Gädda på 28kg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på 28kg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda på 28kg?

Hej!
    På en gäddfisketur i förra veckan pratade jag med två gubbar i en båt som kom glidande. Dom berättade att det gamla svenska gäddrekordet var taget i denna sjö och låg på 28 kg. Jag svarade att nog för att gäddan i sjön är grov men vad jag vet så ligger de nuvarande rekordet på dryga 18kg. Ånej nu är du allt ute och cyklar svara de hånfult innan de rodde vidare.

Min fråga är därför, finns det några gamla tidigare rekord, eller tidigare icke godkända eller var detta bara två mytomaner som druckit fööör många öl? Sjön ligger i Västmanland.

Andreas

Mytomaner vad jag vet är den tyngsta gäddan som är dokumenterad på runt 26kg i Sverige men blev ej godkänd av någon anledning annars ligger de runt 24kg, så jag tror de är ett par mytomaner MEN man vet aldrig!
    Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Finns ett helt gäng fångster från tidigare som har påståtts väga över 20kg, dock är det väldigt
      få som är trovärdiga.

"Svenska rekord

Det finns massvis av mer eller mindre otroliga rapporter som totalt saknar verifikation, oftast för att de skall ha fångats för mycket länge sedan. Hit hör till exempel den gädda som skall ha vägt 31,5 kg från Ljusterö samt ett annat exemplar från Hornavan 1976 på 30 kg. Sedan finns det gott om rapporter om gäddor mellan 23-29 kg, de flesta omöjliga att verifiera"

Kommentera

Såvitt jag vet så e sverige rekord på spöfångad gädda 19,2kg.
        Sen har folk tagit större i nät som ej är storfiskgodkända pm jag inte missförstått det helt.

Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

19,34kg fångad på Nils Master i Vättern -99... Fångad av Torben Larsson
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

nu pratar ni betesfisk Tror de var som alla fiskare och la på några kilo, den kanske vägde 25~ på en badrumsvåg eller liknande om historian var sann över huvudtaget.
            http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Det var lite bättre tider förr, men 28kg vettefan
              Mr Leffe skulle aldrig kunna dra så många stora gäddor i dagens läge hur mycket han än snackar

Kommentera

Gamla rekordet på gädda ca 26 kg . Anledningen det inte gäller är att han slog loss gäddan från kroken med åran, återvände lite senare till platsen och hittade gäddan.... För mig är det i alla fall det rekordet som gäller oavsett vad storfiskregistreringen säger, för det är en väl dokumenterad gädda..

Kommentera

Mja inte riktigt, på dig låter det som att han inte ville ha upp gäddan. Det var snarare att han försökte klubba den i vattnet, varav linan gick av och gäddan flöt upp senare. Du formulerade dig säkert bara fel...

Jag tycker nog också att det ska gälla som rekord, jag menar lossnar en fisk från kroken för att sedan simma in i håven så räknas den ju

Konstigt dock att han fick ett sånt monster, ingen är ju ens i närheten längre.

Edit: Nu förstår jag, det var tveksamheter kring om han verkligen fångade den med sportfiskeredskap.
                  Senast ändrad av Denzar; 2012-09-09, 08:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                    Hej!
                    På en gäddfisketur i förra veckan pratade jag med två gubbar i en båt som kom glidande. Dom berättade att det gamla svenska gäddrekordet var taget i denna sjö och låg på 28 kg. Jag svarade att nog för att gäddan i sjön är grov men vad jag vet så ligger de nuvarande rekordet på dryga 18kg. Ånej nu är du allt ute och cyklar svara de hånfult innan de rodde vidare.

Min fråga är därför, finns det några gamla tidigare rekord, eller tidigare icke godkända eller var detta bara två mytomaner som druckit fööör många öl? Sjön ligger i Västmanland.

Andreas
                    Hej Andreas Jansson;

Monstergäddor över 15 kilos vikt fångas i Sverige varje år. De allra största som rapporteras är ofta dåligt dokumenterade och blir sällan noterade som nya svenska sportfiskerekord.

Min störste läromästare och kunskapskälla inom Gäddans liv och leverne hette Gunnar Svärdson och var professor vid Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm.

I Fiskefrämjandets årsbok "FISKE 1964" skrev Gunnar Svärdson en 36 sidor utförlig artikel om Gäddan som täckte det mesta. Professor Svärdson skrev om dåtidens sportfiskerekord, en Gädda på 21,0 kilo, 143 cm längd, som fångades av Cay Burevall, Vällingby. Fångstplatsen var vid Ängsholmen innanför Älgölandet i Stockholms skärgård våren 1959.

Professor Gunnar Svärdson fortsätter: " Om vi nu går vidare mot rekorden - alla kategorier - så kan vi först notera:
                    22 kilo och 127 cm kroppslängd uppmättes på en Gädda i Ströms Vattudal, våren 1953.

23 kilo vägde den som togs på nät i Omnefjärden, Nordingrå, hösten 1957. Denna Gädda slår därmed det amerikanska rekordet, som lyder på 22,2 kilo (49 pounds).

24 kilo, kroppslängd 136 cm, 22 cm bredd, omkrets 65,7 cm, underkäken 19,5 cm uppmättes på den Gädda som togs 18 augusti 1912 i Keurufjärden, Finland. Denna Gädda har åldersbestämts till 33 år, vilket dock ej helt kan godtas.

25,5 kilo, vilket är detsamma som tre lispund, har inte mindre än fyra nordiska Gäddor uppnått. En rapporteras av professor Sven Nilsson (1855) vara fångad i Siljan och denna Gädda skall rentav ha vägt drygt tre lispund. Ytterligare en Gädda togs i not, år 1900 vid Näs by, Edsele socken i Faxälven av en herr A. Bylén (Svensk Fiskeritidskrift 1935, sid. 147). De övriga är finska, den ena togs i ryssja i Sääksjärvi inom Kauvatsa socken, den andra Gäddan sköts med kulgevär i Pyhäjärvi, Säkylä socken, bägge före år 1905. (Fiskeritidskrift för Finland, 1932, sid 78.)

26 kilo är världens sportfiskerekord, från sjön Conn på Irland i juli 1920. (Sportfiskaren 1963, sid 45.)

26 kilo, minst, måste den finska rekordgädda ha vägt, som utan huvud och inälvor uppvägdes till 23,8 kilo. Den fångades i Kuivasjärvi, ovisst vilket år (Fiskeritidskrift för Finland 1957, sid. 37).

26,5 kilo, längd 150 cm, omkrets 63 cm är de imponerande måtten på den omtalade Gäddan från Grarup sjö, sydöstra Jylland. Den fångades i juni 1929, på ett bete bestående av en fyra hektos Ruda. Riktigheten av denna uppgift har betvivlats, men numera har nya informationer framkommit, som gör att den måste godtas. (Svensk Fiskeritidskrift 1963, sid. 31).

28 kilo har uppgivits på en Gädda, fångad vid Kållandsö i Vänern 15 á 20 år tidigare enligt en andrahandsuppgift. (Svensk Fiskeritidskrift 1936, sid. 257.) Fångsten borde alltså ha skett något av åren 1915 - 20 när första världskriget lätt kan ha satt fyndet i skymundan. Uppgiften kan ej godtas, men det borde ännu finnas möjligheter att efterkontrollera den. Den lycklige fiskaren bör ha visat Gäddan för någon, som fortfarande kan finnas kvar på trakten. Lokalpressen bör genomsökas.

30 kilo skall inte mindre än tre brittiska Gäddor ha vägt, en från Loch Ken år 1774, vars huvud undersöktes av den bekante vetenskapsmannen Regan; en från Irland, som lär ha kontrollvägts på en polisstation, samt en Gädda som hittades blind och döende och vägdes av kuratorn vid Cheltenham College. (Sportfiskaren 1963, sid. 46.)

34 kilo slutligen vägde en Gädda, fångad i januari 1930, i den ryska sjön Ilmen, söder om Leningrad. Den rapporterades av vetenskapsmannen N.V. Khvostov, som själv personligen såg Gäddan. Fyndet godtas av den ryske ichtyologen Leo S. Berg i boken Freshwater Fishes of the U.S.S.R. and adjacent countries (Jerusalem 1962). Eftersom det är en allmän regel att fiskar blir stora i nordliga länder och Ryssland är känt för sina rekordfiskar av sik m.fl. arter bör man nog överväga att ta Ilmen-Gäddan på allvar."

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 557 visningar