Man bör appliera en hand som understöd under magen. Ligament och övriga invärtes organ i fisken riskerar att gå "sönder". Har man tailat en lax eller lyft en gädda eller dyl i gällocket vertikalt utan stöd kan man höra hur det knäcker till i fisken. Demn kan inte må bra av den hållningen. En fisk lever ju viktlöst. Ovan ytan väger den ju plötsligt en massa kilo. Därav också anledningen till att man inte bör väga större individer i gällocket.
Kommentera
-
"långa drillningstider"
du skulle ha älskat att vara med förförra sommaren. tog med ett par "färskingar" som aldrig fått fisk, till åland. dom blev så sjukt glada och uppspelta när det högg, så två stackars gäddor fick plana fram till båten. såg ganska kul ut faktiskt. efter en liten lektion i drillteknik och mental träning, så kastade dom ut igen och den ena killen fick ett nytt hugg. gissa! jorå den gäddan fick också plana in till båten. gäddan studsade fram på ytan och killen skrek rätt ut av glädje och iver. men till priset av tre st planande gäddor har sportfiskesverige fått två nya utövare, som faktiskt tar det lite lugnare nu för tiden.
Ursprungligen postat av DanneBock och tack för det informativa svaret. Känns lite som ett problem av låg dignitet i jämförelse med huggkrokar och gällockslyft av stora individer etc. En blöt håv skadar nog ringa.(?) Skinnet på fisken ska ju palla med lekbestyr och många andra påfrestningar så knutar känns mindre vesäntligt. Inte så att jag köper en ny håv bara för det. Men om valet mellan de bägge finns möjliga när ny håv införskaffas (snart på gång) så kikar vi förstås efter knutlöst. Många bäckar små - många få detaljer ger större utfall. Ju mindre påfrestning desto bättre!
Vill själv tumma högt för höga vattentemperaturer, vertikala lyft utan understöd, långa drillningstider, lång visetelsetid på land (speciellt sommartid) samt djupa krokningar som faktorer vi bör prioritera högt.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Alltså en håv kan skada fisken en del då den snurrar in sig samtidigt som vobbler är i håven eller i mungipan. Sen har gäddan ett slemskick på kroppen som den måste ha som ett skydd mot nån parasit har jag för mig. Och det skicket kan försvinna vid håvning men det kanske inte är någon större fara?
En gripper funkar ju bra då man vill att det samtidigt ska gå smidigt och ingen går till skada.
Men håller med om man får en stor gädda t ex. Då tar man nog håven.
Kommentera
-
Allt detta tjafs om viktfördeling har en väldigt logisk lösning. När gäddan kommer in för landning är det bara o greppa den under gällocket och sen kroka av den i vattnet... Förstår inte varför många promt måste lyfta upp fisken och gagga med den. Då slipper man all risk att tappa fisken och dyligt.... försöker den sprattla så kommer den bara upp mot dig och då håller man ju bara i ordentligt. Är den så pass stor att man vill fota så använder man ju självklart håv och krokar av/ fotar fisken på avkrokningsmattan. Den bästa formen av C&R måste väl vara att fisken aldrig lämnar vattnet?Vill ha båt!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 151 visningar