Har fiskat fluga efter gädda c:a 1 år nu och tycker att tekniken börjar sitta ganska bra.Har dock problem med större flugor och kast i motvind.Funderar på att köpa nytt spö och undrar ifall någon kan rekomendera något kl 8-9 spö i rimlig prisklass.Fiskar bara vid kusten under ibland ganska svåra förhållanden.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiske-gädda
Collapse
X
-
Du kanske skulle kolla www.tradera.com Klicka på resor,sport och fritid.
Det bjuds ut en hel del flugspön, rullar och linor. Fast inte alltid under just flugfiskerubriken. Kolla alla rubrikerna för säkerhets skull.
Jag tror att det ska kunna gå att plocka ihop en riktigt förnämlig gäddflugekombination just nu. Till och med en gäddlina ligger under klubban. Fast jag går inte i god för att allt tillhör samma linklass.
Men bjud på det du vill ha och vänta in det som fattas. Det brukar inte dröja så länge innan det man vill åt kommer upp där. Har du tur så har du det mesta på hand inom två veckor och högst troligt inom två månader.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
halloj! du verkar ha koll på en hel del, så frågan går till dig. har flugfiskat en del (ädelfisk), och är sugen på att nu testa efter gädda. har en hel del flugspön och rullar, så nu gäller det att få reda på vilka klasser som passar bäst. lite tips om flugor och vad för lina och tafs som behövs. om du har lust att bjussa på lite "know how" så är jag dig evigt tacksam. om du inte har lust eller rent av inte orkar så är det förstås helt ok det med.Originally posted by BeBest
Du kanske skulle kolla www.tradera.com Klicka på resor,sport och fritid.
Det bjuds ut en hel del flugspön, rullar och linor. Fast inte alltid under just flugfiskerubriken. Kolla alla rubrikerna för säkerhets skull.
Jag tror att det ska kunna gå att plocka ihop en riktigt förnämlig gäddflugekombination just nu. Till och med en gäddlina ligger under klubban. Fast jag går inte i god för att allt tillhör samma linklass.
Men bjud på det du vill ha och vänta in det som fattas. Det brukar inte dröja så länge innan det man vill åt kommer upp där. Har du tur så har du det mesta på hand inom två veckor och högst troligt inom två månader.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Sagt det tidigare, de e en konst att binda stora flugor som går att kasta anständigt med.
Ett 10 fot Loop Blue Line i klass 8/9 e inte fel, fint till allt storfiske.
Funkar fint när det blåser, utan att vara stubbigt.
E man ute efter att flugfiska på kusten i busväder, är ju ett Blue Line Salt-spö i ännu högre klass (10 el 12) ett säkert val.Kolla att flugan sitter kvar på tafsen
Kommentera
-
OK!Originally posted by ALQ
halloj! du verkar ha koll på en hel del, så frågan går till dig. har flugfiskat en del (ädelfisk), och är sugen på att nu testa efter gädda. har en hel del flugspön och rullar, så nu gäller det att få reda på vilka klasser som passar bäst. lite tips om flugor och vad för lina och tafs som behövs. om du har lust att bjussa på lite "know how" så är jag dig evigt tacksam. om du inte har lust eller rent av inte orkar så är det förstås helt ok det med.
Detta kan jag jädrigt bra: Fiska gädda med plåtdrag och abborre med spinnare i min sjö, fiska regnbåge med powerbait i Fyrväpplingen samt meta öring med mask i åarna runt Idre.
Jag fiskar även med vobbler och jigg men resultaten är bedrövliga. Mina tre fångade havsöringar är tagna på plåt vid Singösundet.
Flugfiske har jag en stark aversion mot men har dock skaffat mig en enkel utrustning för att på håll se ut som en flugfiskare. Öringarna kommer däremot att skratta sig harmynta när jag börjar veva med oxpiskan.
Detta kan jag också: Läsa tidningar, se på bilder och dra slutsatser av informationen. För oavsett om infon berör gäddfiske med fluga eller vilka kustvobblers som lurar havsöring bäst, brukar det följa med lite extra om färger, hastigheter och storlekar. Och sånt kan lika gärna appliceras på plast som plåt eller dun. Så det som kanske förefaller vara gedigen kunskap, inhämtad genom egen praktik, är i verkligheten oftast mer eller mindre löst underbygda teorier.
Det som följer nu är sådana slutsatser byggda på andras erfarenheter.
Gäddspö: Ett inte allt för vekt spö i klass 7-9.
Rulle: En som matchar spöet och tål stryk.
Backing: Flätlina i munter fluofärg.
Lina: Det finns speciallinor som tagits fram för gäddfiskets krav.
Tafs: Det finns färdiga specialare att köpa. Välj gärna en bit av de nya knytbara tafsmaterialen för gäddfiske till yttersta spets närmast flugan.
Fluga: Allt från guldribbat haröra och Mickey Finn i öringstorlek via tarpoonflugor till FriaFantasier eller PsykodelicExplosion bundna på mindre dragg.
Längre än så räcker inte min koll.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Re: Flugfiske-gädda
Kan rekomendera att du köper några 2:a klass linor i typ några viktklasser över vad ditt spö tål,, köp DT linort som du klipper på mitten, köp en skjutlina å skarva den me en av halvorna,, sen kan du gå ut å kasta lite,,är klumpen för tung kortar du bara ner den lite,,gör detta tills du har en klump som du tycker drar iväg fint,,,sen när du ska kasta med STOOORA flugor så kan jag rekomendera att du kör me så grov tafs som möjligt,,annanrs blir det lätt "ryckigt" i flugandet,,korta av tafsen lite om du tycker att de blir ryckigt,,,konsten att få iväg en STROOOR fluga är att ha en lagom tung klumplina som inte bromsas upp så mycket av den stora fluga,,,själv har jag gått från 2 hands spö ner till en 5/6 å har trixat till en del fina kast klumpar som passa kanon bra till gäddfiske,,,att köpa färdiga klumpar kan ju vara bra men gör du dom själv så kan du få dom att passa just din kast teknik...billiga andrasoterings linor finns på http://www.dan-tackel.com/Originally posted by Zenga
Har fiskat fluga efter gädda c:a 1 år nu och tycker att tekniken börjar sitta ganska bra.Har dock problem med större flugor och kast i motvind.Funderar på att köpa nytt spö och undrar ifall någon kan rekomendera något kl 8-9 spö i rimlig prisklass.Fiskar bara vid kusten under ibland ganska svåra förhållanden.
/ good luck mate
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar