Översättare önskar hjälp med fisketermer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Översättare önskar hjälp med fisketermer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Översättare önskar hjälp med fisketermer!

    Hej!

    Jag jobbar som tv-översättare och håller just på att texta ett program om flugfiske i Bahamas. Jag undrar om det finns någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna hjälpa mig att hitta bra svenska översättningar på följande ord (om det nu finns några svenska benämningar):

    bonefish
    tailing fish
    flats (alltså de grunda vattnen där de fiskar bonefish)
    double haul (som jag fattar det måste man kasta ut linan två gånger när man flugfiskar?)
    double hookup
    cork (en del av flugspöt, som jag förstår det)

    Till sist undrar jag också om man som flugfiskare säger att det "nappar" eller att det "hugger". Tack på förhand! Det känns viktigt att termerna blir korrekta, och själv kan jag i princip ingenting om flugfiske.

    Bästa hälsningar,
    Rickard Sjöberg

  • #2
    Bonefish har väl inget eget namn här i sverige.

    Tailing fish på svenska är att man tailar den

    Flats kan förklaras som grundområden

    double haul är vad jag förstår dubbeldrag t.ex. gör ett dubbeldrag

    hugger är väl det som låter bäst av de två orden.

    Tyvärr så är svenskan så tråkig när det gäller termer så vi lånar mycket av engelskan.
    Vad är det för film du håller på med? är det för vanliga svenssonfiskare eller är det för mer "aktiva" fiskare?

    Kommentera


    • #3
      Tack för snabbt svar, daikai1! Det är ett fiskeprogram för Outdoor Channel som heter "Buccaneers & Bones"; diverse avdankade kändisar åker runt i Karibien och flugfiskar. Jag tänker mig att programmet riktar sig till tittare som kan en del om fiske, och därför vill jag vara noga med termerna.