Jerkrulle? Ambassadeur 5601C JB/Predator? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle? Ambassadeur 5601C JB/Predator?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkrulle? Ambassadeur 5601C JB/Predator?

Hej!

Ska köpa mig ett jerkset inom kort... Har aldrig jerkfiskat innan men resonerar som så att det är bättre att köpa bra grejer från början än att snåla och behöva köpa nytt om en säsong eller 2...
    Funderar främst över rullen...
    Hur stor skillnad är det egentligen på ABUs Ambassadeur 5601C JB och 5601C Predator?(Mer än priset då)

Någon som har erfarenheter av någon eller kanske till och med båda dessa rullar?

Tar gärna emot tips även på andra rullar i samma prisklass (1500-2000)

Tack på förhand // Malte

Finns massor om dessa rullar om du använder sök funktionen uppe till höger.

Sök på t.ex. 5601 JB, 5601 Predator eller jerkrulle. så kommer mycket upp om precis dessa.

Skillnaden vad jag vet är att predatorn har högreutväxling, gamla svänghjuls anordningen istället för ultracast som JB'n har. Ska ha inverkan på hur lätt spolen roterar. Ultracast ska vara lite snällare mot lättare beten, men jag märker ingen större skillnad.

Sen vet jag inte om Predatorn har rostfri utväxling längre? Tror dom första hade rostfria som 5500/5501 Inshore (som skar ihop med p-drevet) medans de nya alternativt är mässing lr coatade med legering? I vilket fall så skär den inte ihop längre.

Jb'n är mer prisvärd än predatorn, du betalar mest för blinget och utväxlingen.

Skillnaden är väl egentligen hårfin. Predatorn är dock INTE trimbar med UT's trimmkit.

Edit: sen så får du aluminium tumplatta på predatorn medans JB'n har den vanliga plast. Samt att Predatorn har 45mm dubbel vev som är borrad och kullagrad, Jb'n har 40 mm dubbel vev, vet ej om den är kullagrad.
    Senast ändrad av Guest; 2012-05-22, 23:08.

Kommentera

Jag har 5501 C Inshore - den har också aluminium tumplatta vilket ej är att rekommendera när det är kallt ute (typ under 10 grader), det blir kallt även med handskar på. Har använt min rulle i ett år nu och inga problem so far. Hur många har haft eller har en 5501 classic inshore som har skurit ihop?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
        Jag har 5501 C Inshore - den har också aluminium tumplatta vilket ej är att rekommendera när det är kallt ute (typ under 10 grader), det blir kallt även med handskar på. Har använt min rulle i ett år nu och inga problem so far. Hur många har haft eller har en 5501 classic inshore som har skurit ihop?
        Håller med om att aluminium plattan är kall att lägga tummen på. Ett tips är då att köpa tumplattan som passar pro rocket eller recorden. Dvs aluminium plattan med gummi belägg. Bytt på både predatorn och inshoren och den är riktigt skön, ger bra grepp och du fryser inte.

Jag köpte en Inshore beg på forumet här, och utväxlingen var gamla modellen. Killen hade använt rullen till ismete vad jag förstod så vet inte hur servad rullen var. Men efter första turen så lät rullen som en tröska den skar dock inte ihop. Fick en ny utväxling skickad (av säljaren) och sedan dess så funkar den klockrent.

Kommentera

Bytt på både predatorn och inshoren och den är riktigt skön, ger bra grepp och du fryser inte.
          Jag har haft problem med alla dom plattorna, gummit lossnar från metallen, värkar som limmet inte håller,, nu kör jag med plast-plattor och det funkar riktigt bra...

Kommentera

Ringer jag ABU och beställer plattorna?

Kommentera

Ringer jag ABU och beställer plattorna?
              Ja eller gå in i närmaste butik som säljer rullarna. tror det bli billigare ibland kan frakten från Abu bli hög.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Ja eller gå in i närmaste butik som säljer rullarna. tror det bli billigare ibland kan frakten från Abu bli hög.
                Jotack jag har märkt det då jag beställde en ny liten ratt till mekbromsen - ratten kostade 30 kr men hamnade på 150 pix totalt.

Kommentera

Jotack jag har märkt det då jag beställde en ny liten ratt till mekbromsen - ratten kostade 30 kr men hamnade på 150 pix totalt.
                  Jo tack jag vet, köpte några skitsaker för max 200 kr men fick betala över 300, dom envisades med att lägga på postförskott även om jag erbjöd mig att betala med kort eller förskottsbetala

Kommentera

Jag hade definitivt köpt en JB eller Pro Rocket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen