jerkbait fiske efter storgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkbait fiske efter storgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerkbait fiske efter storgädda

Först en liten fråga, hur kommer det sig att vissa märken av jerkbait jag fiskar med (wicked roy oftast) att kroken går omlott med min stela tafs så att jerket hakar upp sig och hamnar på rygg, vad gör jag för fel?

I den sjö jag fiskar i, jättendalssjön (hälsingland) så är det rätt mörkt vatten men ändå verkar naturfärgat, nästan lite mörkare färger fungera bättre än färgstarka?

Jag brukar jerka hem betet med inte allt för snabba rörelser och mycket pauser, bör jag öka på tempot med mindre pauser eller vad ska jag göra vid denna årstid, nu har det varit riktigt blåsig de senaste dagarna och väldigt varierat väder med riktigt kyliga vindar så vad jag har tänkt är att vattnet börjar kallna så därför har jag börjat jerka långsammare men är det helt åt skogen?

tips på vart man hittar större gäddor än 1kilos vid vassen?
    nu på sensommaren alltså.

tacksam för förklaring och heta tips och trix!

Nuff said !

mvh/ Henke

Kommentera

Fick lite mer hum om storgäddan nu, men det där med jerket som trasslar sig med tafsen hur kommer det sig?

Kommentera

Om du stoppar spolen så att draget lägger sig som en död säl när det slår i vattenytan så minskar risken för upphakning av krokar.

Kommentera

vad jag har sett med wicked roy då jag använt mig av dom betena så har dom en tendens att slå en 180 så den bakre kroken hakar i tafsen de jag provade göra var att med lugnare ryck och kortare ryck fått mindre hakningar

Kommentera

Tror inte du behöver vara speciellt orolig över att fiska för fort än så länge... Tempen i vattnet har i alla fall här uppe gått ner till ca 12-13 grader, vilket är relativt optimalt för gäddan..dom därna vassvikarna du pratar om, kan möjligen börja vara lite hetare nu när vattnet är kallare.. Jag körde mer eller mindre på en storsatansgädda i dag med båten som var inne på ca 1,5 m djup..

Kommentera

tacktack ska ni ha! ja det där med 180 har jag också märkt och jag har faktiskt också testat att göra mindre knyck och de går bättre men jag tycker att fan det ska inte spela nån roll men det är väl så när dom kostar 50kr

haha gött! jag läste att där det finns smågäddor är det sälla några stora där.
              idag förresten var jag ute i en fin vassvik i stormande vind så vågorna var riktigt höga och drog på en x buster abborre liknande och på 5kast fick jag 3st den största va väl omkring 3kg sen var det är riktigt roligt hugg på en annan där jag jerka på förfullt med ett kort spinnstopp och han sög verkligen i sig jerket, krokarna längst bak i stjärten hade lagt sig omlott med gälarna... tyvärr, menmen är fortfarande ute efter bjässarna

Kommentera

Bjässarna kommer om du fiskar där dom finns.. Personligen har jag många gånger upplevt att då storgäddorna är i farten är det ofta rätt trögt fiske på dom mindre... Färre hugg, men betydligt större gäddor..

Kommentera

det kan det nog ligga någonting i det verkar som om de större är mer i farten på kvällar och ännu senare och då det gärna är vindstilla men samtidigt kallt ute, då ser och hör jag större vak och 2 av mina 3 storgäddor har jag fått runt 11 snåret (kvällstid) det var direkt efter varann

Kommentera

har inte själv fiskat med wicked roy, men rekommenderar mjuk tafs, antigen om du knyter egna, eller om du köper en mjuk! BFT har några som jag fiskade med för några år sedan, tror dom låg på 40 cm. När du kastar, pröva också att ha lite mer lina ute, samt att du försöker få en båge med spöet när du kastar, så lina är sträckt hela tiden. Precis innan du landar, sätt tummen på spolen så den bara dimper ner/slår ner i vattnet.
                    Ska du fiska stor gäddan så försöka med olika varianter under samma dag och se om det ändrar något, 2 tim, vid vassen. 2 tim, vid ett grund. 2 tim, vid en djuphåla. 2 tim, trolling över djupkanter exempel. Man vinner inte om man inte testar

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot