Ursprungligen postat av SimpZeN
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Erfarenheter av Doftmedel vid fiske
Collapse
X
-
Tabellen var intressant, hade missat den tidigare. Har du en länk att dela med dig av?Ursprungligen postat av vattenfors Visa inläggAnvänder doftmedel för gädda just av denna anledning, huggen blir mer distinkta och det känns som tveksamheterna minskar. När det gäller gös är det annorlunda de har ett bätre utvecklat luktsinne. Tror den tabell jag klistrade in tidigare i denna tråd stämmer ganska bra.
Däremot känns det inte som att den stämmer med mina erfarenheter. Jag tolkar tabellen som att pike/muskie är rätt okänsliga för dofter..? Jag har som sagt haft stora framgångar med doftmedel för både gädda och gös.
Jag hittade denna tyska undersökning på nätet ich där fick Megastrike som jag använt ett jättebra betyg och jag kan bara instämma:
Nån som känner till fler analyser/undersökningar gjorda av olika doftmedel?
Kommentera
-
Jag hittade tabellen hos Bass pro shops. Tycker personligen den stämmer ganska bra, när det gäller gäddfiske använder jag doft främst för att huggen skall bli mer destinkta något som jag tycker det blir. När jag fiskar Abborre och Gös kör jag med doftmedel främst för att locka fisken till hugg och ta bort osäkerheten. Men rent generellt använder jag doft för att ta bort andra dofter, somnär jag går på krogen använder jag deo eller liknande för att inte stinka fisk!
Kommentera
-
Har fiskat en hel del abborre på dropshot och då har Megastrike funkat riktigt bra.
Nu är det dags för flugfiske och skulle gärna prova något där också, det är kanske lite som att svära i kyrkan att använda doftmedel för fluga men tyvärr luktar nog mina flugor mer av myggmedel än något annat efter alla norrlands tripar.
Har tittat på Bioedges insektsdoft, någon som har provat denna?
Kommentera
-
Jag är nyfiken på doftmedel, men jag måste fråga hur länge doften sitter i? Är det svårt att få bort lukten från wobblers? Eller från jiggar?
Mina fiskegrejer förvaras ju i vårt förråd, och min sambo blir nog inte glad om hennes kappor blir impregnerad i fiskdoft! Jag tänker även på grannarna i förrådet bredvid.
Kommentera
-
Doften försvinner efter nån timma när man fiskar, men den är fortfarande kletig efter fisket. Sköljer man av den med lite varmt vatten samt torkar den med papper efteråt så är det borta sen.
Ursprungligen postat av Phisherman Visa inläggJag är nyfiken på doftmedel, men jag måste fråga hur länge doften sitter i? Är det svårt att få bort lukten från wobblers? Eller från jiggar?
Mina fiskegrejer förvaras ju i vårt förråd, och min sambo blir nog inte glad om hennes kappor blir impregnerad i fiskdoft! Jag tänker även på grannarna i förrådet bredvid.
Kommentera
-
någon som kör med gulp alive minnow sprayen? provat det ett par gånger när jag jerkat men har inte märkt någon skillnad, ska ta å prova på nästa trolling pass å se om det kan ge resultatSenast ändrad av PontusPirken; 2012-10-09, 12:32.
Kommentera
-
Japp samma här har också prövat detta till jerk men ej märkt något bättre, har däremot tyckt det har varit sämre med detta men ska pröva detta i en ny sjö där jag sak jerka och trolla till helgen så kommer med uppdatering på söndag typUrsprungligen postat av PontusPirken Visa inläggnågon som kör med gulp alive minnow sprayen? provat det ett par gånger när jag jerkat men har inte märkt någon skillnad, ska ta å prova på nästa trolling pass å se om det kan ge resultat
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 314 visningar