Fiskevakters befogenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevakters befogenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskevakters befogenheter?

funderade på vad en "fisketillsynsman" sa till mig för nåt år sen..

han sa att han kunde ta både fordonet jag kom med och alla mina fiskesaker eftersom jag saknade fiskekort.
    men han gav mig en varning denna gång så nästa är de kört sa han.

vad har en fiskevakt egentligen rätt att göra? förutom att ringa polisen men dom lär ju inte ha tid att sitta och åka ut till nån liten sjö..nån som vet?

Om fordonet krävts för att kunna utföra brottet får han ta bilen i beslag (men jag tvivlar på att det nånsin hänt). Fiskeutrustningen som du haft med dig när du begick brottet beslagtar han också. Har båt använts kan den också ryka. Om du sen protesterar och går bananas på tillsyningsmannen så är det våld mot tjänsteman, nåt som domstolen inte ser med blida ögon på...

För att slippa alla problem ovan är lösningen lika enkel som genial; Kolla upp vilka fiskeregler som gäller i det tänkta fiskevattnet och köp sen fiskekort. As simple as that.
    Senast ändrad av KnudorFnugelfufen; 2012-04-28, 05:30.
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Helt rätt enligt ovan, när du betalt dina böter får du i regel tillbaka dina fiskegrejor.
      Har du lagt nät i ett vatten med inplanterad regnbåge blir näten i regel förverkade
      Vakten som gör beslag skall alltid inlämna beslagtaget gods till polisen

Kommentera

Deras båt blev beslag tagen och har jag har även läst om nån som blev av med bilen men kan tyvärr inte hitta länken....
        www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

Tillsynsmannen kan göra anmälan och ta fiskeutrustningen i beslag som överlämnas till polis då de ses som brottsverktyg, dessa förklaras med stor sannolikhet förverkade genom brott om man döms i tingsrätten...om man börjar strula och stöka vid kontroll av tillsynsman kan han gripa personen i frågan (envarsgripande) och sedan anmäla gripandet till polis, då kommer garanterat polis till platsen omgående. Att beslagta bilen går säkert att motivera initialt men att man blir av med den helt och hållet låter inte troligt alls i ett sådant ärende.. Däremot blir man säkert av med båten om det använts som så kallat brottsverktyg..

Kommentera

I krokarna härom kring är de mest rädda om sina kräftor, därefter fettfena i de pölar som det finns även gösen är de hyfsat rädda om när det gäller sportfiske.

Tingsrätten i Falun såg till att några tjuvfiskare fick tillbaka sin utrustning. Skall se om jag kan få mer information angående det fallet.

//Martin

Kommentera

Jag läste för ett tag sedan att 100-200 (teflonminne) angel-fiskare hade gripits vid en tävling , deras utrustning hade beslagtagits och dom väntade på rättegång för grovt fiskeri brott (eller något i den stilen) både för hur dom hade förvarat betesfisken och antagligen att dom saknade tillstånd för angelfiske...

Kommentera

om jag inte minns fel efter min utbildning så måste det krävas som bevis om man ska beslagta. Att bilen krävs som bevis är en ytterst liten chans, men det kan gå illa om man har otur. Nu är det nya regler (tror att det gäller i hela sverige) att polisen inte tar hand om olovligt fiske längre (det som bryter mot lokala regler, inte svenska lagen) så tillsyningsmän får ge böter på plats istället.
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag läste för ett tag sedan att 100-200 (teflonminne) angel-fiskare hade gripits vid en tävling , deras utrustning hade beslagtagits och dom väntade på rättegång för grovt fiskeri brott (eller något i den stilen) både för hur dom hade förvarat betesfisken och antagligen att dom saknade tillstånd för angelfiske...
                  intressant att det finns krav på förvaring av betesfisk men att sedan köra en hyfsat fet krok längs ryggen och plåga ihjäl den är helt okey... Är ingen mörtkramare alls men seriöst?

Kommentera

Kory och förenklat så KAN du bli av med allt som har att göra med din fiskevistelse.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen