Ursprungligen postat av Denzar
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Handskas med Gäddan.
Collapse
X
-
Det där är lite som att köpa grisen i säcken. Polarens tång från biltema har rostat mindre än min rostfria från BFT.
Svårt att veta vilken kvalité det är på stålet.
Men oftast tar man betalt mycket för märket, så testa en Julatång du och smörj dom rörliga delarna.
Kommentera
-
Skaffa en håv, när du sedan har håvat en gädda kan du lugnt och försiktigt lära dig gälgreppet när fisken ligger säkert i håven.
Själv fick jag lära mig gälgreppet när jag fick min första tia, själv i båten och utan håv, men det gick efter mycket om och men
Men riktigt nervigt var det.
Kommentera
-
Jag gillar inte gälgreppet nåt vidare längre efter att jag fastnade med fingret i kroken från trekroken på wobblern. Fy fan och fast satt jag och fisken sprattlade så nu kör jag mest med lipgripp och stöd, men ibland blir det gälgreppet iaf men jag kollar noga nu var krokarna är.

Kommentera
-
Tjenare Andreas Karlsson!
Jag tycker att du i förstahand ska dra ut och fiska med någon som är rutinerad vad gäller att ta gälgreppet samt hantering av en gädda utan varken håv eller lipgrip, för det som är bäst att lära sig är hur du hanterar en gädda när du kanske har glömt någon av dessa tillbehör. Du kan fråga på fs om någon vill ut och fiska eller åka ut med en guide!
I annat fall tycker jag faktiskt att du ska bonka en 2kgs gädda och testa att ta gälgreppet flera gånger, du kan kanske till och med gunga ordentligt med den och simulera att den sprattlar, känn efter vart tänderna sitter och hur du hittar rätt! Sedan känner du vart på överläppen det inte finns tänder, där kan du hålla för att bända upp käften! Jag rekommenderar att du inte använder hookout eller dyl. för att få upp munnen och komma in till krokarna, gäddans tänder rätt känsliga så du riskerat ju att skrapa sönder några på vägen. däremot är det ju jättebra för att få loss krokarna! När du sedan känner att du börjar få koll på vart du ska hålla och hur du ska hantera olika situationer så kan du ta med gäddan hem och tillaga den såklart!
Jag har en lipgrip som jag vunnit som någon kan få köpa mot avhämtning i Täby (oanvänd men som hängt med ut ett par pass), modellen är Berkley Lipgrip Magnum Pistol Grip och den slänger jag iväg för typ 100kr om någon vill ha, nypris när jag vann den var ca 600:- ingen aning om vad den kostar nu.
Hur som helst, hoppas den informationen har hjälpt dig Andreas!Senast ändrad av RasmusLindblad; 2012-08-23, 14:24.
Kommentera
-
Fiske är en materialsport :P Näe skämt o sido.. 299:- spänn på dogger (såg nu att det går att få för 250 på ribatex) för en BFT orginal, du får skippa 1 utekväll/bio/filmkväll med tilltuggså är den dinUrsprungligen postat av touchofred Visa inläggFunderar på att köpa en Lip Grip, men dom är rätt dyra.. :/
ovärderlig, funkar mycket bra på Gös också.
Senast ändrad av MatteG; 2012-08-23, 14:24.
Kommentera
-
Ska och dra några kast med min bror idag, så hoppas att jag får upp nåt.Ursprungligen postat av RasmusLindblad Visa inläggTjenare Andreas Karlsson!
Jag tycker att du i förstahand ska dra ut och fiska med någon som är rutinerad vad gäller att ta gälgreppet samt hantering av en gädda utan varken håv eller lipgrip, för det som är bäst att lära sig är hur du hanterar en gädda när du kanske har glömt någon av dessa tillbehör. Du kan fråga på fs om någon vill ut och fiska eller åka ut med en guide!
I annat fall tycker jag faktiskt att du ska bonka en 2kgs gädda och testa att ta gälgreppet flera gånger, du kan kanske till och med gunga ordentligt med den och simulera att den sprattlar, känn efter vart tänderna sitter och hur du hittar rätt! Sedan känner du vart på överläppen det inte finns tänder, där kan du hålla för att bända upp käften! Jag rekommenderar att du inte använder hookout eller dyl. för att få upp munnen och komma in till krokarna, gäddans tänder rätt känsliga så du riskerat ju att skrapa sönder några på vägen. däremot är det ju jättebra för att få loss krokarna! När du sedan känner att du börjar få koll på vart du ska hålla och hur du ska hantera olika situationer så kan du ta med gäddan hem och tillaga den såklart!
Jag har en lipgrip som jag vunnit som någon kan få köpa mot avhämtning i Täby (oanvänd men som hängt med ut ett par pass), modellen är Berkley Lipgrip Magnum Pistol Grip och den slänger jag iväg för typ 100kr om någon vill ha, nypris när jag vann den var ca 600:- ingen aning om vad den kostar nu.
Hur som helst, hoppas den informationen har hjälpt dig Andreas!
Dock så är han lika oerfaren som mig, om inte mer haha.. Farsan är däremot en erfaren gäddfiskare. Men han fiskar typ aldrig längre tyvärr..
Denna info kommer jag ha nytta av på vägen, såväl som andras info !
Tack ! uppskattas
Kommentera
-
Jag tar gälgrepp eller nackgrepp om jag ser var krokarna är, skulle aldrig ta ett gälgrepp om hela jerkbaiten med dubbla trekrokar satt inne i munnen på gäddan.
Har ALLTID håv med mig.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Haha jag har avlidit om jag fick upp en tia nu.. Vill inte ens tänka tanken :PUrsprungligen postat av ludde863 Visa inläggSkaffa en håv, när du sedan har håvat en gädda kan du lugnt och försiktigt lära dig gälgreppet när fisken ligger säkert i håven.
Själv fick jag lära mig gälgreppet när jag fick min första tia, själv i båten och utan håv, men det gick efter mycket om och men
Men riktigt nervigt var det.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 142 visningar