Var och kikade på en lokal fiskebutik idag och såg ett par handskar, har för mig att de hette "Abu Windstopper" eller något liknande. De var gummibeklädda på handflatorna och utsidan var något neoprenliknande material, och mycket smidiga i jämförelse med ett par Sölvkroken havsfiskehandskar av neopren som jag har sedan tidigare (dessa är rätt styva och klumpiga vid spinnfiske). Men de saknade fingertoppar dock, är det någon som kan säga om man fryser mycket om händerna med "bara fingertoppar"?
Fiskar inte så mycket på vintern själv men under våren/hösten kan det vara rätt kyligt när jag fiskar och de andra handskarna jag har är rätt klumpiga för ändamålet. Men duger dessa fingertoppslösa handskar någonting till vad gäller att skydda mot kyla och vind? Det fanns två varianter, en som jag redan nämnt och en som var likadan fast med en extra "vante" som man kan dra ner över fingrarna eller "fälla upp" och därmed bli "fingertoppslös", tror denna gick på 199 spänn medan den "vanliga" modellen gick på 149, båda var av samma märke och modell förutom den där "nedfällbara vanten".
Så vad tror ni, är dessa värda att satsa på eller är det bortkastade pengar?
Fiskar inte så mycket på vintern själv men under våren/hösten kan det vara rätt kyligt när jag fiskar och de andra handskarna jag har är rätt klumpiga för ändamålet. Men duger dessa fingertoppslösa handskar någonting till vad gäller att skydda mot kyla och vind? Det fanns två varianter, en som jag redan nämnt och en som var likadan fast med en extra "vante" som man kan dra ner över fingrarna eller "fälla upp" och därmed bli "fingertoppslös", tror denna gick på 199 spänn medan den "vanliga" modellen gick på 149, båda var av samma märke och modell förutom den där "nedfällbara vanten".
Så vad tror ni, är dessa värda att satsa på eller är det bortkastade pengar?
Kommentera