Jag älskar upplevelsen med att ge sig ut och fiska. Brukar bli flera vändor varje vår/sommar/höst. Grejen är bara den att jag har aldrig någonsin fått någonting mer än små mörtar och abborrar. Jag är en glad amatör och har ingen båt. Utan jag brukar fiska ifrån land i olika sjöar runt Göteborgstrakten. Testar på flera olika ställen. Jag både metar och kastar. Har även testat jiggar.....men jag har aldrig fått så lite som ett napp ens på kastspö, och bara småfisk på mete. Vad är hemligheten egentligen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur skall man gå till väga för att få nån fisk?
Collapse
X
-
Fiska där du vet att andra fiskar och får fisk. Om du känner någon som brukar fiska (och kanske till och med har båt) så kan du försöka få komma med där och lära dig genom att titta på hur h*n gör
Det är ganska svårt att veta vad som är "fel" med ditt fiske eftersom att man inte kan veta exakt hur, när och var du fiskar.
Och som Maruder sa, så ska du nöta, nöta och nöta
Kommentera
-
Jag känner ingen tyvärr. Jag fiskar antingen morgon eller kväll. Brukar väl bli att man är ute 4-5 timmar varje gång. Och jag kastar och kastar och kastar, om och om igen.....med wobbler, spinnare, skeddrag, jiggar.....testar olika tekniker.....men inget annat än bottennapp.
Kommentera
-
Okej, så länge du är på ställen där folk brukar få fisk så är det bara att nöta, men jag tycker att det är väldigt konstigt att du inte har lyckats få någonting :S.
Leta upp nya ställen, det kanske till och med finns något ställe i ditt område där du kan hyra båt?
Kommentera
-
Jag känner som sagt inga som fiskar så jag har ingen aning om vart andra får fisk. Och ja jag har funderat på att hyra båt....sportfiskarna hyr ut små plastekor i Delsjön.....men skulle man ge sig ut med båt så brukar man väl oftast ställa sig i någon vik, eller där det finns vass.....och det är ju oftast samma ställen som man kommer åt ifrån land....eller?
Kommentera
-
Lokal kännedom, prata med fiskare du möter, ring folk i fiskeföreningingar eller fiskevårdsföreningen. Gå till din lokala fiskebutik och ta till dig info! Nöt och åter nöt, funkar inte det du gör, gör helt tvärtom osv..Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
En sak som jag märkt när jag metat nu de senaste dagarna det är att såfort jag rör mig t ex lutar mig till andra benet eller liknande så slutar fisken slå (står på en gammal brygga så den knakar så kan vara därför) men de reagerar direkt.
När du kastar vevar du bara in i all ro eller har du spinnstopp? Växlar du i hastigheten med invevningen av lina? Eller vevar du i samma takt hela tiden?
När jag metar och inget händer så brukar jag dra upp betet ovanför vatten ytan och släppa ner den snabbt så den plaskar lite men inte så hotfullt som om man slänger en sten i vattnet om du förstår? Eller så drar jag betet lite fram och tillbaka när jag metar små snabba förflyttningar på 10cm kanske så hugger Borrarna. Samt tänk på att DJUPET på ditt bete är VÄLDIGT viktigt får du inget testa sänk den får du inget testa höj den det tar tid innan man hittar rätt avstånd för rätt ställe tog mig 2dagar innan jag hittade de "perfekta" djupet för stället jag är på för det är så mycket grytor i botten så det var svårt men nu vet jag vart jag ska ha vad!
Skitfiske på dig!Gädda 2kg, Abborre 0.7kg
Kommentera
-
Jag testar som sagt olika tekniker, både på mete och kast. På metet så nappar det ju alltid, men det är ju bara småfisk på 10cm som man får slänga i igen. Har även testat att meta med småmört som man drar upp. Även små abborrar. Bara skärtfenan o.s.v Finns det något riktigt bra drag för att fiska efter abborre? kör ni med tafs i mellan eller knyter ni draget direkt på linan?
Kommentera
-
Hur kan du då ha rekord på en gädda som vägde 1,1 kg?Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inläggGrejen är bara den att jag har aldrig någonsin fått någonting mer än små mörtar och abborrar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 291 visningar