FIska bäckröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FIska bäckröding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • FIska bäckröding

    Hej!
    Nu är dfet såhär att min komis har ätt landställe utanför Gävla och det flyter en medelstor bäck utanför huset. Eftersom han inte är fiskeintresserad vet han ej om det finns någon fisk levande där, men han påstår att han hört från grannarna att det ska finnas Bäckröding i bäcken. Under sommarn ska jag och min kompis åka upp till hans landställe.
    Nu till min fråga, är det någon som vet hur jag kan se om det finns fisk i den bäcken?, Kan man lägga nät?, Måste man elfiska? eller är grannarnas påstående dn sista utvägen?.

  • #2
    Använd dina ögon eller ev en krok med mask på.

    Kommentera


    • #3
      Någon som testat att knyta på en bit nylon lina på ett 20grams sänke och sedan släppa det i bäcken. Sedan på kroken ssätter man på en mask och sedan sätter sig på en sten bredvid bäcken och ser om de skygga bäcrödingarna lockas fram?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av tugge08 Visa inlägg
        Någon som testat att knyta på en bit nylon lina på ett 20grams sänke och sedan släppa det i bäcken. Sedan på kroken ssätter man på en mask och sedan sätter sig på en sten bredvid bäcken och ser om de skygga bäcrödingarna lockas fram?
        Tror att inte att det behövs. Enligt mina erfarenheter är inte Bäckrödingar särskilt skygga. Finns dem där brukar dem hugga direkt.

        Kommentera


        • #5
          meta utan flöte, fiska med mask, smyg, fiska bakom stenar där det är strömt så får du fisk.
          en skoldag = förstörd fiskedag

          Kommentera


          • #6
            Ok ska testa!

            Kommentera


            • #7
              Tugge din gamla maskmetare!

              Har inte edgen lärt dig att det är haröra som gäller i dylika situationer .

              /Falkas

              Kommentera


              • #8
                Bäckrödingen är en glupsk fisk. Jag har fått bäckröding som haft maginnehållet ödlor, fågel, mask, mus, groda, insekter, fisk, kräfta och all typ av djur som lever i vattnet.

                Prova vid djuphålor, vattenfall, nära trädstam som går upp ur bäcken i kanten på bäcken... ja alla ställen där det är ett hål/urgröpning/gömställe in i marken på ett eller annat sätt. De gömmer sig gärna i kurvor på bäcken eller andra passage som kan föra in mat utan att de ska behöva jobba.

                Vissa fördelaktiga platser i bäcken hyser ofta större bäckrödingar. Har någon större plockats upp/skrämts iväg från en sådan plats så kommer det snabbt en ny dit och tar över. Hittar du en plats där du får en fisk kan du ofta komma tillbaka ett par dagar senare och få fisk på exakt samma ställe.

                Det viktiga är att inte plocka upp många fiskar i denna speciella och avgränsade biotop. Där jag växte upp så fiskades det ganska mycket när bäckrödingbäcken blivit känd. Den repade sig aldrig igen.

                Vissa bäckar hyser små mängder bäckröding men du bör veta om det finns bäckröding efter max två fiskedagar. Ställer du dig på en trolig plats med fisk så bör du få napp inom 4 utsläpp. Nappar det inte är det garanterat kört just där och du får gå vidare till nästa ståndplats.

                Fiska med ett litet sänke, inte för liten krok (det måste gå lätt att släppa tillbaka fisken och som sagt, den här arten duttar inte med om den ska äta eller inte.. det dammar bara till så är masken borta). Fiskar du i skymning så kan det underlätta om du sätter en liten vit tejpbit 4dm ovanför kroken. Då blir det mycket enklare att ens veta om masken är i vattnet eller sitter i en gren. Det är en väldigt bra hjälp.

                Längre spö ger större chans att få de fiskar som står på mer öppna vatten men långt spö är svårare att hantera om det är tuff vegitation. Fisken pilar snabbt iväg om du råkar dyka upp i dess blickfång. Det är en avvägning om man ska ha en liten 1,5m pinne till spö eller en 3m modernt spö. Beror som sagt på hur snårigt det är, bäckens storlek.. osv. Jag själv har ofta använt gamla kastspötoppar som jag knutit lina i. Knyt gärna i ögglan närmast handen och låt linan gå igenom alla ögglor. Är det tufft att vingla ut masken så kan man precistionssläppa mellan grenar genom att dra in linan, placera spötopp med sänke och mask på rätt ställe och sedan släppa ut rakt ner. Alternativ 2 är att använda en gren som man knyter linan på. Alternativ 3 är att ha ett 3m långt spö. Jag har aldrig använt längre när jag gått brevid bäckar. Alternativ 4 är att ha ett teleskopkastspö med tex spinnare. Det är lämpligt tex uppe i fjällen där det kan vara lite mindre med buskar och höga snår längst med bäcken... och om bäcken är av lite större modell.

                Sen är ju bäckmete en fantastiskt bra metod att prova ens uthållighet och om man har kort stubin. Man fastnar garanterat i grenar och har en miljard mygg på händerna då man inte ska vifta och fejja för mycket då man smyger. Tålmodiga får fisk vid bäckmete... andra bör hålla sig till mindre snåriga ställen.
                Senast ändrad av JohnH; 2009-04-07, 10:07.

                Kommentera


                • #9
                  Hhahaha falkas.
                  Harörat sparar jag till sist.Vill först vara säker om det verkligen finns fisk i denna bäck.
                  Både du och jag vet att mask är lite bättre än haröra i vissa situationer

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla tipsen John, ska testa det flesta du nämt.
                    Men en fråga eftersom du verkar vara väldigt kunnig när det gäller bäckfiske efter bäckröding.
                    Måste man smyga vid bäcken och vara väldigt försiktig eller är dom inte så skygga?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X