Fiskehandskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskehandskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskehandskar

Var och kikade på en lokal fiskebutik idag och såg ett par handskar, har för mig att de hette "Abu Windstopper" eller något liknande. De var gummibeklädda på handflatorna och utsidan var något neoprenliknande material, och mycket smidiga i jämförelse med ett par Sölvkroken havsfiskehandskar av neopren som jag har sedan tidigare (dessa är rätt styva och klumpiga vid spinnfiske). Men de saknade fingertoppar dock, är det någon som kan säga om man fryser mycket om händerna med "bara fingertoppar"?

Fiskar inte så mycket på vintern själv men under våren/hösten kan det vara rätt kyligt när jag fiskar och de andra handskarna jag har är rätt klumpiga för ändamålet. Men duger dessa fingertoppslösa handskar någonting till vad gäller att skydda mot kyla och vind? Det fanns två varianter, en som jag redan nämnt och en som var likadan fast med en extra "vante" som man kan dra ner över fingrarna eller "fälla upp" och därmed bli "fingertoppslös", tror denna gick på 199 spänn medan den "vanliga" modellen gick på 149, båda var av samma märke och modell förutom den där "nedfällbara vanten".

Så vad tror ni, är dessa värda att satsa på eller är det bortkastade pengar?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Jag vet inte vilka handskar du menar men jag har ett tips.

Jag köpte ett par enkla ganska tunna ylle-fingervantar utan fingertoppar, dom är så smidiga att ha på sig att man kan ha på sig dom hela tiden. Dessutom värmer dom även när dom är blöta (som allt ylle) så tar man upp en fisk och blöter ner sig så är det inte hela världen. Skulle man ändå frysa kan man ju ha ett par typ helly-hansen vantar att stoppa tassarna i när man förflyttar sig mella fiskeplatserna för att få upp värmen igen.
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Efter diverse frysande och tittande på blåa fingrar så kör jag numera med följande vanta/hanskar;

Ett par vindtäta varma fingervantar med avklippta fingrar (ej tumme) med överfällbar vante. Rätt varma och goa och håller värmen hyfsat även om dom blir blöta. Men det får dom nuförtiden inte bli. Inköpta på Intersport för 150 kr.

Ett par Gracier Glove neoprenhanskar med tunt fleecefoder som är ganska tunna på fingerspetsarna. 200% vattentäta, håller mig varm ner mot 0-punkten, men inte när det är kallare. Jag fryser visserligen väldigt lätt!

Ett par asfaltsvantar med urtagbar vante. Används för transporter och naturligtvis att hantera ankaret (så slipper händer eller vantar bli blöta - samt att det inte sliter på neoprenhandskarna.

VARNING däremot för Ron Thomsons neoprenhanskar med uppfällbara fingertoppar (görs ofta reklam för hos div handlare). Dessa blir iskalla direkt och böta så fort någon nämner ordet vatten i närheten!!!

Nu var det i o f inte vad jag använde som du frågade om, men den kombinationen av vantar fungerar bra för mig till båtfiske, lite kustfiske samt isfiske. Om du bara skall köpa ett par och kommer att använda dom till fiske från båt, så skulle jag ta den med överdragbar "vante".

/D

Kommentera

Jag köpte nyligen ett par glacier glove fingerspetslösa med neopren i handflatan och fleece på ovansidan och det är ett av mina bättre köp, kanonsköna och varma vid vintrigt båtfske. Tyvärr kostar dom en slant, d v s 430 kr i listpris, men kvalitet kostar ju....
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag kör med enkla yllefingervantar med avklippta fingrar när jag fryser. Annars kör för det mesta utan handskar. Det brukar vara lite små kyligt om fingrarna i början av hösten. Sen blir man liksom van på något konstigt sätt...

Kommentera

Jag använder ett par Sundridge Fleece fingervantar med neoprenklädd handflata och
            avklippta fingertoppar! Jättesköna, kanske inte de varmaste, men här nere blir det sällan mindre
            än -5 grader.
            [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

ron thompson har många olika typer av sköna fiske vantar kolla på www.tackleshop.co.uk

Kommentera

På Biltema såg jag de hade neoprenefingerhandskar med uppfällbar top på tumme, pek- och långfinger. De var billiga, typ 50-80 spänn. Såg helt ok ut men jag har inte testat dem IRL.

Smaken är som baken...

Kommentera

Sporting

På sporting har dm ett par Arctic neopreen / Fleece handskar som är riktigt varma även när dom är blöta

169:-

Kommentera

Direktlänk

Här har du en direkt länk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar