Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkbait for dummies ?
Collapse
X
-
Måste bara lägga till en liten kommentar ang. Max-rullarna...
Är själv ingen "stor-jerkare", men började lite smått testa jerkbait sen i maj typ, mest för att prova något nytt. Köpte ett kraftigt prisnedsatt Kinetic 6 fots jerkspö (50-150g), samt en ABU SilverMax på rea för under 500kr, mest för att göra det billigt för mig, och eftersom jag då inte visste om jerk var något för mig så kändes det ändå som en smärtfri investering. Allt som allt, spö och rulle, drygt en tusenlapp, plus en power pro 0,40 på tradera för en hundring.
Har sedan dess jerkat en hel del, fått in tekniken/gången rätt bra med både Buster Jerk, Buster Jerk II, McMy Tail, ZamZ tail å lite olika jerkbaits upp till runt 80-90g.
Personligen vet jag inte riktigt vad alla menar med att Max-serien är så "värdelös". Visst kan jag tänka mig att de inte håller mer än kanske något år eller en två säsonger, men tycker absolut inte den verkar dålig på något sätt, plastig, eller att den inte "orkar". Efter 2-3 månaders användande fungerar drullen fortfarande perfekt, lätt att kasta med långt, och klarat en hel del drillningar. Inga monstergäddor ännu tyvärr, men upp till drygt 5kg har fungerat kalas.
Jag har visserligen aldrig provat en "riktig" multirulle såsom 5601 JB eller liknande, men har lite svårt att tänka mig att de kan göra så mycket mer, förutom att de förmodligen håller 5-10 år eller längre...
Vill man bara prova på vad jerkbait innebär så tycker jag att SilverMax-rullarna duger gott och väl, och för priset (under 500kr i vissa butiker) får man ju ändå en hel del glädje och övning innan man satsar på tyngre grejer.
Alla har ju trots allt inte råd (eller lust) att slänga 2-3k på något som kanske bara ligger och dammar efter några veckor, pga bristande intresse...Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
SimpZeN
Helt korrekt som du säger så ser inte jag heller något fel på max rullarna än att dom är just billiga och inte kommer hålla för tyngre fiske en längre tid.
Grejen att man avråder folk att köra med t.ex. black max eller silver max är för att den kommer just som du nämnt, låta illa och möjligen skära ihop totalt efter 1-2 säsonger. Hade du däremot köp dig en Ambassadeur C3 för ca 500 kr mer så har du en rulle du kan nyttja till spinnfiske om Jerk inte skulle vara något, den håller flera år och den fungerar mycket bättre än max rullarna (enligt mig) Lika så kan andra runda ambor användas till spinn/tungspinn beroende på vilken modell du väljer.
Dessutom har T.ex. 5601C JB ett mycket högre andra handsvärde, t.ex. köper du dig ett nybörjar set för 1999kr på dogger.se med 5601C JB + BFT Stiff eller Piglet spöt så får du nog rullen såld för mellan 1000-1200kr (med lina som i detta fall är den dyra Strike Wire Predator X8) Spöt får du nog sedan sålt för runt 400-500kr totalt går du back ca 500kr jämfört med 1000kr i fall du köper max rulle + billigt jerk spö. (Förutsatt att Max rullen skär ihop och om spöt är ett "budget" spö så köper nog folk det inte av dig)
Så rent generellt tjänar du på att köpa en dyrare utrustning då dessa är lättare att sälja i andra hand.
Och köper du först en utrustning för 1000kr och sedan en dyrare utrustning så går du ju ännu mer back... Som man får ju aväga hur man känner.
Citerar andra användare: Det blir dyrare i längden att köpa billiga grejer som inte håller lika länge.Senast ändrad av Guest; 2012-08-16, 22:50.
Kommentera
-
Håller helt klart med om att dyrare och rekommenderade grejer troligen håller längre, plus att de har ett bra andrahandsvärde, framförallt inom fisket. Har man råd, så är det lika bra att satsa på bra grejer direkt från början.
Jag tänkte visserligen mer på folk som kanske sitter i liknande situation, med begränsad budget (som tex studenter, arbetslösa mm), som bara vill testa jerkbait men ändå inte har de pengarna i fickan att lägga ut just vid tillfället då man är som mest sugen.
I mitt fall tänkte jag nog mer att jag kunde köpa ett enklare men ändå OK spö, billigare rulle och ha pengar över till ett gäng Buster Jerk å andra beten i olika färger
Hade jag vetat på förhand att jerkbait va så kul och beroendeframkallande, så hade jag nog säkert satsat tyngre från början, men vem hade anat? Och för tillfället känner jag ingen panik att uppgradera då allt fungerar perfekt.
Hur man än ser på det, så vill jag bara poängtera att Max-rullarna inte är skräp, utan endast en bra och billig budget-variant för nybörjaren. Och de fungerar definitivt till att jerka med! Hur länge återstår att se...
Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
har ett tips på ett spö som håller bra klass och är billigt. hills pike pro, 150gram så den klarar inte dom största beten. men sen så kostar det runt 500. jag satsade dock på en Amba 5000 för den ligger bättre i handen och sen litar jag på det svenska hantverket.
Kommentera
-
SimpZeN
Självklart är man väl lite manad att skriva en tråd... men tyvärr saknar jag talang i skrivande och även en hel del gramatiskt.
Förslagsvis så bör ju någon/några med stor kunskap i ämnet samla information samt göra ett upplägg för att sedan ge någon som är van att skriva t.ex. blogg, insändare och artiklar i uppdrag att skriva en "Nybörjar guide"
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 271 visningar