Om du skall köra bomba nu kan du ju göra längre tafsar till ditt långa spö . Och glöm inte att knyta fast en HN Zonker :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kasta långt med bombarda och ett haspelspö...
Collapse
X
-
Det där med drag vs. fluga kan ju diskuteras i evigheter faktiskt! Tror inte det finnas något generellt svar att det ena är bättre än det andra utan omständigheterna avgör nog till största delen vad som öringen finner passande för dagen! Min erfarenhet där jag fiskar är ändå att du får mer öring (men mindre) på fluga och färre men större på drag. Nu har jag ju visserligen fått en 100 grams öring på en 15 grams viking herring och 2kgs på en liten märla så inga regler utan undantag!
Det viktigaste är att du tror på betet du fiskar med och effektivt fiskar av området. Oftast är det bättre att röra sig mycket under fisket istället för att stå och kasta på samma plats i timtal. Är det öring i krokarna så brukar man märka det ganska kvickt om dem är på humör! Fiska även i "olika tempo", typ börja med vääääldigt långsam hemtagning och lägg på vevstopp i olika intervaller och öka på efterhand. Ibland smäller det på när man vevar som en galning och andra gånger känns det som man metar med flugan snarare än spinnfiskar 
Detta är ju lite beroende på vattentempen med, finns mycket information på olika sidor om detta!
Pattegrisen i olika mönster är ju en väl beprövad havsöringsfluga som sällan sviker! Men även små märlor och dylikt funkar bra i perioder! En bra borstmaskimitation är ju rent guld under tiden borstmasken leker om du lyckas pricka in rätt tidpunkt för fisket på våren! Magnus är en fluga som havsöringen uppenbarligen gillar med!
Angående rullar så kan jag tyvärr inte vägleda dig i detta då jag inte testat någon av rullarna själv men kör med den du själv gillar bäst!
mvh,
TollanSenast ändrad av Tollan; 2012-10-23, 10:12.
Kommentera
-
Tack Tollan. Har också märkt att jag får mer fisk nu när jag kör fluga och bombarda, jämfört med tidigare då jag dängde skeddrag och dylikt. Storleken är väl olika, men största bågen på fluga är 2.95 kilo (i tisdags) och största öringen på 1.09 kilo som jag fick idag med en liten Bitch-fluga
Ja, finns öringen i närheten så syns den direkt. De vakade/hoppade en hel del idag. Gjorde faktiskt precis som du sa, och varierade både hastighet och vevstopp och det funkade finfint!
Alla flugor du nämner har jag redan inhandlat
Pattegrisen har jag dock bara testat en gång när jag provade på havsöring i Brandalsund för någon vecka sen, precis såsom bruna/svarta märlor, orange Magnus och borstmasken, men den gången blev det bompass. Har inte gett havsöringfisket fler försök ännu, men antar att det börjar bli god tid för det nu!
När det gäller rullarna så satte jag på Sienna-rullen på Bombarda-spöt och är hitintills helnöjd då det funkar galant och rullen är verkligen mjukare i vevning än Cardinalen - märker en klar kvalitetsskillnad trots att båda två är budgetrullar.
MVH
MartinMina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Gött att det funkar för dig! Angående havsöringsfisket så har jag ytterligare ett bra tips! Fiska ofta och kortare pass än stå och nöt 5-6 timmar varje gång så blir du mindre less på det! Händer ofta att jag får 5-10 bomturer i rad utan en enda känning så ganska lätt att tröttna efter 50-60 timmar utan fisk haha
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 277 visningar