Vilken kniv använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kniv använder ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Mora 2000

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
      Är Mora 2000 samma kvalitet på som på dessa?
      Inte om du frågar mig.
      2000 har ett mjukare rostfritt 12c27 medan laminatet består av ett hårdare kolstål, vilket håller sig vassare längre.
      Fördelen med 2000 är just att den inte rostar, men det brukar inte vara något problem ifall man sköter sina grejor.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Reflex Visa inlägg
        Mora 2000
        Utan tvekan? Hur länge håller den om man håller koll på den?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Inte om du frågar mig.
          2000 har ett mjukare rostfritt 12c27 medan laminatet består av ett hårdare kolstål, vilket håller sig vassare längre.
          Fördelen med 2000 är just att den inte rostar, men det brukar inte vara något problem ifall man sköter sina grejor.
          Ser dock inte ut att vara så skönt grepp på Mora Classic?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Hade min farfars eka som jaktkniv de första åren(han gick bort strax efter jag föddes). Gick att få sanslöst vass men höll skärpan dåligt om man råkade vara emot nåt ben. När jag fick en "fin" kniv i present glömdes den bort och nu när man insett att man kan behöva en reserv i benfickan så har den försvunnit.

            Fick även för några år sen en annan "fin" kniv (av en änka till en jägare från trakten) som jag använde några år innan slidan gav upp. Också den var enorm att få skärpa på men öm i eggen. Hade med den till Egypten andra resan efter en traumatisk upplevelse med 0,42 flät, bottennapp och kockens tumme på första resan. Skar loss lite nät och långrevar med den innan guiden ville låna den till att rensa en abborre. Kände på eggen och lämnade tillbaka den. Han blev rädd för den rakbladsvassa eggen erkände han. Han trodde han skulle skära sig(I vårt jaktlag brukar man säga har du tur är eggen riktigt vass så du inte känner när jag skär dig om nån står ivägen). Lite sugen på att låta tillverka en ny slida till den.

            Handlar mycket om att råka få exakt rätt stål i bladet. En kolstål kniv är lättare att få vass men rostar. En rostfri är svårare att få vass. Nog mer tur än skicklighet iallafall på äldre knivar. Samt att den måste ligga bra i handen. Gärna i alla ställningar du kommer ha den i.

            Farsan har tröttnat sen han tappade bort sin finkniv. Dyr sak med bra stål som försvann när vi fiskade kräftor. Så han köper en ny mora i kolstål till varje jakt säsong.
            Okej..
            Har du nån kniv att rekommendera?

            Kommentera


            • #36
              Utan att ha testat dem har jag varit sugen på en rapala eller martiini ett tag om man skall testa nytt. Ser sköna och rejäla ut. Annars titta bland jägar och fiskar familjer där du bor eller på tradera. Finns otroligt många fina knivar som bara ligger och skräpar.

              Kommentera


              • #37
                En EKA Swede 60 fällkniv från 70-talet. Den ligger alltid i fiskestället eller ryggsäcken om det ska fiskas eller jag bara ska ut i markerna. Den duger ganska bra till att rensa fisk med, kapa linor, tälja eller för den delen flå djur. Det är ingen kniv att filéa fisk med eftersom en fällkniv ofta blir svår att hålla ren om man inte plockar isär den och rensar ur knivskåran. Dit letars sig mycket skräp från fickan.
                Förr hade jag min morakniv hängande på livremmen men det passar sig bara bland civiliserat folk och inte i stan. Morakniven duger till allt från att bygga hus till att vässa en tandpetare.
                Eka-kniven duger också till mycket men är inte lika bra till allt.
                Min reserv är en Gerber fällkniv. Vass och snygg är den men bladspärren känns vek och kräver att man verkligen kollar att den hamnat i rätt läge, annars greppar den inte. Yankie-junk-varning med andra ord och därför blir den kniven aldrig min ordinarie brukskniv.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #38
                  Jag har 2 frosts en file´och en benkniv, benkniven har jag att skära av huvud och sådant med och den andra att fixa filéer med... Väldigt enkla och prisvärda knivar som är så pass mjuka i stålet att man lätt håller skärpa på dom.

                  Fällknivar duger att skära av linor och sådant med annars tycker jag inte dom är mycket att hurra för.

                  Kommentera


                  • #39
                    Till fiskrensning använder jag faktiskt mest storms "machete". Otroligt stor när man har den i handen. Men den är någorlunda skön, tillräckligt lång och håller skärpan tillräckligt bra för att fungera. Dessutom undrar alla som ser dig om du är crocodile dundee när du drar fram den. Vilket gör det svårt att avstå.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                      Nja, där skiljer sig våra åsikter...
                      Jag har även en eka nordic w11, vilken ser trevlig ut och funkar hyfsat, men i den är det samma stål som eka´s övriga knivar.
                      Sandvik 12C27 och det håller eggen väldigt dåligt om du jämför med fällknivens laminerade vg10 stål.
                      Tycker dessutom ekan är dyr... Närmare 1000spänn för en kraftig morakniv...
                      Känn på en valfri kniv från FK så kommer du säkert att hålla med om att den är värd de kronorna som skiljer Eka och FK.
                      Jag tycker inte fk e värd dom extra kronorna. Är ju typ dubbelt så dyra o knappast dubbelt så bra.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 638 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X