Är svanar rovfåglar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är svanar rovfåglar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är svanar rovfåglar?

Var ute och fiskade i helgen. Fiskepasset startade med att ta med föräldrarna ut på lite strömmingsfiske. Vi ligger mitt ute på fjärden vid Vettershaga när en svan kommer simmande. Den kommer riktigt nära och jag väntar bara på att den ska börja väsa och ha sig. Den håller sig dock lugn och sticker i stället huvudet över båtkanten och granskar kritiskt mina dragaskar. Efter ett tag driver vi in på lite för grunt vatten och flyttar på oss.

Svanen simmar då fram till en annan båt och de börjar mata den. Först tror jag det är med matsäcksmackorna men mackorna är misstänkt lika strömming. I vilket fall driver vi snart in i svanens mattiggar zon igen och jag testar att slänga åt den en strömming. Döm om min förvåning då den slukar strömmingen (med vad som såg ut som ett flin).

Min fråga - Är det normalt för svanar att äta fisk? Eller var den här svanen muterad? Om det senare så skulle jag hålla kater och mindre hundar under uppsikt i trakten av Veterhaga.

/Janne

Nja... man kan nog inte beteckna dem som rovfåglar utan snarare opportunister i så fall. Jag har sett likadant beteende hos gräsänder som slukade agnfiskar som dumpats av kräftfiskare i Vättern. Däremot tror jag det är väldigt ovanligt att de jagar levande fisk.

Kommentera

Nä dom är inte rovfåglar. Dom äter mest växter. Men nån liten fisk,mussla lr räka slinker säkert ner oxå.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 452 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art