Månens inverkan... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Månens inverkan...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Månens inverkan...

Hallå gott folk!

Var ut en sväng idag, och fisket var sjukt segt första halvan utav dagen inte ett enda hugg några följare men inget mer..

Åkte till ställen som levererat sjukt bra tidigare och fortfarande inte ett napp..
    Framåt efter middan runt halv fem så släppte det rejält och gäddorna landades den ena efter den andra...

Men ja.. Frågan är..

Har månen någon inverkan på fiske och huggtider mm mm att göra..
    Hur jag kom o tänka på det har jag ingen aning om men ni är bra grymma på svar
    Ut på tur, ALDRIG sur

Undrade lite över det själv... Vi hade bäst fiske mellan 10-12 tolv idag men det nappade för övrigt bra. Kändes inte som fullmåne var nått problem

Kommentera

Månfasen har faktiskt funkat riktigt bra under sommarn för mig. Störst fiskar har även kommit upp under Månfasen.
      Jag och jobbar polaren testade tex att åka ut på en grynna 2ggr med 3 dagars mellanrum. Vi var där första ggn på Månens uppgång och resulterade i att polarn drog en 6 +:are och massa vak å hugg avlöstes.
      Andra gången vi åkte ut var på Månens nedgång och resulterade i att jag tappade en 6-7 pannors vid båtkanten och en 5+are 4 kast senare. Sen vart det ett par små innan det dog ut.

Båda ggrn:a höll bara hugg perioden på under den timmen Månen skulle upp eller ner. Har varit där å testat andra ggr med, både under pågående månfas och ingen fas alls och bara fått mindre lr inget alls. så jag är inbiten Månfas troende.

Var samma för mig å Dan på Attitude Baits när vi körde Pelagisk Gös i försommras. Var ûber fullmåne när vi åkte ut å sa i mun på varrandra att det var stor gös väder. Den dagen drog vi upp 5st på pelagiskt skytte å ett par missar. 1st 3+, 1st 4+, 2st 5+:are och 1st 6+:are. andra gången jag var ner så var det inte månfas å kom bara upp ett par små. Så funkar nog även för Gösen med.

Men teorin har som sagt bara funkat under sommarhalvåret.. Ska bli kul å se hur den kommer funka på ismetes passen i vinter sen.
      Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av KaggeBagge! Visa inlägg
        Hallå gott folk!

Var ut en sväng idag, och fisket var sjukt segt första halvan utav dagen inte ett enda hugg några följare men inget mer..

Åkte till ställen som levererat sjukt bra tidigare och fortfarande inte ett napp..
        Framåt efter middan runt halv fem så släppte det rejält och gäddorna landades den ena efter den andra...

Men ja.. Frågan är..

Har månen någon inverkan på fiske och huggtider mm mm att göra..
        Hur jag kom o tänka på det har jag ingen aning om men ni är bra grymma på svar
        Hej Adam B Kagge Bagge;

I mina egna fiskejournaler som jag fört vid varje fiskedag och fisketur sedan år 1961 har jag tills idag 30 september 2012 bokfört cirka 8.000 fiskedagar. Jag har delat upp dagarna i månfaser på 30 dagar med nymåne som dag i och dagen före nymåne som dag 30. Dag 15 eller dag 16 brukar fullmåne inträffa. Enligt gamla bondepraktikan sägs det att leker Gäddan i ny så hugger hon i nedan! Med den fångst- och huggstatistik som finns i mina egna fiskejournaler stämmer detta ganska bra direkt efter leken och fram till slutet av juni, men ju närmare senhösten och vintern man kommer desto mer har huggtiderna förskjutits eller jämnats ut.

Det enda fenomenet när det gäller månstånd jag själv upplevt så har jag trots ihärdiga försök inte fått en enda Gädda över 12 kilos vikt just den dagen som det är fullmåne och fullmåne är det just idag 30 september 2012. Däremot har jag ryktesvis hört att det finns någon Gäddfiskare i Furusunds skärgård som fångat både 12 kilo+ och 15 kilo+ Gäddor sommartid vid nattfiske och fullmåne.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Jag har tagit både pb på gös och gädda vid fullmåne. Gäddan vid skymning på hösten (i förrgår) och gösen halvtolv på kvällen/natten i juni. Så jag tycker det verkar bra vid fullmåne

Kommentera

Intressant det här med månstatistik. Läste någonstans att det ska vara bäst från; två dagar innan till två dagar efter första kvarteret. Hur stämmer det med dina böcker OF?

Har själv upplevt dåligt fiske efter klara nätter med mycket månljus, men eftersom jag är helt värdelös på dokumentation kan det vara en känsla jag fått bara för att jag läst att det SKA vara så...

När vi ändå diskuterar huggtider...
            Jag har upplevt att de större gärna hugger på eftermiddagarna eller i ottan då vattnet är varmt. När det kyler ner så tycker jag att det kan hugga lite när som på dagen för att sen vända igen till vintern då man i stort sett bara får fisk i gryning/skymning om man fiskar grunt. Vad tycker ni om det påståendet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
              Intressant det här med månstatistik. Läste någonstans att det ska vara bäst från; två dagar innan till två dagar efter första kvarteret. Hur stämmer det med dina böcker OF?

Har själv upplevt dåligt fiske efter klara nätter med mycket månljus, men eftersom jag är helt värdelös på dokumentation kan det vara en känsla jag fått bara för att jag läst att det SKA vara så...

När vi ändå diskuterar huggtider...
              Jag har upplevt att de större gärna hugger på eftermiddagarna eller i ottan då vattnet är varmt. När det kyler ner så tycker jag att det kan hugga lite när som på dagen för att sen vända igen till vintern då man i stort sett bara får fisk i gryning/skymning om man fiskar grunt. Vad tycker ni om det påståendet?
              Hej Christopher "Totte" Wesslén;

Varje erfaren Gäddfiskare vet att den stora Gäddan inte alltid hugger lika distinkt och hårt! Ibland nafsar hon bara lite försiktigt eller stöter lite lätt mot ett byte med käften stängd. Under flera dagar kan man få den ena riktigt skapliga Gäddan efter den andra, men så kan det komma en period när det tycks alldeles omöjligt att fånga annat än smågäddor. Men efter någon tid kommer både fiskelyckan och självförtroendet tillbaka som genom ett trollslag och de stora Gäddorna hugger åter friskt och hårt. Det är naturligt att Gäddfiskare i alla tider har grubblat över orsakerna till dessa hugg- och fasteperioder. Som Gäddfiskare har man gissat på olika förklaringar, som i mitt fall att Gäddans aptit skulle kunna påverkas av månens olika faser. Det där med månen ses nog idag av många moderna Gäddfiskare som ett utslag av forna tiders jagande och fiskande naturfolk och karakteristiskt primitiva sätt att tänka, ett tankesätt som ännu lever kvar i vårt civiliserade samhälle...

Förr trodde man att Gäddan inte ville hugga för att den hade "svallkött"... Man trodde att Gäddan bytte flertalet tänder lite då och då under vissa tider på året och därför periodvis avstod från att bita i ett byte. Det fanns Gäddfiskare som var helt övertygade om att Gäddan bytte tänder då och då och att de nya, utväxande tänderna i början var övervuxna med en gulvit och tjock, smärtande hinna "svallköttet" som gjorde att Gäddan inte kunde eller vågade hugga ett byte. I verkligheten är det så att när en tand lossnar eller går av på en Gädda, vilket händer både när Gäddan hugger och även när den sväljer ett byte, så växer det snabbt ut en ny tand på den gamla tandens plats....

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-01, 20:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen