Vertikal lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikal lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Är din definition på en bra lina att den inte ska fransa sig?
    Dragstyrka kontra dimension, nötningstålighet, samt även pris är saker du även ska ha med i beräkningen.
    Köper man en lina i ett känt märke, i en lämplig dimension, med en lämplig brottstyrka då gör man inte bort sig.
    Många "lintrådar" slutar ofta med att folk är supernöjda med tex Power Pro, Tufline, Strike Wire, Tracer Braid mfl.
    Välj någon av dem i runt 0,10 tjocklek och du kommer bli nöjd.

Skippa alla lågpris/reamärken, bättre att satsa på någon ovan som sällan eller aldrig strular.
    Givetvis definierar jag inte en lina endast efter hur snabbt den fransar sig. Men en lina som fransar sig så pass som Sufix performance braid kan jag aldrig bli nöjd med och tänker därför byta. Dessutom räknas inte Sufix som något "lågpris/reamärke".

Jag är bara nyfiken på vilken lina ni andra valt till ert vertikalfiske så jag kan grunda mitt val på något mer än att bara slumpvis välja någon av de "välkända".

Dragstyrka kontra dimension tycker jag är mycket viktigare vid vertikal än t ex spinn/jerk. "Nötningstålighet" har jag redan betonat att jag tycker är viktigt (ang. fransning). Sen vill jag även att den ska ha en tydlig färg (och helst behålla denna så länge som möjligt) för att lätt se hur/om man driver. Ett bra pris inkl. frakt från en webbutik är också önskvärt.

Vänligen,
    Tommy

Kommentera

Jag var inte ute efter att kalla Sufixlinan för en lågprismodell utan jag menade att du skall undvika "billiga/rea/noname" rent generellt.

Jag gick på reklamen att en rosa lina var bäst till vertikalen så jag har PP 0,10 på ena rullen och SW 0,10 på andra rullen. Dragstyrka och allmän "känsla" kan jag inte avgöra vilken som är bäst, de är likvärdiga på den fronten.
      Däremot kan jag tycka att SW linan färgade av sig mindre än PP när de var nya. Båda har dock bleknat en hel del efter en tids fiske.
      Varför man skall välja rosa egentligen vet jag inte... Fisken kanske har svårare att se linan?
      Jag själv ångrar mig lite att jag köpte en rosa lina då en Gul lina syns mycket bättre för mänskliga ögat. Kör gult på alla spinnrullar och gillar den färgen mest egentligen... Dock lurad av reklamen ang rosa enligt tidigare kommentar.

Hoppas detta hjälper till lite i "lindjungeln".

Kommentera

Nått man kan tänka på är att iom att du inte kastar med rullen så behövs det inte skitmycket lina egentligen.
        Jag spolade på 60m lina på ena rullen och det kostar inte många kr i din lokala butik. Finns liksom ingen anledning att spola på 135m lina som det ofta är på en spole man köper.. Om man nu inte tappar extremt många jiggar och sliter linan extremt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
        11 svar
        13 570 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg jimmy85
        av jimmy85