Fiska i regnet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska i regnet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska i regnet.

Tjenare alla storfiskare!

Nu har det regnat konstant i nästan 1 vecka, iallafall i Dalarna här jag bor, och regnat fortsätter att ösa ner, ska göra det tills helgen. Och när det regnar så mycket som det gör funderar man ju på om det verkligen är värt att ut och prova fiskelyckan från båten. Nu till frågorna, märker man någon skillnad med fisket när det regnar? Någon speciell teknik man ska använda sig av? Fiska på något speciellt djup eller liknande? Skiljer sig dragen när det regnar, jag menar om man ska använda några speciella färger eller något sådant.

Hoppas någon kan dela med sig av sin fisketur i spöregn!

Klart du ska prova lyckan!
    Jag hade mitt livs bästa fiskedag då en polare köpt nya fiskekläder som skulle tåla regn rätt bra... Så i värsta regnvädret skulle det minsann fiskas! Kan inte påstå att jag var speciellt sugen på väg ut.... Men vilket jädra fiske vi hade den dagen!! Så numera är jag inte speciellt rädd för lite regn

Go for it!

Kommentera

Hmm, intressant Wize. Själv har jag märkt att huggen stendör så fort regnet kommer igång, varje gång. Direkt efter regnet brukar det börja nappa igen. Beror säkert på vart man fiskar och på vilket djup, men för min del handlar det främst om gäddfiske i vikar å nära vass. Men sen har andra fiskare här säkert helt andra erfarenheter du får prova dig fram. Så länge det är varmt så gör inte regnet att det blir jobbigare att fiska, och har man ändå tagit sig ut med båten så är det bara att nöta på!
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Regnet i sig har nog inte påverkat mitt fiske så mycket men däremot värmelågtrycken som på sommaren ofta är synonyma med det. Som vi vet har de flesta fiskar en simblåsa som påverkas av lufttrycket. Abborre är en fisk som är särskilt känsligt inför lufttryck. Den blir mer bitvillig under högsommaren då den också är mer strandnära, och därmed lättare att nå för strandfiskaren. Vilka drag man ska använda är olika från vatten till vatten, det är bara att prova sig fram. Fick själv min största Abborre när det småregnade i en sjö i Dalarna. Fiskar du gädda på sommaren får du öka djupet och söka fisken i djuphålor eller mer strömsatta partier av vattnet.

Skitfiske.

Kommentera

Hejsan

Idag när jag nästan precis satt mig i båten så började det spöregna. Höll väl i sig i en halvtimma. Löja och mört var som galna i ytan men abborrarna tog inte på något. Fem minuter efter att regnet slutat fick jag årets bästa fiske. Höll sig nästan i två timmar. Jag körde bara med popper efter regnet, och abborrarna högg som tusan. Så, det är nog värt att även fiska abborre i det här vädret.

Kommentera

Jag brukar vara anti-regn. Tycker ofta fisket blir dåligt när det regnar å andra sidan har jag tagit min största gräskarp strax efter det slutade regna en riktig regnig dag. Generellt känns det som att det ofta infaller huggperioder mellan regnskurar. Varit med om det flera gånger när jag fiskat sutare osv också. Stendött när regnet faller. Så fort det slutar börjar det hugga, osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
              Jag körde bara med popper efter regnet, och abborrarna högg som tusan. Så, det är nog värt att även fiska abborre i det här vädret.
              Va med om precis samma sak igår. Det regnade konstant från kl 02:30 till 09:00, men under korta perioder slog det om från ösregn till till att regna mindre. Passade då på att byta från jerk till popper efter borre. Högg som bara den, nästan varje kast. Bytte iofs position till att fiska grundare och bland mer vegetation. Blev även en del gädda som högg på mina skitter pop 7 och 5. Jerkfisket gav bara några enstaka hugg och följen.

Tillägga att det va sydvästlig vind 1-2 m/s och ca 1000 hPa.
              #OneFly
              http://vimeo.com/onefly
              http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Tisdagens fisketur bjöd på årets värsta regnoväder följt av åska och en blixt som slog ner drygt 200m ifrån oss... När allt lugnat sig och solen helt plötsligt hittat ut så högg gäddan direkt på första kastet! Innan ovädret var fisket som dött. Så på något sätt verkar de bli hungriga direkt efter regnet, typ varje gång
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Själv tycker jag de hugger bättre när de små duggar inte så man blir blöt direkt utan små duggar och sen solen glimtar fram då hugger de som best men öser det ner känns det inte som de hugger som andra med säger men efter det då jäkla smäller det! Men jag tror ändå att det beror på vad det är för mark runt omrking hur grumligt det blir vid nederbörd osv.
                  Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Allt hänger på vad man fiskar efter. Duggregn på sommaren har bra inverkan på sutare och braxen enligt min erfarenhet.

Ål precis efter ett rejält åskväder är en klassiker.

Ihållande regn föstör sikten i åar och fisket efter predatorer blir dåligt. Id och mört påverkas inte lika mycket av att vattnet ser ut som cappucino.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85